• Indianica

Vad menas med backsteg?

Okej, avslöjar min okunnighet, går en kurs i Word (ha,ha,ha! Trodde ju jag visste ALLT) men jag fattar inte vad "backsteg" är när jag läser i boken. Är den en tangent alltså? VILKEN? SItter vid en MAC nu, men alltså...i boken verkar det som att backsteg är vilken tangent som helst före ett ord...? Förklara pleeeeeeeeease!

• Svar på tråden Vad menas med backsteg?
  • Roloc

Tabbkanappen hittar ni övanför "capslock" tangenten...den med 2 pilar på..*L*
    Tabbknappen tycker jag är den mest jobbiga tangent som finns,antagligen för att jag inte vet hur den funkar eg...men dom som använder den gör nog det när de skriver dokument m.m....

• Isolde

Tabben sitter ovanför caps lock. Den gör att man hoppar fram ett längre steg än ett vanligt mellanslag. Hur långt bestämmer man själv genom att sätta in tabbmarkeringar i linjalen i dokumentet.

• Isolde

För övrigt är det skillnad mellan backstegstangenten, som raderar det som man nyss skrivit, och deletetangenten som raderar det framför där den står.

• Mi na

Eftersom det var lite begrepsförvirring här gör jag ett försök också.

Backspace är tangenten ovanför Enter/Retur. Tangenten med en pil som pekar åt vänster. Den använder man oftast för att sudda text. Den suddar tecken åt vänster från markören.

Deletetangenten sitter i tangentklungan till höger om bokstavsdelen om du inte använder en bärbar dator och det står antingen Delete eller Del på tangenten. Den suddar text åt höger från markören. Man använder även den tangenten för att t.ex. ta bort en markerad fil i utforskaren.

Tabbtangenten (som mycket riktigt sitter ovanför Caps Lock) kan man använda för att flytta mellan olika knappar i ett fönster eller mellan olika fält i ett formulär. Om man bara trycker en gång flyttas man framåt ett steg och trycker man Shift-tabb flytar man tillbaka.

Tabbtangenten används även när man vill göra tabblistor i t.ex. en telefonlista i Word. Tänk dig att du har en kolumn med namn och en med telefonnummer. Tabbtangenten hjälper dig att få telefonnummerkolumnen rakare än om du bara flyttar fram med mellanslag.

• Cissi28

Tabbtangenten är bra till en anna sak också. Har du flera fönster öppna kan du växla mellan dem med hjälp av Alt + Tab. Jag gillar den funktionen och använder den ofta.
    Lycka till med wordkursen

Svar på tråden Vad menas med backsteg?