• mady

mellannam, pass och biljett *hjälp*

Vi har bokat resa till Thailand och fick nu lite panik. Biljetterna är bokade i vårt gemensamma namn. Min man har dock ett mellan namn som inte används, igår insåg jag dock att det står i passet som efternamn dvs det står två efternamn i passet men bara det ena i biljetten.

Problem? Vad gör jag?

• Svar på tråden mellannam, pass och biljett *hjälp*
  • MissLillan

kontakta researrangören

• mysmika

Men vilket bolag reser ni med? Ring och hör med dem, om du inte bara kan gå in och ändra bokningen?

• Choo

Det kan bli problem, man ska alltid skriva namnen som det står i passet, om det ihuvudtaget går att ändra kan kostnaderna blir stora.

• Mummy

Troligtsvis kommer det bli problem. det är inte bara att gå inoch ändra en bokning.
    Det blir ju ett helt nytt namn som ska ändras, vilket kan kosta er en hel del.
    Men kolla upp det så snart som möjligt så det löser sig i tid

• besj

Kolla med bolaget, men jag tror inte det är något problem. Det viktiga är ju att ett av namnen står i passet.
    Min fru heter typ förnamn1 förnamn2 mellannamn efternamn. Jag bokar henne alltid som förnamn1 efternamn.
    Men i passet syns inte vad som är tilltalsnamn och vad som är mellannamn. Det hade varit betydligt värre om ni hade gift er och hans nya namn inte fanns i passet alls!

• Mummy

Besj
    Vet ine när du reste sist, men det ska tydligen vara väldigt viktigt att det står samma namn på biljetten som på passet. Annars är det ju helt enkelt inte samma namn

• guldbruden

jag fick problem när jag bokade  mina döttrar som har mellan namn och bara angav deras efternam på biljetten, jag hörde om detta en kort tid innan vi skulle åka och ringde och bad dom hjälpa mig på resebolaget och det skulle kosta 1500 kr per biljett att ändra.
    men vad gör man när huvudet är dumt får plånboken lida så jag fick ändra på biljetterna och dom skulle fakturera mig.
    dock e det 2 år sedan och jag har inte fått fakturan men fick biljetter med rätt namn och kommer aldrig mera att gläömma detta.
    har haft problem med at vi stavar namnet med qu och i passet står det qv. och detta har nitiska pass kontrollanter klagat på och en gån höll jag på att missa planet pga det. men fick tillslut åka med men glömmer inte det heller och stavar nu mera alltid enligt passet.

• smilez

Samma bekymmer här då dom missade mitt ena mellannamn när vi precis gift oss o skulle på bröllopsresa, men arrangören ändrade detta direkt. Det är att tänka på att man dock bara har ETT efternamn, juridiskt...

guldbruden, varför stavar ni inte som passet? Alltså, är det passet som är fel så är det ju fel hos Skatteverket, det är bara ändra. Har jag gjort med mitt namn.

• guldbruden
    smilez skrev 2009-11-03 10:39:20 följande:
    Samma bekymmer här då dom missade mitt ena mellannamn när vi precis gift oss o skulle på bröllopsresa, men arrangören ändrade detta direkt. Det är att tänka på att man dock bara har ETT efternamn, juridiskt...guldbruden, varför stavar ni inte som passet? Alltså, är det passet som är fel så är det ju fel hos Skatteverket, det är bara ändra. Har jag gjort med mitt namn.
    För att detta ligger långt bak i tiden , min mans släkt har stavat qu i alla tider men när man sedan skulle föra över alla kyrkoböcker till digitalt så var det någon som inte kunde tyda skilnaden på u och v och det blev qv. men när detta upptäcktes så var den  personen som skulle kunna ändra detta redan avliden alltså min mans farfar eller om det var min mans farfarsfar och därför har släkten bestämmt sig att behålla den rätta stavningen och låter det på papper stå annat.
    jag kan inget göra åt saken, eftersom jag är ingift, det ska tydligen gå att endra men till enstor kostnad och det är inget varken min man eller jag kan göra.
    så därför är det olika stavningar vilket jag kan tycka dom borde ordnat långt innan.
    men min man vill ju inte byta stavningen nu när han är vuxen med den. så det blir lite moment 22
  • guldbruden

vi har försökt få detta ändrat men som sagt det går inte, för folkbokföringen säger att det är den stavningen som gäller.

Svar på tråden mellannam, pass och biljett *hjälp*