• Anonym (Galen)

Hur lång tid tar det innan cocillana-etyfin verkar?

Har sådan fruktansvärd hosta. Hostar till jag kräks.. Hade lepethon eller vad den heter hemma men den funkar inte så nu har jag fått cocillana-etyfin men det verkar inte heller hjälpa.

Tog full dos för två timmar sedan och hostar fortfarande tills jag kräka.. Vad fan gör man?
    Hur lång tid tar det innan det verkar?

• Svar på tråden Hur lång tid tar det innan cocillana-etyfin verkar?
  • Killarnas morsa

Den borde redan börjat verka men hoppas att du märker skillnad snart. Jag har tagit den flera gånger och tycker att den är världsbäst!
    Men ta inte för mycket, du kan bli påverkad imorgon och det kanske inte är så kul...

• Anonym (Galen)

Killarnas morsa skrev 2009-11-02 21:32:23 följande:

Den borde redan börjat verka men hoppas att du märker skillnad snart. Jag har tagit den flera gånger och tycker att den är världsbäst! Men ta inte för mycket, du kan bli påverkad imorgon och det kanske inte är så kul...
    Konstigt att det inte hjälper för mig då.
    Nä, vågar inte ta för mycket..
  • Anonym

Det borde börjat hjälpa för längesedan, hjälper det inte har du antingen tagit för lite eller så hostar du pga att du har slem i halsen (cocillana etyfin är för torrhosta). Det är inte farligt att dricka en hel del coccilana etyfin. Dricker du för mycket kan du må väldigt illa och få en förskräcklig klåda och somna men någon deciliter är ofarligt.

• Themis

anonym 21:58. Det där tycker jag var ett riktigt dåligt råd. Olika människor reagerar olika, och en kollega till mig som halsade Cocillana en gång i desperation fick hjärtklappning och svårt att andas-inte så lyckat om man är ensam hemma.

TS:

Jag har också haft sån hosta i flera omgångar och när cocillana slutade hjälpa mig alls fick jag inhalatorer istället, Bricanyl och Pulmicort samt till sist Symbicort, ett kombinationspreparat. Ring vårdupplysningen och fråga vad du ska göra.

• Anonym

Jag har fått lära mig att hostmedicin är verkningslösa, totalt verkningslösa.

Att ta för mkt Cocillana är direkt livsfarligt. Du kan få andnöd...

• Killarnas morsa

Att Cocillana enbart skulle vara för torrhosta ställer jag mig väldigt tveksam till. Har fått och tagit den i flera år i omgångar men aldrig haft torrhosta i hela mitt liv. Jag har fått den i samband med förkylningar o dyl.

Att rekommendera någon att ta någon deciliter är oerhört ansvarslöst. En normal människa känner av redan 15-20 ml dagen efter och de flesta av oss har fortfarande jobb att sköta...

• Tao

Nej man kan inte få andnöd, bara om du druckit alkohol samtidigt! Det är däremot livsfarligt.

Cocilana i sig är relativt ofarligt, du kan bli förstoppad dagen efter och få "opiatklåda". Om du hela tiden skulle ta mer så skulle du börja må alderles för illa pga. de andra sakerna i medicinen långt innan du skulle kunna överdosera på det. Om du inte klunkar 2 flaskor p en gång dvs. Då kan det vara farligt. Däremot är det absolut inget att leka med, opiater i allmänhet är mycket beroendeframkallande.

• Anonym (...)

Man ska inte äta eller dricka något efter man tagit cochillana. Du kanske sköljde ner den med lite vatten? Det förstör en del av effekten.

• dorido

Cocilana innehåller ethylmorfin. ethylmorfin fungerar inte på alla människor då man måste ha en särskild gen för att kunna omvandla det till morfin i kroppen. Så för den som inte får någon effekt så kan detta vara en orsak.

• MajaVira
    dorido skrev 2015-05-06 20:27:49 följande:
    Cocilana innehåller ethylmorfin. ethylmorfin fungerar inte på alla människor då man måste ha en särskild gen för att kunna omvandla det till morfin i kroppen. Så för den som inte får någon effekt så kan detta vara en orsak.
    Förhoppningsvis har TS hosta gått över vid det här laget, är ju trots allt mer än fem år sedan tråden skapades!
  • dorido
    MajaVira skrev 2015-05-06 20:30:16 följande:
    Förhoppningsvis har TS hosta gått över vid det här laget, är ju trots allt mer än fem år sedan tråden skapades!
    Jo jag vet, men tråden kommer upp när andra som möjligtvis är i samma sits som trådskaparen söker på google och därav svaret
  • Zorkhan

Det kan ta 2 dagar innan den börjar verka till fullo ifall man har svåra besvär....tar bort de ömma i bröstet om man har samt både dämpar och löser slem...så efter 2 dagar mår man som en prins nästan....man tar ju denna bara vid riktigt riktigt besvärlig hosta, de fp ggr i mitt liv ja använt så funkar den så :)

• Lacklack

Frugan fick kraftig magkramp så vi fick åka in till akuten och hon låg inlagd hela natten efter att hon halsade en flaska cocillana, har ingen aning om hur mycket hon drack, men var nog runt en dl kan jag tänka mig. Jag visste inte ens om att det kunde vara det utan läkarna listade ut det och sa att det kan hända vissa personer som är överkänsliga, så med tanke på hur jäkla ont frugan och vilken panik jag kände s¨jag ska nog ställa mig i ledet till dem som säger att dricka en dl är nog inget att rekomendera. Vill man domna av kroppen finns det bättregrejer att ta.

• Anonym (Dino)
    dorido skrev 2015-05-06 20:27:49 följande:

Skönt med en förklaring. Jag blev tipsad att ta det är att det ska va det enda preparat som faktiskt funkar. Det är helt verkningslöst på mig... Har överdoserat lite för att jag desperat ville bli av med hostan men jag blir varken snurrig eller får bort hostan.
Svar på tråden Hur lång tid tar det innan cocillana-etyfin verkar?