Köpa hus eller inte? Bra investering? Tidskrävande? Dyrt?
Har nog liknande funderingar som många andra. Jag kan liksom inte sluta vela framochtillbaka om vad innerst inne vill. Min man velar också, men det känns som att jag måste komma fram till vad JAG tycker.
Vi bor idag i en bostadsrätt och trivs bra. Vi har renoverat hela huset/lägenheten till vårt eget. Storleksmässigt är det okej. Inte perfekt, men ändå okej. Vi hat 117 kvm, fördelat på två våningar, 4 sovrum, två badrum. Alla sovrum är i bra storlek, så där kan vi inte klaga.
Vi har en liten tomt (pyttepytteliten...) men nära till grönområden och lekplatser. Dagis ligger nära, likså centrum.
Vi har sagt tidigare att vi kommer bli kvar här. Men jag tror nog att båda funderar på hus ändå. Många antyder även till oss att det vore bättre att skaffa hus, man gör en investering, vi får det större, vi äger hela fastigheten osv.
Men ska man ha ett någorlunda hus här i stan så kostar det runt 1,5-1,8 miljoner. Vi betalar idag 5.500 i avgift till föreningen + ett litet lån sen vi köpte huset (275.000).
Det känns skönt att föreningen gör så pass mycket som vi slipper. Fönsterbyte, takbyte, målning av fasad osv. Ska vi ha hus är det något vi måste spara till varje månad, ev ta lån om det blir en väldigt hög kostnad. Många säger att det är onödigt att betala en avgift till föreningen och att bor man i hus betalar man till sig själv. Men skulle vi ha hus för 1,7 så kommer vi få betala ca 8.500 bara i ränta (5%) till bankens vinst. Ett hus för den summan skulle kosta oss ungefär 5.500 mer varje månad i ränta, amortering och drift. Då har jag inte räknat med sparande till reparationer och hastiga kostnader.
Är det värt det? Jag ser det som väldigt dyrt att bo i hus för oss om man jämför med vad vi har och betalar idag. Det blir mer jobb med huset då vi skulle få göra mer som vi slipper idag. Kommer det gå ut över tiden med barnen?
Idag jobbar maken heltid + restid 1 timme/dag och jag går i skolan heltid + jobbar lite extra.
Vi sparar 4.000 i månaden i räntefonder. Ska man lägga dessa pengar i ett hus istället?
Kan inte bara nån komma och säga vad som skulle vara bäst för OSS??
Hur skulle ni tänka om ni var i samma situation som oss?