• luddigamaskrosen

Hur har ni tid och ekonomi till hund?

Tog bort mina älskade hundar under 2005 och saknar dom fortfarande så grymt mycket. Tyvärr skaffade jag inte ny hund direkt utan lät tiden rulla på. Nu känns det omöjligt att anpassa in en hund i ekonomi och tid igen. Hur gör ni som har hund och samtidigt jobbar och har familj?

Jag räknar med att det kommer kosta ca 4000 kr/månad (hunddagis, foder, förs., aktivitet och vet. buffert) för hunden och jag vill ha i snitt 2-3 timmar om dagen för hunden. Jag vill träna aktivt och kanske tävla. Men det här känns som ett helt omöjligt mål, känns så ledsamt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-02 09:22
    petitess kanske men rätt ska vara rätt. 2002 tog jag bort hundarna. snurrade till i huvudet.

• Svar på tråden Hur har ni tid och ekonomi till hund?
  • ullalisa

Om man har ett intresse får man dra in på något annat. Jag har häst och det kostar massor men å andra sidan tar den såpass mycket tid att jag inte hinner shoppa och göra andra dyra saker. Gör en budget! 4000 i månaden borde väl gå att få fram om båda jobbar!

• hundpuss

Jag är arb.lös för tillfället, men sen får det ju bli hunddagis när vi båda jobbar heltid.

En liten hund äter mindre än en stor, vissa hundraser är billigare än andra att försäkra, så kika på det
    Men annars är det väl en fråga om intresse, och riktiga hundidioter hittar väl kanske tid som eg inte finns?

Man får ju helt enkelt räka på det (både ekonomiskt och tidsmässigt) och se över om man kan ha hund så som ens liv ser ut.

Jag vet de som tränar och tävlar med sina hundar, som har barn. Jag har sett barnvargnar på bruks mer än en gång. Sen kanske man kan dela på det, en kväll är du ledig från barnen och en annan kväll är det din sambo som är ledig. Hjälpas åt för att ha tid för intrssen?

• luddigamaskrosen
    Vision400 skrev 2009-11-02 09:22:42 följande:
    Jag är arb.lös för tillfället, men sen får det ju bli hunddagis när vi båda jobbar heltid.En liten hund äter mindre än en stor, vissa hundraser är billigare än andra att försäkra, så kika på det Men annars är det väl en fråga om intresse, och riktiga hundidioter hittar väl kanske tid som eg inte finns? Man får ju helt enkelt räka på det (både ekonomiskt och tidsmässigt) och se över om man kan ha hund så som ens liv ser ut.Jag vet de som tränar och tävlar med sina hundar, som har barn. Jag har sett barnvargnar på bruks mer än en gång. Sen kanske man kan dela på det, en kväll är du ledig från barnen och en annan kväll är det din sambo som är ledig. Hjälpas åt för att ha tid för intrssen?
    Jag har 2 alternativ på raser jag är intresserad av, strora raser. Tyvärr kommer jag vara helt ensam om att träna osv så det innebär 100% engagemang från just min sida. Det är inte det som tryter heller utan är bara rädd att ta mig vatten över huvudet. Jag vet ju vad en hund innebär då jag har haft hund i många år och har hundar inom familjen men vill gör allt för att inte göra fel!
  • Mistys Daisy

jag har visserligen inga barn än, men jag tror nog allt du kan lösa det!
    Man tar sig tid, och det är ju bara glädjens tid när man är med sin hund, inge3t jobbigt!

Vad är det för raser du är intresserad av?

• luddigamaskrosen

Mistys Daisy skrev 2009-11-02 09:29:52 följande:

jag har visserligen inga barn än, men jag tror nog allt du kan lösa det!Man tar sig tid, och det är ju bara glädjens tid när man är med sin hund, inge3t jobbigt!Vad är det för raser du är intresserad av?
    Iofs så tar man sig tid till det man gillar! Vill ju inget annat än dra på mig överdragsbyxor och vara ute i ur och skur och jobba jobba med en hund !
    Schäfer eller Malinois står högst upp på "önske listan". Hundar som kräver väldigt mycket.
  • köttbullelydnad

Pensionärer, grannar - det finns många som kan passa en hund för en billigare peng.
    Vi har 2 hundar här hemma. En liten och en mellan. Det är enbart mitt intresse och därför enbart mitt engagemang, min tid, mina pengar som går dit. Man fixar det. Har man intresset så funkar det. Vi är iväg och tränar upp emot 3 dagar i veckan när vi är som mest aktiva, och det blir mycket annars också. Den lilla kräver dock inte lika mycket längre, men mellanhunden desto mer. Gillar man det så blir det en livsstil
    Har en instruktör som har 2 mallar, en lajka och en vavva. Ena mallen går LK2 (unghund) och den andra elit i IPO. Hon har dessutom 3 ungar och jobbar heltid. Hur hon får det att gå ihop? Ingen aning, men där finns ju ett ENORMT intresse

• princess of woolfs

Vi har två stora hundar, två barn o varsitt jobb. Fast jag jobbar deltid o främst kvällar, nätter o helger, så hunddagis har aldrig varit aktuellt, o tror inte det finns på vår lilla ort heller. Har tränat o tävlat lite. Men nu är hundarna över 8 år o pensionerade. De, o katten tillsammans, kostar ca 600:- i månaden.

• Fruochmamma

Tess (Boxer 5år) är på hunddagis heltid som kostar 2'800:-/månad och även ifall det är en stor summa är det inget att diskutera för oss. Dock har hon varit väldigt sjuk det senaste året så bara vetrinärskostnadera har legat på flera tiotusentalskronor. Men det är ju en "enkel" prioritering man gör.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • NizzY

Jag är lycklig då alla runt mig avgudar min hund och ställer gärna upp med både passning och aktiviteter .Nu är Ella 5 år snart och väluppfostrad nog för att jag med stor tillit till henne lämnar över till folk som både hon och jag känner väl.

jag pluggade när vi skaffade hund, då hann vi fostra våran valp till vad idag är en sann underbar vän för mig. Ibland följer Ella med till jobbet och ofta gå hennes husse ut och rastar om jag jobbar långa dagar...

Mat , försäkringar och allt det där är ju inte så farligt dyrt c.a 1000 kr/mån men klart ska man skaffa en valp så bli det ju nästan omöjligt om alla i familjen jobbar om man nu inte kan ta rackaren med sig till jobbet.

Men vill man så går det ju, sägs det ! och en hund är ju något som är värd att satsa hela hjärtat på... Lycka till och jag hoppas att ni hittar både tid och pengar till ännu en familj medlem.

• Billy och Jag

Hmm.. våran hund kostar absolut inte så mycket.. Försäkring: 150 kr ca. Mat 100 kr (Hon får Doggy) och veterinär har inte kostat oss mer än max 500/år.. *peppar peppar* men hon är ju försäkrad så det blir ju ändå inte såååå dyrt om det händer nått.
    Sen bajspåsar och leksaker m.m är ju småpengar..

Fast hon går inte på hunddagis osv.. då skulle det säkert dra iväg en del.. :)

Lycka till, ett tips är att köpa en liten hund.. dyrare i inköp oftast men billigare att äga i matkostnader osv.. småhundar får plats i liten bil och åker oftast gratis på buss osv..

Svar på tråden Hur har ni tid och ekonomi till hund?