• Foodlover

Ert bästa recept med chevre önskas!

Är så sugen på att göra något recept med chevre men vet inte vad. Snälla ge mig era bästa recept och tips. Dock ej med rödbetor (finns ej att få tag på i Frankrike tyvärr).

• Svar på tråden Ert bästa recept med chevre önskas!
  • Vira84

Ta och skiva chevre i ca 1-2 cm stora skivor.
    Linda den med parmaskinka och lägg i ugnen ca 10 min i 100grader. Sedan ringlar du lite flytande honung och även svartpeppar och hackade valnötter på.

Helt underbart gott som förrätt eller bara en liten aptitretare.

• BuoBä

Chevre chaud:
    www.nilssonsgott.se/sida28.html

Fast jag tycker det är godare med ljust bröd som man penslar med lite olivolja och steker i stekpanna.

Det är gott med chevre i potatisgratäng också. Jag har inget särskilt recept där utan brukar göra en vanlig gratäng med potatis och mjölk/grädde (ingen lök) och smula ner en "lagom" stor bit chevre.

• Anatha

Det abslut godaste tycker jag är att bara ha på macka med valnötter och honung och en bädd av sallad.

Annars kan du göra en dessert där du vispar chevre med creme fraishe och i röran sen har hackade nötter (valnötter eller hasselnötter) och hackde torkade aprikoser. Forma till ett ägg och lägg på ett fat med ett halverat fikon.

Jag har också en supergod kronärtskocksröra med chevre. En burk kronätskockor och två vitloksklyftor gräddas i ugnen på ett fat i ca 10 min. Skala vitlöken mixa kornärtskockorna, vitlöksklyftorna med 50 gram chevre och några msk creme fraishe. Gott som fördrinkstilltugg på grillad baugett.

• Missboss

Åt något som himmelst gudomligt när jag var i London för ett par veckor sedan. En löktartar med chevre. Det var som en paj med karamelliserad lök och sedan smulad chevre över.

• Miot

Det är ju väldigt gott att ha chevre på ugnsrostade rotfrukter. Typ potatis, rödbetor, morötter, lök, paprika, kålrot..

• Miot

Såg att det inte fanns rödbetor där du är, men det går ju bra utan =)

• Disela

En förätt:

Ruccola sallad i botten, sedan nykokta färska röbetor skurna i båtar, smula/lägg på chvreskivor, toppa med rostade pinje/valnötter, ringla över honung och lite havssalt.

Det är sååå gott!!!

• Josse K

mixa chevre med creme fraich, salt och peppar - röra som passar till allt mmmmm

• Användarnamn är för mesar

Recept och recept.. Men jag tycker att getost är som godast när den är ljummen. Jag brukar ta en ganska rejäl skiva ost, kanske 150gram, pensla den med olja eller oljeblandad sirap (jag gillar inte honung men det passar väl egentligen bättre än sirap om man tycker om det) och sedan steka den snabbt i en jättehet panna. Kanske 30 sekunder per sida. Så att ytan blir knaprig. Sen lägger jag bara ostskivan på en tallrik där jag har nån enkel sallad under, t.ex. med ruccola, lollo rosso, gurka och päron, med nån lätt vinaigrette på. Gud så gott det är, och jätteenkelt

Svar på tråden Ert bästa recept med chevre önskas!