• Anonym (Svärmor)

Svärmor

Hej,

Jag har en undran angående min svärmor. Jag och min man och vår son bodde tidigare granne med min svärmor en ensamstående mkt ensam, godhjärtad men krävande kvinna. Vi flyttade sedan till ett annat hus på andra sidan om stan dock inte långt från henne, för att vi fått ett barn till och behövde mer plats. Sedan vi flyttade känner jag att jag kan andas och leva friare och träffa min svärmor när jag vill inte springa på varandra var och varannan dag. Nu till saken. Svärmor har nu deklarerat att hon letar ny bostad i samma område som vi idag bor i med anledningen att hon alltid velat bo där. Hur ska jag/vi agera? Som sagt jag tycker jättemycket om henne vi har alla en fin relation men hon är en aning martyr och min man är väldigt lojal mot henne och har väldigt svårt att säga nej till henne då hon är mycket ensam. För mig vore det fruktansvärt jobbigt att återigen bli grannar.
    Tack på förhand för ert svar!
    Hälsn. anonym

• Svar på tråden Svärmor
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det är flera olika behov som kommer i konflikt med varandra i er situation. Du behöver ett avstånd till din svärmor för att känna att du har frihet och integritet i ditt liv, din svärmor verkar behöva mycket kontakt och närhet till er familj. Din man vill vara lojal mot sin mamma men även mot dig, tror jag.
    Det är svårt att ge dig konkreta råd, tycker jag. Du tycker väldigt mycket om henne och ni har en bra relation. Det är klart att ni skall vara rädda om den goda relation ni har till din svärmor. Hon är också en viktig person för era barn.
    Jag undrar om du och din man kan prata om den här frågan på ett bra sätt. Kan han förstå dig och du honom? Kanske ni tillsammans kan finna något bra alternativ.
    Du skriver att din svärmor är mycket ensam och blir lite av martyr. Hon kanske lever mycket genom er. Har hon fler barn och barnbarn, vänner, fritidsaktiviteter?
    Kan hon bredda sina kontaktytor så att hon inte blir så beroende av er? Oavsett var hon bor behöver ni, framförallt din man, kunna sätta gränser mot henne om ni tycker att hon involverar sig för mycket. Kan din man prata med henne om detta?
    Hoppas att du får ut någonting av detta svar.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Svärmor