• Fotavtryck

Ett måste i lekrummet?

Håller på att göra om kontoret/lekrummet till ett nytt lekrum.
    Har klart för mig hur det ska bli men i dag kom jag på den fantastiska iden att ha en klättrvägg.

Ska även vara en målad griffeltavla på väggen, spegel, förvaring, magnettavla med bokstäver. Heltäckningsmatta o krokar i taket för gunga.

Går nog på reklamen med nya färgen Lady eásy clean, som ska vara lättrengörlig. Vita väggar men med färgglada detaljer.

Vad har ni i ert lekrum som du/barnen är mest nöjda med?

• Svar på tråden Ett måste i lekrummet?
  • Casper04

Vi har bollar i en pool. Roar dom allra minsta barnen lika mycket som oss vuxna med bollkrig ;)

• Fotavtryck
    Casper04 skrev 2009-11-02 18:31:10 följande:
    Vi har bollar i en pool. Roar dom allra minsta barnen lika mycket som oss vuxna med bollkrig ;)
    Håller med om det. haft det nu i två år, så dags för nått nytt. o pusselmatta
  • Klarasmamma78

*Ett litet barnbord med tillhörande stolar, att sitta och rita vid, leka middag/kafferep/kalas vid osv.
    *Soffa eller madrass med kuddar att krypa upp i och läsa sagor i.
    *Mysig belysning
    *Stor härlig matta att sitta på vid lek på golvet.
    *Bra förvaring tex bokhyllor med många plastbackar i

• Mummy

Jag tycker det är bra med ett ställe där de kan sitta och mysa och läsa en bok tex.

Ska du ha heltäckningsmatta, så tänk på att den inte bör ha för långa "strån", då är det svårt att tex köra en bil.

• Meli

Jag är mest nöjd med detta gamla skåp som rymmer spel och pussel som är svårt att organisera snyggt om man inte kan stänga in det; 3.bp.blogspot.com/_f1Yf6QxKcp4/SeXD05uk4ZI/AAAAAAAAAeg/OfHnsOqNeHs/s1600-h/PICT2638.JPG

Sen är jag nöjd med den stora Expedithyllan (IKEA) som har 25 fack till backar och böcker, så att var sak har sin plats och rummet är snabbstädat även om allt ligger på golvet.

Vad barnen gillar mest vet jag inte riktigt. Jag tror de kanske gillar färgerna rött och lime.... för de är ofta där inne.

• Jordgubbsmuffins

I dotterns rum har vi en gunga.
    Sen har vi gjort ett "fönster" från gamla skafferiet (det är fd kök så och hade ett skafferi man kan gå in i) och gjort ram runt.
    Där kan man ha dockteater, leka affär osv.
    Sen har vi kvar diskbänken där så där inne får man måla och pyssla så mycket man vill.
    Har även hennes dator där inne, tv och en myshörna där man kan sitta och läsa böcker.
    Och så är det även en alkov in där bredvid "skafferiet" där man kan spela teater osv. Har hängt drapperi för.

I stora sonens rum har vi en dubbel ribbstol (heter det så? sån man kan klättra på) och en tjock madrass man kan hoppa ner på.
    En studsmatta, en skrivtavla whiteboard/svart tavla, bilmattor och så en tv där också. (Men tvn används bara av gubben när han jobbar natt och sover där uppe på dagarna).

Sen har vi en skrubb som vi använder som dockrum.
    Där har dom en spis med alla tillbehör. Bord och stolar, docksaker och docksäng osv.
    Och så har dom även en myshörna med alla nallar där inne.

Här nere i tvrummet har vi gunghäst, bilar man kan åka på och övriga stora leksaker.

(Ja jag måste rensa känns det som).

I lillpojkens rum finns inte så mycket mer än babyleksaker och babygym osv men det är ganska självklart eftersom han e bebis.

Alicia -05, Samuel -07 och Sebastian -09
  • Jordgubbsmuffins

Nånting jag tycker är bra i dotterns rum är lysrörslampan.
    Ska sätta in en sån i storsonens rum också för just nu är det jättemörkt med bara väggbelysning. Är ju inte kul alls att leka om man inte har bra belysning.

Alicia -05, Samuel -07 och Sebastian -09
  • johandra

Vi har en resårmadrass på golvet där inne och i den får man hoppa!! Det gillar våra tjejer skarpt

Dom brukar lyssna på musik och så hoppar dom i tak tpå madrassen. Perfekt för den funkar även som gästsäng när man har folk på besök

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Meli
    johandra skrev 2009-11-05 11:05:38 följande:
    Vi har en resårmadrass på golvet där inne och i den får man hoppa!! Det gillar våra tjejer skarpt Dom brukar lyssna på musik och så hoppar dom i tak tpå madrassen. Perfekt för den funkar även som gästsäng när man har folk på besök
    Så hade vi det också innan, men det fick flytta ut pga platsbrist
  • Indianica

en pysselhörna/ritbord är ju bra. Men klättervägg, wow, fantastiskt! Våra barn älskar en rund trägunga vi hängt upp mitt i rummet. En mjuk matta att sitta på när man leker är också populärt. Legobord likaså.

Annars håller jag med om att förvaring är otroligt viktigt. Massa bra låd/hyllsystem och korgar där man kan hålla ordning.

• Fotavtryck
    Mummy skrev 2009-11-05 09:26:43 följande:
    Jag tycker det är bra med ett ställe där de kan sitta och mysa och läsa en bok tex.Ska du ha heltäckningsmatta, så tänk på att den inte bör ha för långa "strån", då är det svårt att tex köra en bil.
    Ja, var i affären i dag o kollade färger, å upptäckte detta problem.
    Tack
Svar på tråden Ett måste i lekrummet?