• mamj80

Ammar och går ner för mycket i vikt

Nu är min son 4.5 månader och jag helammar fortfarande. Jag gick upp 16 kilo under graviditeten och efter 3 månader var jag tillbaka till min startvikt. Men nu forsätter jag att gå ner i vikt (ca 0.5-1 kilo/vecka) och nu börjar jag bli orolig.

Är det någon annan som har samma problem? Jag försöker att äta så mycket som möjligt och passar på att äta pajer, kakor, godis och annat onyttigt men ingenting verkar stoppa min viktminskning.

Jag planerar att amma i minst 2-3 månader till men om jag fortsätter att tappa kilon kommer jag väga 45-46 kilo i december och det är ju helt sjukt lite (är 162 cm)!

Ska jag gå till min läkare?

• Svar på tråden Ammar och går ner för mycket i vikt
  • gaffsan

Ja gå till läkaren och låt honom kolla upp dig.
    Kan ju vara en sköldkörtelrubbning eller något sådant .
    Lycka till {#lang_emotions_sunny}

• Flickan och kråkan

jag går också ner mycket av amning. 6-månader är lillebror och jag är nere på 45 kilo....är 161 lång. Grädde, grädde, smör, smör. Gick upp bra igen när jag trappade ner amningen och sedan blev allt som vanligt igen med storebror, så det blir nog bra med lillebror också. Men jag tänker verkligen på att äta mycket, ofta och kaloririkt.

• Jordgubba

var glad att du går ner och inte upp...

• äpplet25

Har samma problem. Jag gick upp ca 12 kg under graviditeten men dom var borta efter bara några veckor. Sen har jag bara fortsatt att gå ner. Känns som att jag tynar bort:) Vet inte riktigt vad man ska göra, jag var inte direkt stor innan heller. Vill ju gärna amma så länge jag hade tänkt men efter vad jag förstår så är det inte bra för barnet om man går ner för mkt för det blir ju som att banta och då frigörs det ju gifter i kroppen. Men vad ska man göra mer än att äta allt vad man kan?

• Josefine 85

Jag hade samma problem. Jag ringde till vårdcentralen och bad om att få näringsdrycker så att jag kunde stabilisera min vikt och hålla mig flytande.

• BebisIAug

Eftersom han ändå är 4,5 månad så hade jag nog kombinerat lite med ersättning. Du har ju ändå helammat ett bra tag!

• turpis

känner igen mig från min förra amningsperiod! näringsdryck finns också receptfritt på apoteket! ät också saker som nötter, avocado etc som har mkt nyttigt fett.

• skrotis78

Har samma problem, lillan äter upp mig.... Jag bara rasar i vikt. Måste hela tiden anstränga mig för att hålla vikten, äter o fikar så mycket jag kan, men ändå så räcker det inte. Det är jättejobbigt. Tyckte själv att jag var alldeles för smal redan innan graviditeten och hade hoppats på att graviditetskilona skulle stanna kvar på kroppen, men tyvärr...
    Detta gör att jag funderar på att sluta amma tidigare än vad jag egentligen vill. Min dotter är 5 månader.

• rockbjarn

Min son är två veckor och under graviditeten gick jag upp 15 kilo. Nu är jag tillbaka på min startvikt. Jag blir lite orolig om jag kommer gå ner ytterligare.

• Mamma060812

Om man ändå hade haft den fördelen

Aldrig mer Me & I
Svar på tråden Ammar och går ner för mycket i vikt