• vill bli mamma meddetsamma

amning och mens!!!

HJÄLP!! Jag fick mitt andra barn den 10 aug och idag fick jag min mens!!! Det är inte ens tre månader och jag HELAMMAR. Hur är det möjligt??? Vi som har haft oskyddat sex många gånger, men om jag fick mens idag kanjag ju ändå inte vara gravid. KAN man få mens när man helammar och varför får man det??? Jag tycker min dotter velat amma oftare och oftare sista tiden, tänk om min mjölk börjar sina och därför får jag mens..?

• Svar på tråden amning och mens!!!
  • Hannah76

Man kan absolut få mens fast man hel ammar. Och amning är ingen preventivmedetod... Man har ju äl innan man har en blödning..

• Marlene

Man kan helt klart få mens medans man helammar, första mensen föregås oftast inte av nån ägglossning dock och amning räknas som lika säkert som mini piller dom första 6 månaderna under förutsättning att man helammar minst var fjärde timme och inte har fått tillbaks mensen. Det kallas LAM, Lactational Amenorrhea Method.

• inteän

Marlene: jag har hört tvärtom, att mens alltid föregås av ägglossning. Men jag vet inte om det stämmer, har inte medicinsk utbildning :)

Det jag dock vet är att amning som p-medel INTE räknas som säkert när man fått tillbaka mensen.

• helene306

Jag fick tillbaka mensen 10 veckor efter förlossning och jag helammade. Amning är ingen garanti för ytebliven mens eller preventidmetod. Har du fått mens är väl risken minimal att du blivit gravid igen?

Jag tyckte inte mjölken sinade när jag hade mens. Ibland ammade sonen oftare så han styrde väl produktionen själv?

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Marlene
    inteän skrev 2009-11-02 18:30:17 följande:
    Marlene: jag har hört tvärtom, att mens alltid föregås av ägglossning. Men jag vet inte om det stämmer, har inte medicinsk utbildning :) Det jag dock vet är att amning som p-medel INTE räknas som säkert när man fått tillbaka mensen.
    Mens föregås inte alltid av ägglossning, alla kvinnor har gånger då dom inte har ägglossning men får ändå mens. Och just första mensen efter förlossningen föregås oftast inte av nån äl. Dock är chansen högre att man först har äl ju längre från förlossningen det är, därför räknas det bara som säkert dom första 6 månaderna
  • GirlieGirl

jag fick barn den 14:e augusti och har haft mens 2 gg efter det så visst är det möjligt. jag helammar oxå!

• Edzy

Min son är drygt 4månder och jag har precis haft min tredje mens. De första två gångerna det kom så helammade jag och märkte inte att mjölken sinade.

• Kya

2 veckor efter mitt avslag så kom mensen första gången. alltså när F var 6 veckor gammal. och jag helammade också.
    så det är helt klart möjligt.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • josiee

Min dotter är född den 20e augusti och jag helammar henne och jag fick tillbaka mensen då hon var 9 veckor. Med sonen fick jag tillbaka mensen då han var 6 veckor, helammade då med. Det sägs väl bara att mensen kan göra så att mjölken tillfälligt kan minska, jag har dock inte märkt någon skillnad.

• jaf

när får man tillbaka mensen efter barnafödandet? min dotter blir 3 månader den 16 november och jag helamma och har inte fått tillbaka den än är det normalt?

• Marlene
    jaf skrev 2009-11-10 21:20:49 följande:
    när får man tillbaka mensen efter barnafödandet? min dotter blir 3 månader den 16 november och jag helamma och har inte fått tillbaka den än är det normalt?
    Ja det är helt normalt, det är väldigt olika när man får igen mensen. Vissa får det nästan på engång och andra måste i princip sluta amma för att den ska komma tillbaks
Svar på tråden amning och mens!!!