• Mummy

Köpa hus eller inte? Bra investering? Tidskrävande? Dyrt?

Har nog liknande funderingar som många andra. Jag kan liksom inte sluta vela framochtillbaka om vad innerst inne vill. Min man velar också, men det känns som att jag måste komma fram till vad JAG tycker.
    Vi bor idag i en bostadsrätt och trivs bra. Vi har renoverat hela huset/lägenheten till vårt eget. Storleksmässigt är det okej. Inte perfekt, men ändå okej. Vi hat 117 kvm, fördelat på två våningar, 4 sovrum, två badrum. Alla sovrum är i bra storlek, så där kan vi inte klaga.
    Vi har en liten tomt (pyttepytteliten...) men nära till grönområden och lekplatser. Dagis ligger nära, likså centrum.
    Vi har sagt tidigare att vi kommer bli kvar här. Men jag tror nog att båda funderar på hus ändå. Många antyder även till oss att det vore bättre att skaffa hus, man gör en investering, vi får det större, vi äger hela fastigheten osv.
    Men ska man ha ett någorlunda hus här i stan så kostar det runt 1,5-1,8 miljoner. Vi betalar idag 5.500 i avgift till föreningen + ett litet lån sen vi köpte huset (275.000).
    Det känns skönt att föreningen gör så pass mycket som vi slipper. Fönsterbyte, takbyte, målning av fasad osv. Ska vi ha hus är det något vi måste spara till varje månad, ev ta lån om det blir en väldigt hög kostnad. Många säger att det är onödigt att betala en avgift till föreningen och att bor man i hus betalar man till sig själv. Men skulle vi ha hus för 1,7 så kommer vi få betala ca 8.500 bara i ränta (5%) till bankens vinst. Ett hus för den summan skulle kosta oss ungefär 5.500 mer varje månad i ränta, amortering och drift. Då har jag inte räknat med sparande till reparationer och hastiga kostnader.
    Är det värt det? Jag ser det som väldigt dyrt att bo i hus för oss om man jämför med vad vi har och betalar idag. Det blir mer jobb med huset då vi skulle få göra mer som vi slipper idag. Kommer det gå ut över tiden med barnen?
    Idag jobbar maken heltid + restid 1 timme/dag och jag går i skolan heltid + jobbar lite extra.

Vi sparar 4.000 i månaden i räntefonder. Ska man lägga dessa pengar i ett hus istället?
    Kan inte bara nån komma och säga vad som skulle vara bäst för OSS??
    Hur skulle ni tänka om ni var i samma situation som oss?

• Svar på tråden Köpa hus eller inte? Bra investering? Tidskrävande? Dyrt?
  • Anatha

Vad får ni om ni säljer bostadsrätten?

Jag bor också i bostadsrätt men eftersom jag "bara" behöver lägga till ca 1 miljon om jag byter till hus så blir det ungefär samma månadskostnad då räntan och avgiften tar ut varandra. Dock är det ju dyrare underhåll i ett hus.

• Mummy

Dn är idag värderad till nästan 400.000. (Har ökat drygt 100.000 på de tre åren vi bott här)
    Så det hade ju inte gett något större till att lägga in på hus

• Salsan

Är ni nöjda med ert boende idag tycker jag att ni ska bo kvar då det är nyrenoverat, bra storlek och har bra läge.

Vi köpte hus eftersom vi hade en bild av att det är så man ska bo när man har barn. Det passade inte oss alls. Vi var konstant stressade av allt som borde fixas fast som vi inte hann med eftersom barnen tar så mycket tid.

Vi sålde huset efter 2,5 år och bor nu i en nyrenoverad femma, hyresrätt, och trivs hur bra som helst. Fast vi har fått många kommentarer om hur vi kunde sälja huset.

• Siriva

Jag bor i liknande boende som du.
    128 kvadrat radhusliknande bostadrätt i två plan.

Jag tycker att det är det bästa av två världar.

Man slipper att totalansvar för yttre underhåll etc.
    En Villa i motsvarande storlek i vår område skulle kosta en bra bit över 3 miljoner.
    Vi har bättre koll på vad vårt boende kostar. (bor dessutom i nybyggt så det är inte så mycket att fixa med)

Det jag saknar är en egen tomt att påta och fixa med. Och andra sidan har jag knappt tid att fixa på mina uteplatser så det kanske bara är en önskedröm att det skulle vara så kul med tomt.
    Det jag tycker är mest negativt är att man inte är ostörd från grannar. Men man kan ju bli störd av grannar i villaområden också. Här måste vi grannar samarbeta till viss del och det är ju ändå positivt.

