Huvudstorlek
Är det ngn som ver hur mkt en bebis huvud normalt växer på en månad? Var på bvc, och pojkens huvud har vuxit för fort tycker de. En klantig läkare började prata om vattenskalle, och nu är jag superorolig!
tacksam för svar
Är det ngn som ver hur mkt en bebis huvud normalt växer på en månad? Var på bvc, och pojkens huvud har vuxit för fort tycker de. En klantig läkare började prata om vattenskalle, och nu är jag superorolig!
tacksam för svar
Hur mycket hade det vuxit då?
Det kan ju även skilja sej beroende på om det är olika som mäter från gång till gång.Alla mäter ju olika..
Kan ju vara så att din sons huvud var lite ihoptryckt efter förlossningen och nu har rätat ut sig kanske. Alltså inte bara vuxit.
Det hade vuxit från 35,5 till 40 på dessa sju veckor. Men senaste mätningen var väl den som var alarmerande, då det hade vuxit 1,8 cm på femton dagar..
Vet inte alls va som e normalt å så, men dotterns huvud va 35 cm vid födseln å vid 2 mån å 17 dagar så va de 40 cm. Så 7 veckor va något snabbare då jämförelse me mitt barn...men jag vet somsagt inte alls va som e normalt igentligen.
min lilla flicka hade 33,5 när hon föddes och nu 7veckor senare 41cm så då har min flicka en riktig vattenskalle, jag tycker att din doktor låter som en vattenskalle, oroa dig inte!
Min son hade 37cm när han föddes och när han var 7 veckor (dan innan) hade han 41,5cm.
Han ska på extra kontroll imorgon för att se om det fortsatt växa (han blir 10 veckor på torsdag)
Så våra barn ligger lika..
Men se på det som så att det är bara bra att dom har koll och upptäcker det i tid OM det skulle vara någonting. I ett tidigt skede är det ju ofarligt.. men klart man blir lite nervös!
Tack för era svar! Ja, den läkaren går jag inte till igen, oavsett om pojken har vattenskalle eller ej!
Sen är det ju lite lattjo hur de mäter huvudet, iaf på mitt BVC. Min kille är 8 månader, var där idag och då hade hans huvud bara växt 1 mm sen sist. Jag sa lite på skoj "va, ska du inte få större huvud än så här" och då mätte hon igen och vips så hade det växt 6 mm till... det är ju inte så himla lätt att alltid mäta på rätt ställe och still sitter de ju inte.