• Fruochmamma

Hund m Spondylos & extremtrötthet - hundliv?

Våran 5-åriga Boxertik fick diagnosen Spondylos i mars detta året och mådde vid den tiden riktigt illa. Vi började genast med sjukgymnastik 2 gng/månad, daglig medicinering av Rimadyl, lugn & ro hemma och allt annat som man bör tänka på.

Under sommaren mådde hon riktigt bra (aldrig som tidigare men helt OK), men nu den senaste veckan har hon varit extremt trött. Hon går, sedan sommaren, till sjukgymnasten 1 gng/månad och får fortf samma dos Rimadyl (2 gng/dag). De röntgade hennes rygg slutet av sommaren och det var inga extrema förändringar och sjukgymnasten säger att det verkar vara ganska under kontroll sålänge vi fortfsätter med samma behandling som idag. Jag frågade om simning men hon rekomenderade det inte.

Givetvis är vi ledsna och undrar hurdant hundliv hon egentligen lever när hon - just nu - inte ens orkar gå en kortare runda i skogen. Hemma drar hon sig undan, är jätte trött, men alltid glad när vi får besök. Hon äter bra, verkar inte vara i direkt smärta, men det är denna extrema trötthet som oroar oss.

Hur långt ska man låta det gå .. eller förhastar vi oss?

Tack för era svar - åsikter.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Hund m Spondylos & extremtrötthet - hundliv?
  • köttbullelydnad

Sånt där är så himla svårt. Har själv en cavalier med blåsljud, strul med hjärtslagen, allergi och ev syringomyeli och ställer mig ofta den frågan. Särskilt då det blir medicin på medicin på medicin hela tiden.
    Vi har pratat om det här hemma och kommit överens om att den dagen han inte längre har ett värdigt liv/ett liv med kvalité - då är det dags att låta honom få somna och vila sin lilla kropp. Ett otroligt jobbigt beslut att ta dock!

• Fruochmamma
    köttbullelydnad skrev 2009-11-02 19:48:13 följande:
    Sånt där är så himla svårt. Har själv en cavalier med blåsljud, strul med hjärtslagen, allergi och ev syringomyeli och ställer mig ofta den frågan. Särskilt då det blir medicin på medicin på medicin hela tiden.Vi har pratat om det här hemma och kommit överens om att den dagen han inte längre har ett värdigt liv/ett liv med kvalité - då är det dags att låta honom få somna och vila sin lilla kropp. Ett otroligt jobbigt beslut att ta dock!
    Mmm visst är det .. men vad innebär "ett värdigt liv med kvalité" för er?
  • köttbullelydnad
    Fruochmamma skrev 2009-11-02 19:49:35 följande:
    Mmm visst är det .. men vad innebär "ett värdigt liv med kvalité" för er?
    Att han inte kliar sig sönder och samman, att han orkar med aktiviteterna vi alltid hållit på med och som han älskar att vara med på, att han inte får ökat tryck i hjärnan, att han är pigg och glad, etc. Det är ju skillnad på våra hundars diagnoser då Ola är väldigt pigg - trots allt. Men den dagen det förändras, han blir sämre eller insjuknar kraftigt (igen), den dagen får han somna.
  • Fruochmamma
    köttbullelydnad skrev 2009-11-02 19:55:53 följande:
    Att han inte kliar sig sönder och samman, att han orkar med aktiviteterna vi alltid hållit på med och som han älskar att vara med på, att han inte får ökat tryck i hjärnan, att han är pigg och glad, etc. Det är ju skillnad på våra hundars diagnoser då Ola är väldigt pigg - trots allt. Men den dagen det förändras, han blir sämre eller insjuknar kraftigt (igen), den dagen får han somna.
    Usch nu höll jag på att börja lipa .. det är så svårt ..

Tog en promenad med henne i förrigår och efter bara 5 mins sackade hon efter, blev jätte andfådd och orkade inte mer så vi fick vända :( Jag vet att vetrinär + sjukgymnast säger att man får gå enligt hennes "dagsform", men det känns ju inte bra.
  • köttbullelydnad
    Fruochmamma skrev 2009-11-02 19:58:20 följande:
    Usch nu höll jag på att börja lipa .. det är så svårt .. Tog en promenad med henne i förrigår och efter bara 5 mins sackade hon efter, blev jätte andfådd och orkade inte mer så vi fick vända :( Jag vet att vetrinär + sjukgymnast säger att man får gå enligt hennes "dagsform", men det känns ju inte bra.
    Om dagsformen till majoritet är som du beskriver, då hade jag nog lyssnat på hjärtat. Låtit henne somna och vila kroppen istället.
  • Fruochmamma
    köttbullelydnad skrev 2009-11-03 08:00:05 följande:
    Om dagsformen till majoritet är som du beskriver, då hade jag nog lyssnat på hjärtat. Låtit henne somna och vila kroppen istället.
    Tack för dina svar och funderingar. Vi får nog sätta oss och prata i helgen.
  • Molson Canadian

Vi misstänker att en av våra hannar har spondylos och om så är fallet så lutar det åt att vi kommer att låta avliva honom. Han skulle inte bli lycklig av att inte kunna jobba och vara bara "promenadhund". Men det är svårt. Absolut.

