råd till er med klåda och puppp
hej tjejer.
jag fick diagnosen puppp i vecka 17 min första graviditet. jag sökte vård 8 gånger på vårdcentral, jourcentral, akut och på förlossningen innan jag fick hjälp och en diagnos.
mina symtom var fruktansvärd klåda, utslag på armar och ben, nässelutslag på bröstet och i pannan. på hudmottagningen tog dom ett hudflicksprov på min arm som skickades iväg.
diagnosen blev puppp. det skulle gå över efter förlossningen sa dom till mig och världen rasade samman. jag höll på att bli galen, kunde aldrig föreställt mig en sån tortyr som det faktiskt kan vara med klåda. jag googlade och försökte få så mycket info som gick men med lite resultat. jag fick prova mig fram och under dessa veckor testade jag allt. massor med salvor, allt på apoteket, var också hos en homopatläkare. Tyvärr är det ju vissa dunderkurer som man inte får ta när man är gravid. det som hjälpte och som jag vill tipsa er om är:
elocon ( kortisonsalva en gång om dagen )
bad i kalium 1 gång/var annan vecka ( på hudmottagningen på sjukhuset i skövde. )
sola i uvb-ljus solarium 1 gång/var annan vecka ( på hud i skövde )
tavegyl ( tab mot klåda )
lergigan ( tab mot klåda )
sömntablett proppavan
jag smorde ofta in mig med kylbalsam och då det var som värst asolspritlösning.
Jag lyckades att dämpa och tygla klådan efter ca 9 veckor
men den försvann inte helt för än efter förlossningen. jag fick en liten flicka.
nu är jag gravid i vecka 6 och oroar mig för att puppp ska komma tillbaka.
jag antar att det är flera där ute som känner igen sig och jag hoppas att detta har kunnat hjälpa någon därute.
kram från Tjillevippen
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 23:36
...Vill tillägga att i vecka 7 fick jag puppp igen. Jag har fått en kortisonsalva som jag inte vågar använda eftersom jag är så tidigt i graviditeten. Kan ge skelletskador står det i fass. ska försöka stålsätta mig fram till vecka 12-13.
allt kretsar kring den här förbaskade klådan och smärtan som uppstår när prickarna övergår till ett aggresivt stadie. som stora nässelutslag som man knappt kan vidröra.
det här tar glädjen från att vara gravid.
Ska det vara så här i över 30 veckor :(