• reserverad

Milt shampoo för känslig hårbotten

Jag misstänker att jag blev allergisk mot parfymerade shampoon för två år sen och har bara använt parfymfritt sen dess. Men jag har bara hittat parfymfria shampoon som är okej och inte superbra. Nu tänkte jag prova med ett vanligt shampoo och hoppas att inte hårbottnet börjar klia igen.

Jag vill ha tips på milda och bra shampoon utan så mycket parfymer och strunt i dom som möjligt.

No poo är inget för mig.

• Svar på tråden Milt shampoo för känslig hårbotten
  • Pelink

Jag köpte schwartzkopf Sensitive från en frisör och blev av med klåda. Jag minns inte vad den kostade, men den var inte så fasligt dyr som en del man köper från salong.

• chrissy80

aloe vera schampo är bra, se till att det innehåller minst 50% aloe vera dock.

• HelHel

Apotekets parfymfria schampoo. Min kliande hårbotten försvann direkt när jag började använda det.

• Amaterissimus

Schampo utan parfym är en ren omöjlighet. Tvål utan kemi finns inte (förtvålning kräver lut dvs NaOH, som är stark frätande kemikalie).

Kemikalier man använder vid tillverkning av shampoo luktar illa och du skulle aldrig tvätta håret med shampoo som är utan parfym på riktigt. Parfymfria schampo innehåller alltid tillsatser som maskerar lukten av råvaror. För ex en del av konserverings medel har maskerade doft. Då blir det inte parfym utan konserveringsmedel i innehållsdeklarationen.

Rå tvål luktar pyton. T.o.m. såpa parfymeras för att inte lukta illa.

Man kan välja shampoo med naturidentiska dofter som är halvsyntetiska och innehåller inte några allergener.

Prova Ecopolaricas Arttica Bärschampo, shampoo som är speciell frammtagen för personer med känslig hårbotten.

www.ecopolarica.se/arctica_bärschampo.htm

• Soulettes

pröva nässelschampo, använde det när jag hade jätte torr hårbotten. Hjälpte snabbt.
    Fungerar även bra för problemhy...

• cassie27

Jag kunde inte tro det, men jag har provat allt från apoteket till känslig hårbotten och jag hittade ingenting som skulle passa mig. Sen jag köpte Head&Shoulders till torr hårbotten på ICA och det var det!!!!!!!!!!!!

• lokisse

weledas ringblomme barn schampo....jätte bra

Difficile est saturam non scribere
  • Mandragora
    cassie27 skrev 2009-12-05 22:37:05 följande:
    Jag kunde inte tro det, men jag har provat allt från apoteket till känslig hårbotten och jag hittade ingenting som skulle passa mig. Sen jag köpte Head&Shoulders till torr hårbotten på ICA och det var det!!!!!!!!!!!!
    Men det är ju ingen hit - det innehåller zinkpyrition. {#lang_emotions_death}
    shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • Plutteli

Jag har extremt känslig hårbotten (får blödande sår av så gott som alla schampoon som finns) och det enda som funkar någorlunda för mig är apotekets schampoo för allergiker. Annars är det bara no poo som fungerar, men det var ju inte ett alternativ...

• sophiie
    Plutteli skrev 2009-12-05 22:41:10 följande:
    Jag har extremt känslig hårbotten (får blödande sår av så gott som alla schampoon som finns) och det enda som funkar någorlunda för mig är apotekets schampoo för allergiker. Annars är det bara no poo som fungerar, men det var ju inte ett alternativ...
    Schampot heter?
  • Plutteli
    sophiie skrev 2009-12-05 22:44:41 följande:
    Schampot heter?
    Extra sensitive eller nått sådant, det är en ljusturkos flaska iaf...
  • cassie27
    Mandragora skrev 2009-12-05 22:40:15 följande:
    Men det är ju ingen hit - det innehåller zinkpyrition.
    herregud, vad är detta? menar du att det inte är ok?
  • Mandragora
    cassie27 skrev 2009-12-06 13:14:14 följande:
    herregud, vad är detta? menar du att det inte är ok?
    Du har alltså inte kollat upp det? Okej. Genom att googla hade du kanske läst följande:
    Zinkpyrition är ett mycket giftigt ämne som bla används i mjällshampo, som konserveringsmedel i kosmetika och i bottenfärg på större båtar.
    sv.wikipedia.org/wiki/Zinkpyrition

Eller det här:
    De flesta mjällschampon på svenska marknaden innehåller ett ämne, zinkpyrition, som är extremt giftigt för vattenlevande organismer. Zinkpyrition finns också i vissa båtbottenfärger men är så miljö- och hälsofarligt att Kemikalieinspektionen bara godkänt zinkpyrition i båtbottenfärger för yrkesmässigt bruk. Men i hygienprodukter är det tillåtet. Zinkpyrition hindrar tillväxt av mikroorganismer och är en aktiv substans i mjällschampo och båtbottenfärg. Tester på fisk visar att det räcker med 1/10 000 matsked i ett 1000 liters akvarium under fyra dagar för att hälften av fiskarna ska dö. En dos för hårtvätt, ca 10 ml, med marknadens vanligaste mjällschampo, innehåller 88 mg zinkpyrition, visar SNF:s analyser.
    www2.snf.se/bmv/nyhet.cfm&CFTOKEN=75801364&id=961

Vad anser du själv? Okej eller inte?
    shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • lillahjärtatsmamma

Redken dry scalp care schampo och balsam! Dyrt men drygt och bra!

Svar på tråden Milt shampoo för känslig hårbotten