• älvanpurjo

allergi mot hunden återköp?

hämtade en hund igår. och i morse när jag vaknade vare bara att ta allergimedc och inalatorn. jag kippar efter luft och ögonen sväller.
    toh henne på foderavtal plus liten summa.
    tror ni uppfödaren kan avbryta avtalet/köpet och vi får tillbax summan och hunden får komma till uppfödarna igen?
    hon har vart här i snart ett dygn.
    trodde verkligen inte detta. då jag är uppvuxen med hundar. men inte haft hund på 10 år.

• Svar på tråden allergi mot hunden återköp?
  • LHUF

hmm, det borde dom väl göra då det är så kort tid sedan ni hämtade den. Men det bästa är väl att ringa nu på morgonen.

• Cia o krabaten

Seriösa uppfödare brukar vara måna om att hunden får det bra och då hellre ta tillbaka den än att ni ska sälja den vidare.
    Däremot kan jag tänka mig att den summan ni betalat får stå kvar och stå för de ökade omkostnaderna innan de hittar nytt hem åt hunden, men där gissar jag bara.

• älvanpurjo

Cia o krabaten skrev 2009-11-02 06:46:45 följande:

Seriösa uppfödare brukar vara måna om att hunden får det bra och då hellre ta tillbaka den än att ni ska sälja den vidare.Däremot kan jag tänka mig att den summan ni betalat får stå kvar och stå för de ökade omkostnaderna innan de hittar nytt hem åt hunden, men där gissar jag bara.
    ioförsej är det en låg summa så ingen fara.. ska ringa dom senare... vill inte väcka någon.... låter hunden vara ifred då jag är rädd för att ögonen sväller igen helt.
  • älvanpurjo
    LHUF skrev 2009-11-02 06:45:31 följande:
    hmm, det borde dom väl göra då det är så kort tid sedan ni hämtade den. Men det bästa är väl att ringa nu på morgonen.
    ska ringa lite senare.....
  • hmcc

Hade jag varit uppföare hade jag köpt tillbaka den.

Man är mån om "sina" valpar och att dom får det bra.

Men som nån annan skrev du får förmodlingen inte hela summan tillbaka, men det är det minsta problemet.

• Birgitta2

Har du ett seriöst kontrakt/köpeavtal finns på baksidan en återköpsklausul. Där ser du om det är ikryssat. Ex.vis om du lämnar tillbaka hunden under första veckan får du 75% av köpebeloppet tillbaka. Efter ett visst antal veckor får du 50% etc.

De flesta uppfödare tar tillbaka hunden för att omplacera den. Ingen vill ju att deras valp skall avlivas pga allergi.

• älvanpurjo
    Birgitta2 skrev 2009-11-02 07:07:55 följande:
    Har du ett seriöst kontrakt/köpeavtal finns på baksidan en återköpsklausul. Där ser du om det är ikryssat. Ex.vis om du lämnar tillbaka hunden under första veckan får du 75% av köpebeloppet tillbaka. Efter ett visst antal veckor får du 50% etc. De flesta uppfödare tar tillbaka hunden för att omplacera den. Ingen vill ju att deras valp skall avlivas pga allergi.
    skulle få det senare i veckan för hon hade inget avtal på fodervärd hemma.. men vi har skrivit ett papper så länge i mellan oss två. tror hon tar tillbax valpen utan problem... för kan ju inte gå men inalatorn i handen helatiden.
    kliar sönder mig men men... trodde verkligen inte detta
  • hundpuss
    älvanpurjo skrev 2009-11-02 07:18:27 följande:
    skulle få det senare i veckan för hon hade inget avtal på fodervärd hemma.. men vi har skrivit ett papper så länge i mellan oss två. tror hon tar tillbax valpen utan problem... för kan ju inte gå men inalatorn i handen helatiden.kliar sönder mig men men... trodde verkligen inte detta
    Ring och prata med uppfödaren , det är nog det bästa.

Att du inte fått ett riktigt avtal/kontrakt tycker jag känns oseriöst.
  • Moralkakan

Jag fick lämna tillbaks en hund efter ett dygn när jag skulle ha honom på foder. Det var inga problem alls. Ägaren ville ju att hunden skulle må bra och hon hittade snabbt en annan familj som kunde ta honom.

• älvanpurjo
    Vision400 skrev 2009-11-02 07:23:11 följande:
    Ring och prata med uppfödaren , det är nog det bästa.Att du inte fått ett riktigt avtal/kontrakt tycker jag känns oseriöst.
    var helg och intligen inte meningen att bli foder men hon kom på det lixom i lördags... så vi tackade ja...
  • älvanpurjo
    Moralkakan skrev 2009-11-02 07:24:25 följande:
    Jag fick lämna tillbaks en hund efter ett dygn när jag skulle ha honom på foder. Det var inga problem alls. Ägaren ville ju att hunden skulle må bra och hon hittade snabbt en annan familj som kunde ta honom.
    jo hon är mån om alla hundarna annars. så tror det går bra...
    ska ringa senare....
  • älvanpurjo
    Vision400 skrev 2009-11-02 07:28:35 följande:
    Vad var det för tillfälligt papper du fick då?
    papper på summman jag betalat plus att hon ringer när hon får foderavtalet i veckan... då gäller det.
Svar på tråden allergi mot hunden återköp?