smilez skrev 2009-11-03 10:39:20 följande:
Samma bekymmer här då dom missade mitt ena mellannamn när vi precis gift oss o skulle på bröllopsresa, men arrangören ändrade detta direkt. Det är att tänka på att man dock bara har ETT efternamn, juridiskt...guldbruden, varför stavar ni inte som passet? Alltså, är det passet som är fel så är det ju fel hos Skatteverket, det är bara ändra. Har jag gjort med mitt namn.
För att detta ligger långt bak i tiden , min mans släkt har stavat qu i alla tider men när man sedan skulle föra över alla kyrkoböcker till digitalt så var det någon som inte kunde tyda skilnaden på u och v och det blev qv. men när detta upptäcktes så var den personen som skulle kunna ändra detta redan avliden alltså min mans farfar eller om det var min mans farfarsfar och därför har släkten bestämmt sig att behålla den rätta stavningen och låter det på papper stå annat.
jag kan inget göra åt saken, eftersom jag är ingift, det ska tydligen gå att endra men till enstor kostnad och det är inget varken min man eller jag kan göra.
så därför är det olika stavningar vilket jag kan tycka dom borde ordnat långt innan.
men min man vill ju inte byta stavningen nu när han är vuxen med den. så det blir lite moment 22