Eget hus är krävande både ekonomiskt och ansvarsmässigt.
    Det krävs mer kunskap om underhåll och hur man fixar saker. Är man intresserad av det är det väl bra men ofta kan det bli en plåga att behöva sköta om huset.

Vi har dessutom delat ansvar för ett lantställe (svärmors barndomshem) så vi väljer att lägga vår energi där istället.

Visst jag och maken drömmer ibland om hus, men somsagt just nu har vi det bästa av två världar och kan bo här lätt i 10-15 år.

• Mummy

Ja, det kanske är tankar just om att man "ska" ha hus för att vi har barn (2 st, 3 och 4½). Men hur blir man av med tanken då? Jag vet att vi trivs här båda två. Och som du säger Siriva, så är det ju faktiskt det bästa av två världar.
    Ena stunden är jag helt inne på att vi ska bo kvar, men så dyker det upp ett hus och man börjar fundera. Vi har kollat på hus och vart på visningar, men det slutar alltid på samma sätt: "Nä, det känns betydligt mycket bättre där vi bor nu".
    Vi störs inte av våra grannar och har ingen insyn utifrån direkt, vilket jag tycker är skönt. När vi kollar på andra hus så ser man ju nästan vad folk äter till frukost och vad de läser i tidningarna. Det slipper vi helt här.

• Siriva

Men att gå på visningar och drömma är ju en sak. Att dessutom komma fram till att "vi har det jättebra" är ju helt fantastiskt!

Jag sitter också och läser bostadsbilagan i tidningen varje vecka. Men som sagt. Jag är glad över att slippa renoveringssvängen och allt annat.

• Anatha
    Mummy skrev 2009-11-02 09:53:23 följande:
    Vi har kollat på hus och vart på visningar, men det slutar alltid på samma sätt: "Nä, det känns betydligt mycket bättre där vi bor nu".
    Men då ska ni ju bo kvar

Finns ju inget som hindrar från att ni går på visningar om ni känner för det och om det dyker upp något drömobjekt omvärderar.
  • Annie44

Min erfarenhet av husägande 2 gånger om är att det går ut över relationen och barnen. Det tar tid att sköta och man hamnar lätt i traditionella könsroller där mannen fixar med huset och kvinnan lagar mat. Det behöver inte bli så för er, men ett hus tar mycket tid i anspråk. Och ska ni ha fler barn snart, är gravida eller så: FLYTTA INTE!!!!! Du blir sittandes ensam med bäbisen medan han går på Byggmax.

Visst jättegulligt med gräsmatta till barnen och det är mycket så att man "ska" ha hus när man gör sin livskarriär. det hör till, omgivningen pressar på. Men är det ett liv ni vill leva? Eller vill ni mer ha tid för relationer, umgänge, kultur osv då råder jag er att inte köpa hus. Skit i vad omgivningen anser om investering mm. det är er livskvalite det handlar om.

• Mummy

Tack för svar jag ville ha Jag måste nog bara komma över det där att folk ska ha åsikter...
    Vi har funderat på stuga om några år och för 5.500 (som ett hus skulle kosta oss mer i månaden) får vi ju det. Då blir det ju som ett litet minihus med trädgård osv

• mirakelasta

Jag tycker ni ska räkna på lite olika senarion. Det är stor skillnad mellan olika typer av hus.

Titta på hemnet och gör en tidslinje efter vad ni kan läsa er till i annonsen. Tex

Tak bytt för 20 år sedan, vitvaror, tre år gamla, dränering 25 år gammal. Viss renovering av fönster.

Tänk då att om tio år behöver taket bytas kotnad ca 100 000 säger vi med tegelpannor. Till det framtida takbytet skulle ni behöva lägga undan 833 kr/mån.

Dräneringen kostar också säger vi med källare ca 130 000 och bör göras om fem år. Till den behöver ni lägga undan ca 2200 i månaden.

Vitvaror byts med 10-12 års mellanrum. Vi tar 10 år. Kostar ca 40 000 med tvättmaskin och tumlare inräknade. Det behövs nytt om 7 år. Till det behövs sparas ca 500 kr i mån.

Nya fönster ex vår tvåplansvilla m arbetskostnad. 167 000 kr. Vi säger att även de behöver bytas om sex år. Till det behöver ni spara 2300 kr i månaden.

