• Anonym (syster)

    Någon som gjort första steget i ABORT och sedan ångrat sig och behållt barnet???

    Någon som har eller känner någon som gjort abort i ca. v6, och sedan ångrat sig och inte genomfört aborten?

    Dvs endast tagit de två första pillrena och inte kommit tillbaka efter två dagar och tagit fler tabletter.

    Har hört att man redan första gången avslutar graviditeten men har även hört att barnet kan överleva och födas fullt friskt, kan detta stämma?

  • Svar på tråden Någon som gjort första steget i ABORT och sedan ångrat sig och behållt barnet???
  • väntar4an 2010

    om man tagit tabletterna så e barnet dött efter 2 dagar de tabletter du sen tar hjälper bara kroppen att stöta i från tappa det.

    om barnet förmodan lyckats över leva tabletterna så har den fått stora skador och kommer troligt vis inte att klara av hela graviditeten i alla fall så jag tycker det är synt om fostret att lida om man överväger att inte fullfölja det man startat

  • Anonym (syster)

    Hur vet du det? Har du egen erfarenhet, snällt att du svarade.

  • Anonym

    Chansen att fostret överlever är mycket liten. Har man väl tagit de första pillrena så avstannar näringstillförsen och därmed utvecklingen, fostret dör.

  • Anonym

    Jag har inga egna erfarenheter, men har hört/läst om minst ett fall där barnet överlevt och inte blivit skadat. Vet dock inte hur vanligt det är. De flesta tar väl antagligen de andra tabletterna också.

    Jag har också hört om ett fall där kvinnan åt alla tabletter och barnet överlevde och mådde bra. Hon behöll barnet sedan.

    Men hör med någon läkare eller så för att få säkrare svar...

  • Anonym (Undersköterska)

    Alltså fostret KAN överleva, men om det gör det så är det en jätterisk att det föds med grava missbildningar och man rekommenderas inte att behålla ett barn efter att man tagit de första tabletterna. De första tabletterna är till för att stoppa fostrets utveckling och om det då överlevt så är chansen att det är friskt minimal.

    Troligen så har ditt foster inte överlevt tabletterna.

    De tabletter du skulle ha tagit för att fortsätta aborten är bara till för att mjuka upp inuti och skapa sammandragningar, det är de första tabletterna, de som du alltså redan tagit, som är "farliga".

    Jag råder dig att fortsätta din påbörjade abort, om fostret är dött (vilket det bör vara) är det inte sådär superbra att gå och bära på det länge i onödan och om det mot förmodan (minimal chans) inte är det så är det antagligen skadat.

    Du kan få "nya" barn efter aborten istället för att utsätta din kropp för risker, eventuellt få missfall senare eller föda ett gravt skadat barn.

    Mirakel kan alltid ske men man ska inte räkna med dem då kan det gå fruktansvärt fel.

    Det är fruktansvärt att ångra en abort, jag vet, men man klarar det.

  • Anonym

    jag tog både första och andra tabletterna men inget hände. de avrådde inte mig att avsluta graviditeten. de sa att är nåt fel blir det missfall inom en vecka annars ska det gå bra. ut kom min dotter utan något fel. hon är idag 6 år och inget fel alls. så det kan visst funka!

  • hjohanna
    Anonym skrev 2009-11-06 19:09:38 följande:
    jag tog både första och andra tabletterna men inget hände. de avrådde inte mig att avsluta graviditeten. de sa att är nåt fel blir det missfall inom en vecka annars ska det gå bra. ut kom min dotter utan något fel. hon är idag 6 år och inget fel alls. så det kan visst funka!
    Oj, coolt!
  • papej

    Jag tog första tabletten och själva abortpillrena (cytotec eller vad de heter) och blödde i 3 veckor. På återbesöket var jag fortfarande gravid och fostret levde. Så visst kan de överleva, men det ska tydligen inte vara vanligt. Jag valde dock att avbryta, pga rädsla för att barnet tagit skador av alla tabletter.

  • KarinDanielsson

    Jag tog Mifegyne (den första tabletten) och mitt foster överlevde mot alla odds. Det är alltså fullt möjligt att fostret klarar sig galant trots att man har tagit Mifegyne, men däremot är riskerna för missbildningar större och det ska man förstås ha i åtanke.

    OM man ångrar sig efter den första tabletten (Mifegyne) så tycker jag att man ska ringa till sin abortmottagning/barnmorska/sjukhus och säga som det är och diskutera saken med dem.

    Alla embryon/foster "dör" inte av Mifegyne. Mifegyne ska "avbryta graviditeten", men det finns många dokumenterade kända fall där detta inte sker.

Svar på tråden Någon som gjort första steget i ABORT och sedan ångrat sig och behållt barnet???