• köttbullelydnad
    Fruochmamma skrev 2009-11-04 21:28:53 följande:
    Önska er all lycka till. Vet hur jobbigt det är att förlora en kamrat.
  • Fruochmamma
    Molson Canadian skrev 2009-11-04 21:33:06 följande:
    Vi misstänker att en av våra hannar har spondylos och om så är fallet så lutar det åt att vi kommer att låta avliva honom. Han skulle inte bli lycklig av att inte kunna jobba och vara bara "promenadhund". Men det är svårt. Absolut.
    Usch - önskar er verkligen lycka till!!!!
  • Vt78

Hej!

Jag har en schäfer på snart åtta år med just diagnosen spondylos, och så här gör vi.

Vi vattentränar regelbundet, just nu varje vecka för att hon varit magsjuk och behöver bygga upp sig, annars varannan vecka. Hunden får gå i en sk treadmill och det är det bästa vi har gjort, hon blev som ny när vi började och behövde endast äta Rimadyl en kort period. Det är som om hunden blivit tre år igen. Pigg och orkar hänga med hyfsat, hon spårar och kan hänga med på 3-4km långa promenader utan problem.

Vad för typ av träning gör ni idag hos sjukgymnasten?

• Fruochmamma
    Vt78 skrev 2009-11-05 08:55:45 följande:
    Hej!Jag har en schäfer på snart åtta år med just diagnosen spondylos, och så här gör vi.Vi vattentränar regelbundet, just nu varje vecka för att hon varit magsjuk och behöver bygga upp sig, annars varannan vecka. Hunden får gå i en sk treadmill och det är det bästa vi har gjort, hon blev som ny när vi började och behövde endast äta Rimadyl en kort period. Det är som om hunden blivit tre år igen. Pigg och orkar hänga med hyfsat, hon spårar och kan hänga med på 3-4km långa promenader utan problem.Vad för typ av träning gör ni idag hos sjukgymnasten?
    Tess får ingen träning hos sjukgymnasten just nu utan endast massage där jag även kompletterar med massage hemma. Jag frågade sjuykgymnasten om tex simning, men hon tyckte inte det var en bra idé för Tess.
  • Molson Canadian
    Fruochmamma skrev 2009-11-05 08:42:58 följande:
    Usch - önskar er verkligen lycka till!!!!
    Mjo, det är väldigt tråkigt. Det komplicerar saken att han är tjänstehund. Annars hade man ju kunnat ha honom som promenadhund, utan hopp och ryck osv. men han skulle bli bedrövligt olycklig av ett sådant liv.
  • Vt78
    Fruochmamma skrev 2009-11-05 13:22:43 följande:
    Tess får ingen träning hos sjukgymnasten just nu utan endast massage där jag även kompletterar med massage hemma. Jag frågade sjuykgymnasten om tex simning, men hon tyckte inte det var en bra idé för Tess.
    Aha. Min hunds sjukgymnast rekommenderade inte heller oss att simma, utan bara att gå i treadmillen, kanske det finns någon veterinärstation som har en sådan, det är i alla fall värt att testa tycker jag. Sedan beror det väl på hur utbredd spondylos din hund har. Kanske är det att hon har ont som gör att hon är trött, rimadylen lindrar kanske inte all smärta.
  • Kennelmamman

Beklagar att er älskling inte är frisk.Jag tycker inte att det är ett bra hundliv att leva med smärta. Det låter hårt men jag skulle välja, för hennes skull, att hon får flytta till hundhimlen innan hennes liv blir en riktig plåga. Det är möjligt att jag är lite "avtrubbad" när det gäller avlivning av sällskapsdjur, kanske p g a den långa tid jag ägnat åt bl a hunderiet, men har som ledstjärna att hellre avsluta lite tidigare för att undvika att djurets sista tid blir onödigt slitsam.

• Fruochmamma
    Kennelmamman skrev 2009-11-05 23:41:45 följande:
    Beklagar att er älskling inte är frisk.Jag tycker inte att det är ett bra hundliv att leva med smärta. Det låter hårt men jag skulle välja, för hennes skull, att hon får flytta till hundhimlen innan hennes liv blir en riktig plåga. Det är möjligt att jag är lite "avtrubbad" när det gäller avlivning av sällskapsdjur, kanske p g a den långa tid jag ägnat åt bl a hunderiet, men har som ledstjärna att hellre avsluta lite tidigare för att undvika att djurets sista tid blir onödigt slitsam.
    Tack .. jag håller med dig och det verkar mer sunt förnuft än "avtrubbning". Dock verkar hon inte vara i smärta - isåfall hade det varit ett mycket enklare beslut.
Svar på tråden Hund m Spondylos & extremtrötthet - hundliv?