Ni skulle behöva spara ca 5800 kr / månaden för att kunna åtgärda dessa saker. Räkna ordentligt på varje hustyp ni är intresserad utav, ta reda på vad som behövs göras i det specifika huset och när. Lär er om värmekällor, alla har sina för och nackdelar. Fundera över vad ni kan göra själv och vad ni måste leja bort. Man kan köpa delar av ett jobb tex.

• Annie44

Jag läser mellan raderna på ditt inlägg att du inte vill. Du vet det egentligen. Men anar att det är någon som trycker på och vill påverka. Svärföräldrar, föräldrar?

• mirakelasta

Jag vet att många lånar till allt detta men då måste man räkna med att man kan få ut de pengarna sedan vid en försäljning.

Två hus på en gata nära oss centralt i Göteborg kan ges som exempel.

Det ena huset köptes för 2,8 miljoner och ska nu totalrenoveras, tak, dränering, inredning etc med hjälp av en byggfirma. Total kostnad 1,5 miljoner. De behöver alltså få ut minst 4,3 milj vid en försäljning.

Huset bredvid köptes i våras för 5,1 miljoner och har ett enormt renoveringsbehov. Om de skulle göra allt själv skulle det kosta runt 500 000 kr.
    De skulle behöva få 5,6 miljoner för det vid en ev försäljning.

Det sista huset visade sig även behöva pålas eftersom det "satt" sig. En geotekninker tog markprover efter köp, kostnad 50 000 kr. Hyra av pålmaskin,(vet ej vad det kostar) samt påle 350 kr löpmeter. Och det är 25 m lera innan man når berggrund. Prova att sälja det huset.

Vårt hus som är exakt likadant betalde vi 1,5 miljoner för så vi har ett stort utrymme att baka in renoveringslån.

• Mummy

Nä, egentligen vill jag nog inte. Det känns verkligen hemma här. Men påtryckningar, nja, det är väl egentligen en bild av hur jag har fått för mig att man "ska" ha det när mn har barn. Och sen är det som sagt en hel del som kommer med antydningar om att det är så dyrt med BR i jämförelse med hus då hyran inte sänks men att man betalar av på sitt hus och får senare en lägre månadskostnad. Men för att kunna få ner sin månadskostnad på lång sikt i ett hus krävs det ju att man ite tar de där lånen när man har ett övervärde i huset för att göra om köket och badrummen, unna sig en ny bil och lägga in lånet i huset osv. Tror det kan vara svårt att undvika det

• Siriva

Jamen avgiften för bostadsrätten ska ju jämföras med de kostnader du har för en villa (sophämtning, vatten, uppvärmning, vissa servitut, stämpelavgifter, lagfarter etc) De kostnaderna minskar ju inte för en villa heller.

Lånen för bostadsrätten kan ju minska på samma sätt som för lånen på en villa.

Min bostadsrättsförening har dessutom beslutat att bekosta bostadrättstillägget på lgh. Så den (lilla) kostnaden är inbakad i avgiften.

Bostadsrättsavgiften ska inte jämföras med månadskostnaden för ett villalån.

Att äga vill har många mer dolda kostnader än att äga en bostadsrätt.

Sedan MÅSTE man inte bo i villa när man har barn. Det viktiga är ju hur familjen trivs med sitt boende och området. Allas behov är olika. Man är inte bättre/finare/ mer lyckad för att man bor i villa.

De flesta villaområdena (iallafall där jag bor) förutsätter att man har minst en bil för att kunna handla etc. Annars medför det byte mellan buss och tunnelbana för att man ska komma till affärer etc.
    Medan vårt läge med lgh är med gångavstånd till centrum och tunnelbana.

Så om man inte har bil när man bor i lgh måste man ju räkna på merkostnader för bil om man flyttar till ett mindre centralt villaområde.

• Annie44

Jag tror inte man kan jämföra hus - bostadsrätt rätt över generellt sådär som "endel" i din omgivning (vilka är dessa endel?) gör. Det finns fynd både vad gäller hus och lägenheter. Men generellt så ligger ju hus avsides och lägenheter bättre till centralt oftast vad gäller bussar och affärer mm.

Det viktiga är att göra sina egna livsval och inte gå på vad man "ska". Det gäller allt i livet. Man mår bättre då.

• Sirling

Fastighetsaffärer kan absolut vara den bästa investeringen, men bara om man har bra koll på marknaden i det område man köper och en känsla för ekonomiska affärer. Är man en sån som går på visning och tycker tapeter och köksluckor är de viktigaste kriterierna för en husaffär kan affären bli desto sämre.

Svar på tråden Köpa hus eller inte? Bra investering? Tidskrävande? Dyrt?