• Kime

Industrigolv / gummi - pris??

Vi håller på och planerar inför en renovering av en lägenhet vi har köpt, och är ute efter ett slitstarkt och vattentåligt golv att lägga i hall och kök. Tanken har mer än en gång fallit på den typ av industrigolv i gummi som ofta figurerar i olika inredningsprogram (t.ex. Norament - www.nora.eu/Products/Design/produkt_sw.cfm&prdvarnr=1&pfamnr=110 )

Det är dock jättesvårt att hitta prisuppgifter vad det egentligen kostar att lägga in det per kvm. Är det någon som har sånt här golv hemma, eller liknande? Vad har ni fått ge för det? (Både materialkostnad och arbetskostnad för golvläggare).

Har ni andra tips på vad man kan lägga för snyggt, slittåligt och vattensäkert golv man kan lägga in? Är inte så överförtjust i klinker till exempel, tycker att det är lite svårt att rengöra i fogarna och så känns det så hårt under fötterna....

Men pris på gummigolv?

• Svar på tråden Industrigolv / gummi - pris??
  • Parenthood

Kolla materialpris på byggmarknaden och begär en offert från en golvläggare så vet ni exakt i erat eget fall.

• Kime

Ja, men jag tänkte mest mellan tummen och pekfingret, åtminstone såhär på funderingsstadiet...

• Parenthood

svårt att säga, när ni anlitar någon att göra jobbet ingår en etableringskostnad som är oberoende av golvstorlek, så på ett litet golv kan det göra en hel del.
    4-500:-/kvm för ett "industrigolv" är ganska normalt.

• mirakelasta

Tänk på att industrigolv/gummi inte alltid brukar vara släta, eller rättare sagt jag har inte sett ngt sådant. De ska ofta dämpa för personal när man står o går på betonggolv åtta timmar om dagen.

De rengörs med maskin och de jag sett går inte att rengöra med mopp eller dyl.

• SE10

De där runda "plupparna" som är på gummigolven är väl lite poängen med dem, det ser väldigt snyggt ut i en hall eller i ett kök allra helst i nån stark färg eller vitt. Men de finns även med slät yta eller annan struktur.

Dock så har jag också hört att de ska vara lite svåra att hålla rena då damm och smulor "suger fast" och så kostar de en hel del drygt 5-700kr per kvm plus arbete vad jag sett, men det kanske finns billigare? Jag skulle dock helt klart överväga det framför klinker om jag skulle lägga nytt golv i en hall där det inte handlar om så många kvm.

• Kime

Mm, tack så mycket för era synpunkter och tankar! Man vill ju inte göra nåt förhastat liksom, golv lägger man ju inte in i en handvändning

Ska fundera vidare. Vi flyttar inte förrän i februari och ska inte göra golven första året, men vi funderar mycket kring hur vi vill lösa det vi inte blivit så nöjda med i vår nuvarande lägenhet.

• empresskaren

Vi ska lägga Celenio plattor i hallen. De ser ut som sten men är gjort av trä, ej laminat. De är varma och mjukare än sten men slitstark och vattentät.

Man kan köpa de som är klickbara eller de som behöver lim och fog. De är fina men dyra (800:- per kvm). Jag ska köpa den som ser ut som grå skiffer och är klickbara (lätt att lägga).

www.celenio.com/atrium_ENG_HTML.html

• Kime
    empresskaren skrev 2009-11-06 22:46:34 följande:
    Vi ska lägga Celenio plattor i hallen. De ser ut som sten men är gjort av trä, ej laminat. De är varma och mjukare än sten men slitstark och vattentät.Man kan köpa de som är klickbara eller de som behöver lim och fog. De är fina men dyra (800:- per kvm). Jag ska köpa den som ser ut som grå skiffer och är klickbara (lätt att lägga). www.celenio.com/atrium_ENG_HTML.html
    Intressant! Du får gärna berätta hur det blev sen när golvet är lagt och ingått
Svar på tråden Industrigolv / gummi - pris??