• cissy

Vibrerar överallt - nerv i kläm?

Undrar om nån kan förklara följande: Jag har under de senaste veckorna haft ordentligt ont mellan skulderbladen efter att ha suttit mycket vid datorn. Det har lett till stickningar och domningar i armar och ben, tyngdkänsla över bröstkorgen, lite illamående - men det värsta är att det har börjat vibrera i kroppen. Just nu har jag inga andra symptom än värken mellan skulderbladen och vibrationer "nånstans därinne" som inte syns utåt och bara känns när jag är stilla. Kan det vara låsningar nånstans i ryggkotorna eller en nerv i kläm? Nån som vet vad det är?!

• Svar på tråden Vibrerar överallt - nerv i kläm?
  • Lilla H

Det låter lite som panikångest...definition:

"En avgränsad episod av intensiv rädsla eller obehag, där minst fyra av följande symptom utvecklas hastigt och når sin kulmen inom tio minuter:"

1. Bultande hjärta eller hastig puls
    2. Svettning
    3. Darrning eller skakning
    4. Känsla av att tappa andan
    5. Kvävningskänsla
    6. Smärta eller obehag i bröstet
    7. Illamående eller obehag i magen
    8. Svindel, ostadighetskänslor eller matthet
    9. Overklighetskänslor
    10. Rädsla att mista kontrollen eller bli tokig
    11. Dödsskräck
    12. Domningar eller stickningar
    13. Frossa eller värmevallningar

• cissy

Tycker det låter lite osannolikt att det skulle vara panikångest, eftersom symptomen håller i, d.v.s. det är ingen avgränsad episod. Har heller inga mentala eller sociala problem, utan tror att allt började med spända muskler i nacke och axlar. Vibrationerna i kroppen har jag känt av nu i 1½ vecka, hoppas det går om snart...

• Jennie Brunflo

Nejdu....inte är det panikångest!!!

Jag tror att du har spända muskler.
    Du har antagligen helt fel ställning när du sitter vid datorn och därav dessa symptom.
    Jag vill att du ska vara rädd om dig!!! Min mamma fick exakt lika som dig och det gick inte bra. Hon fick till slut citodon och blev tablettmissbrukare på dessa. Hon klarade sig bra för hon tog sig ur missbruket....men som sagt.....det hela började med de symptom du beskriver.
    NU är min mamma mycket noggrannare med fotpall och sittställning och liknande när hon sitter vid datorn.
    JA, en fotpall modell LÅG är jättebra att ha vid datorn. Tänk även på att röra dig...stretcha armar och axlar då och då när du sitter vid datorn.

Oroa dig INTE!!!

Det kommer att gå över bara du är rädd om dig och tar varningssignalerna på allvar.

KRAMIS

• cissy

Tack Jennie Brunflo! Jag tänker absolut följa dina råd och ta hand om mig, för det här vill jag inte leva med! Har redan börjat minska på vid-datorn-sittandet, stretchar och gympar. Det är darrningarna nånstans i ryggen jag är lite orolig för. Hade din mamma också sådana mystiska vibrationer?! Tack för hjälpen!

• Sunray

För mig låter det som om du skulle behöva en massage för det första och mjuka upp hårda knutor och muskler.

Du har def. inte PÅ.

jag har med suttit illa vid datorn ofta. Och när jag gjorde det kände jag som du. Tyngd över bröstet, trodde jag fått astma och en nerv som kom ikläm mellan brösten. Det hoppade och drog så jag trodde hjärtat slog dubbelslag.
    Anpassa din miljö där du har datorn.
    Kram

• cissy

Hjälp - talade just om för en bekant om mina vibrationer i kroppen och han påstod att det inte är normalt, att jag borde gå till en neurolog!! För en gångs skull var jag (som vanligtvis är lätt hypokondrisk) övertygad om att mina besvär berodde på styva muskler och eventuellt nån låsning i ryggen... Vill inte springa hos läkaren för allt hela tiden, men borde jag nu?

• aprilbarn

Jag hade provat massageterapi el liknande. någon som verkligen är kunnig på hur din kropp fungerar. (Gärna någon med kombinerad kunskap om t ex akupunktur och massage. Någon med helhetssyn.) Träffar du rätt person kommer du bli bra igen! (Jag menar att det är inte alltid så lätt att hitta rätt i djungeln av människor som säger sig kunna bota både det ena och det andra. Kolla gärna med andra som testat eller sök via nätet. Men det finns definitivt hjälp att få!)

Lycka till!!

• Hej9098

Hej! Googlade och fick upp ditt väldigt gamla inlägg. Känner exakt samma som du förklarade i detta inlägg. Fick du någon rätsida på vad det var för något?

Svar på tråden Vibrerar överallt - nerv i kläm?