• ekarny

Klicker träning. Hur fungerar det?

Jag har gått på hundkurser förr men är lite nyfiken på klicker men vet inte så mkt om det.
    Det finns ju en uppsjö av böcker så vilken är bäst och lättläst?
    När man tränar klicker måste man alltid ha den sen eller det är bara när nya moment ska tränas in?
    Blir det inte som dubbelkomando eller klicket är belöningen?

Om du tränat med klicker vad är för och nackdelar?

Vi har en 4 årig omplacerings hund som bott i hundgård större delen av sitt liv och därmed noll lydnad. Kan klicker vara bra att träna med då?

• Svar på tråden Klicker träning. Hur fungerar det?
  • Labbematte

Du kan ju alltid börja med brevkursen på www.canis.se, den är gratis- såklart de gör massa reklam för sina böcker och sånt i mejlen, men man behöver inte köpa dem .

Jag skulle nog börja med "Klickerträning för din hund" just från Canis. Tycker det är en bra nybörjarbok.

Klickern är en betingad förstärkare och ett klick följs ALLTID av godis/lek eller något annat som hunden uppfattar som en belöning.
    Fördelen med att ett "klick" jmf med ett "bra" är att det låter likadant varje gång och att det inte är ett ord som kräver ett visst processande i hundens hjärna. Klicket går fram fortare och är tydligare.

Men att använda en klicker är en sak; att klickerträna tycker jag är något mer,
    Så här har David Rutberg skrivit på sin hemsida om vad han tycker är klickerträning:

När jag kallar mig klickertränare är det med följande tillägg till ovan nämnda definition:

1
    Kunskap om klassisk betingning. Ett utmärkt exempel i det här sammanhanget är ju att själva kopplingen mellan klicket (markören) och belöningen (mat, lek eller vad än det må vara som hunden ser som en belöning). Genom att man alltid ger belöning efter man klickat vet hunden att, "när det klickar, är belöning på väg". Den traditionella exemplet är Pavlovs hundar.

2
    Kunskap om operant betingning. Så klart. Har helt enkelt att göra med konsekvenser. Både bra och dåliga. Klickertränare använder positiv förstärkning och negativt straff.

3
    Positiv förstärkning. Konsekvensen av ett betende är något för hunden positivt. Att konsekvensen av ett betende eller handling blir positivt gör att den handlingen eller betendet ökar i frekvens.

4
    Negativt straff. Låter kanske inte så bra men är helt enkelt att hunden blir fråntagen något som den upplever som positivt eller åtråvärt. Leker inte hunden enligt mina reglar så avslutar jag leken och går därifrån.

(De två andra konsekvenserna Positivt Straff och Negativ Förstärkning används inte alls eller vid ytterst få tillfällen. Positivt straff innebär att en för hunden negativ konsekvens inträffar. Koppelryck eller en smäll på nosen om hunden gör något för hundägaren oönskat betende eller handling. Negativ förstärkning är när man tar bort något för hunden negativt ur situationen. Tvångsapportering, vrid om örat tills hunden tar apporten varav man släpper. Märk att negativ förstärkning ofta hänger samman med ett positivt straff.)

5
    Utsläckning. Ett betende eller handling som inte går några som helst konsekvenser upphör så småningom. Det här använder vi ofta i samband med nästa punkt.

6
    Tillrättaläggande av miljön. Se till att chansen att hunden ska utföra (eller inte utföra) ett visst betende eller handling är så stora som möjligt.

7
    Belöningar. Vad vi anser att hunden ska se som belöning och vad hunden faktiskt ser som belöning är ofta inte samma saker. Ett klassiskt exempel är att folk tar för givet att hundar gillar att bli klappade på huvudet när man hälsar på dem medan det är väldigt få hundar som egentligen uppskattar det. Man måste även vara medveten om att vad som är en belöning i en situation inte alls behöver vara det i en annan.

Klickerträning fungerar på alla djur. Kan man träna späckhuggare och höns med klickerprinciperna borde det funka på din hund...

• ekarny

Tack för tipsen och jag har anmält mig till epost kursen så jag får lite kött på benen. Kompletterar med lån från bibblan tänkte jag.

Ska bli spännande.

Svar på tråden Klicker träning. Hur fungerar det?