Goda erfarenheter av styvföräldraskap - solskenshistorier
Vill bara dela med mig av min "historia" - vet att det finns massor av lika lyckosamma nyombildade familjekonstellationer "out there" och vill gärna höra om dem. Kanske vi kan också ge hopp till alla som står i begrepp att bilda ny familj? Tyvärr brukar ju fokus ofta ligga på det problematiska med styvföräldraskapet.
Min sambo har en tonårig son som han tyvärr inte lyckats bibehålla en kontinuerlig relation till under åren. Strulig livssituation och geografiska avstånd har ställt till det. När jag lärde känna sambon hade jag inte allt för stora förhoppningar om att någonsin kunna få ihop något som skulle kunna anses vara en "normal" familjesituation.
Jag och min sambo hade ett mycket knepigt förhållande under de första två av våra tre år tillsammans. Men det handlade mest om ekonomi, missbruk (hos honom) samt svartsjuka och otrygghet mellan oss två. När det gäller mina tre barn, nu 8, 11 och 14 år gamla, har han gett 110 % hela tiden. Trots att min äldste son verkligen har testat hans tålamod, har han aldrig tvekat när det gäller att ställa upp både praktiskt och känslomässigt för ungarna.
Nu väntar jag och sambon oplanerat ett gemensamt barn. Och för någon vecka sa han; "Tänk att jag ska bli fembarnspappa! Jag är...omgiven...av kärlek...överallt!"
Kan man annat än älska då?