• Anonym (irriterad)

Mamma fattar inte att jag är vuxen!

Min mamma verkar inte fatta att jag är vuxen nu, för hon lägger sig i allt jag gör och inte gör.
    Jag tänkte ev. börja studera på komvux nästa höst så att jag kanske kan komma in på någon högskola sen, men enligt henne får jag absolut INTE ta studielån öht för då förstör jag hela mitt liv tycker hon.

När jag blev gravid 2007 var hennes första reaktion väldigt negativ, hon började nästan skälla ut mig och ansåg väl typ att vi inte skulle klara av det, då hade jag ändå fast jobb och inkomst (är tyvärr varslad nu). Jag var vid den tidpunkten 26 år och det tycker åtminstone jag är en lagom ålder att skaffa barn!

När dottern sedan kom för ungefär två år sen så var hon inte sen med att lägga sig i allt vad gällde henne. Och i början hade hon nyckeln hem till oss och då kom hon hem till oss nästan varje dag och styrde o ställde. Så hon och min sambo blev väldigt osams då han tillslut sa ifrån (hon lyssnade inte när jag gjorde det), och de är väl fortfarande inte helt sams, hon skyller alla "dåliga" beslut som vi gör på honom t.ex.

Sen när vi skulle skaffa ny bil i somras så var hon även då med och försökte lägga sig i.

Nu håller jag och min sambo på och ska skaffa hundvalp till våren, det kommer hon garanterat sätta sig emot det med. Vi har tänkt på alla för- och nackdelar redan, så vi vet vad som väntar oss. Men hon kommer göra allt för att övertala oss att inte skaffa hund.

Vad ska jag göra för att hon ska fatta att jag är vuxen och att jag tar mina egna beslut nu?

• Svar på tråden Mamma fattar inte att jag är vuxen!
  • Birgitta2

Berätta inte valp-planerna för henne!! Hon får väl konstatera faktum när valpen möter henne i dörren en dag. Helst skall ni hålla henne ganska kort och inte berätta för henne om allt. Har man stått nära varandra så är det svårt att inte prata och att inte berätta, men för din egen skull så håll alla era planer för er själva.

• kaksmulan

Oj! Ja, din mamma har verkligen inte släppt taget om dig! Himlar! När ska man skaffa barn då om man inte gör det när man har fast jobb och inkomst, stabilt förhållande och är 26 år??
    Det är väl alldeles perfekt att börja plugga om man är varslad och mest troligt blir arbetslös?!
    Tro inte på henne att studielån är dåligt och att de förstör ditt liv! Visst är det lite att betala tillbaka men det är ändå förmånliga lån. Dessutom ska du se till att du får högre bidragsdel nu när du har barn!

Nä, sluta att lyssna på din mamma. Låt hon säga sin åsikt men bry dig inte! Sätt tydliga gränser mot vad du tollererar och inte och säg ifrån på skarpen om hon kliver över dem. Tex min mamma får surra på bäst hon vill men börjar hon snacka skit om någon i familjen, vilket hon gör ofta, så säger jag till att jag inte vill höra på det. Mamma får gärna vika ihop rena kläder i tvättstugan men hon får INTE plocka in dem i garderoberna och inte tvätta min smutstvätt. Garderoberna är för privata och jag har inte lust att någon river bland mina smutsiga underkläder. Visst blir hon sur när jag säger till men det är HENNES problem, inte mitt.

Om jag får flika in med en sak till som du kanske ska ta dig en funderare på är om hur mycket "makt" DU tillåter din mamma ha i ditt liv. Kanske frågar du henne om mycket och låter henne "bestämma" i andra, små saker? Hon kanske köper kläder åt dig då och då som du tacksamt tar emot och så kanske hon ser till att ni har bra köksredskap och hittar hon handdukar på rea så köper hon åt dig också??? Ja, det där var bara exempel men det är den där typen av småsaker som gör att hon TROR att hon kan fortsätta att vara mammig och bestämma!
    Min halvsyster sitter i en sådan sits gentimot sin mamma. Syrran är vuxen och pluggar, har sambo och klarar sig helt själv och bor i en helt annan stad än vad hennes mamma och vår pappa gör. Men ändå hör jag då och då om att mamman bokat tandläkartider, frisörstider och till och med kan storhandla då och då åt syrran. Sen blir syrran vansinnig på sin mamma JUST för att mamman kan styra och ställa så och bestämma om än det ena och än det andra.

Hur som helst så önskar jag dig lycka till med din relation med din mamma!

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • ladydivine

Låter nästan som mamma haha
    Hon lägger sig i ganska mkt, gällande utbildning, jobb, barnen osv

Och man bli ju ganska less ibland. Ja vet inte hur många gånger vi ha rykt ihop om det, senast va vi på badhuset och hon började säga åt mig va ja skulle säga i kassan (jag är 24 år så nog klarar ja de haha)
    Så då sa ja de att "jag är vuxen, ja vet va man säger....du behöver inte tala om va ja ska säga och göra jämt"
    Fick då till svar att "Men (min) mormor säger fortfarande till mig, och jag är åxå vuxen. Mammor gör det...."

Och visst, det kankse är så att vissa mammor alltid fortsätter behandla en som att man är lill-liten.
    Det är väl en vana skulle ja tro.

• Lavish

Nej det låter verkligen som att din mamma har stora problem med att släppa taget och inse att du är vuxen nu. Säkert oroar sig de flesta föräldrar för sina vuxna barn, hur de ska ordna upp olika saker, om de ska fatta dåliga beslut, inte klara av att vara "duktiga". Säkert kliar det i många föräldrars fingar att lägga sig i sitt vuxna barns beslut. Men de allra flesta inser väl att det är dags att släppa taget och att bara lägga sig i om det VERKLIGEN behövs. Det behöver nog din mamma också inse.

Det enda du kan ändra på är väl din attityd till henne. Låt henne inte lägga sig i, var tydlig, lugn och säker i att du fattar dina egna beslut och att hon inte har ngt med det att göra. Du behöver inte heller berätta om beslut för henne. Säg att du kommer att be henne om råd ifall du vill ha det. Och börjar hon jaga upp sig för mycket över saker får du väl säga till på skarpen och sen lämna situationen om hon fortsätter.

Svar på tråden Mamma fattar inte att jag är vuxen!