• Anonym

När kommer första fp och barnbidrag?

Barnet är beräknat till den 14:de januari ..om vi säger att barnet föds då ..kommer försa fp i jan då eller i feb?

Samma fråga gällande barnbidrag

• Svar på tråden När kommer första fp och barnbidrag?
  • carola1977

Barnbidraget brukar komma från månaden efter, alltså i februari för er.
    Fp beror väl på när man ansöker och för vilken tid. Om du före 19-20/1 (minns aldrig brytdatum) ansöker om fp för januari ska den komma i slutet av januari om allt kring ert ärende är klart.

• Mallis

Fp beror ju på när du valt att börja ta ut dagar. Det sköts inte automatiskt utan lägger du inte in dagar så kommer det inga pengar.
    Första barnbidraget kommer väl som regel månaden efter barnets födelse.

• Pussis mamman

Min dotter föddes den 21 september. och vi fick barnbidrag den 20 månaden efter. Fp beror på när du begär den av fk den kommer inte automatiskt.

• Anonym

Så jag kan ansöka om fp från 1 jan om jag vill? Det är lite svårt det där med tanke på att man inte vet när barnet har tänkt att komma. Men behöver få första fp i jan nämligen pga att sambon har blivit av med sitt arbete, och ekonomin är inte alltför bra förens i feb igen.

• Anonym (honung)

Ja, du kan söka före barnet kommer.

Tror det heter havandeskapspenning då och det kan du få 60 dagar innan bf...

• Mallis

Ja, det kan du, men tänk på att det tar på dina dagar. Jag har BF 9 nov men har sökt FP from idag, dvs 2 november. Inga problem.

• carola1977

Anonym (honung) skrev 2009-11-02 14:34:52 följande:

Ja, du kan söka före barnet kommer.Tror det heter havandeskapspenning då och det kan du få 60 dagar innan bf...
    Havandeskapspenning är något annat men man kan börja ta ut fp från två månader före bf har jag för mig. Om man slutat jobba alltså.
  • Anonym

Okej då vet jag Tack så jätte mycket för svaren

Svar på tråden När kommer första fp och barnbidrag?