• Stumpan2

Någon som fått komplikationer av ryggmärgsbedövning i och med förlossning?

Fick komplikationer när jag valde att ta ryggmärgsbedövning (fick fruktansvärd nack-och huvudvärk då de stack fel) och kan fortfarande känna av det ibland, fast det är över ett år sedan Alva föddes. Kanske är 3-4 gånger i månaden jag får ont och är nu nyfiken ifall någon annan har det likadant.

• Svar på tråden Någon som fått komplikationer av ryggmärgsbedövning i och med förlossning?
  • Nane

Jag fick också en fruktansvärd huvudvärk samt ont i ryggen (som kramper ungefär). Jag kunde inte varken sitta eller stå utan huvudvärken var bara kontrollerbar då jag låg. Det gick inte att ha huvudet upprätt.
    Det visade sig att jag hade fått läckage i ryggen. Två dagar efter förlossningen(åkte hem några timmar efter) fick jag läggas in på bb med koffeindroppx2 vilket hjälpte lite. Det gick över efter en veckas sängliggande. Tråkigt, jag ville ju vara uppe med min lilla bebis.
    Det var över en månad sedan och jag har inte haft problem sedan dess. Vad jobbigt för dig att det håller i sig. Har du pratat med någon läkare om ditt problem?

• UBJ

Huvudvärk/nackvärk är en ovanlig men mkt obehaglig komplikation till en sk epiuralbedövning. Det kan även förekomma vid en spinal, men är i dagens läge också mycket ovanligt pga de fina nålar som används. Oavsett bedövingsform ger det obehag i början, men inte i min erfarenhet som återkommande besvär ett år senare, det låter helt klart som något annat.

• KORALLREV

Nej och jag var livrädd för detta , därför skrev jag in i min journal att jag INTE ville ha ryggmärgsbedövning ( om det nu inte var totalt kris............). Men jag hade tur och fick en lätt och snabb förlossning. hoppas det går över, har du varit i kontakt med sjukvården om detta.

• Caro Lin e

Jag fick också sådan huvudvärk efter min förlossning (fick EDA) och den satt i under ungefär två veckor efteråt, absolut fruktansvärt. Dessutom ignorerade personalen på BB det och kom med fåniga bortförklaringar, så jag fick ingen hjälp.
    Men när den var över så var den över. Jag tycker nog du ska kolla upp det om du får sådan huvudvärk så ofta!

• Caro Lin e

Jag fick också sådan huvudvärk efter min förlossning (fick EDA) och den satt i under ungefär två veckor efteråt, absolut fruktansvärt. Dessutom ignorerade personalen på BB det och kom med fåniga bortförklaringar, så jag fick ingen hjälp.
    Men när den var över så var den över. Jag tycker nog du ska kolla upp det om du får sådan huvudvärk så ofta!

• Stumpan2

Tack för era svar!

Nane: nej, har inte pratat med någon läkare, har ju hela tiden tänkt att det nog kommer gå över...:) men jag ska nog fundera på att ta kontakt med en. fick samma som dig, endast sängliggandes hjälpte och först var jag sjukskriven en månad då jag knappt kunde gå på toa ens i början.

UBJ: jobbar du inom sjukvård?verkar som du kan en hel del!

• Stumpan2

CaroLine: trist att dom ignorerade dig!mig var dom jättesnälla mot, fick kanonvård! joo, ska nog kolla upp det...:)

• UBJ

TS: Nej, jag är jobbar inte inom sjukvården, men min man är narkosläkare så jag skickade frågan vidare till honom (och han svarade i mitt nick). Tyvärr kan jag inte sådant alls, men är himla bra på språk istället!

Hoppas att du får den hjälp du behöver!

• Leaaa

Jag kan ibland få en känsla av att det är ett litet hål där dom satt bedövning. Det käns som att det blåser in i hålet å det blir kallt på nått sätt. Ont brukar det också göra å det sprider sig ner typ foglossningar. Ibland kan jag bli "stel" i ett par sekunder å få svårt att röra mig just då. Det e som en liten kramp...pratade med bm å hon sa att det kan hålla i sig ett tag, vissa kan känna av det medan vissa inte känner nått alls. läskigt e det i alla fall! hon sa att vissa får ont i huvudet...men det har jag sluppit!

• Stumpan2

UBJ:tacka din man från mig iallafall! var ju snällt han tog sig tid och svarade. å det är ju bra jag vet vart man kan vända sig om man behöver hjälp i ngn språkfråga i framtiden!:)

Leaaa: shit, det låter ju jätteskumt det du känner!

• Leaaa

Jag vet Ont kan jag få som f*n...Hoppas det går över snart...Emil är 10½ månad...

• mammacatta

det ni har fått är en sk spinalhuvudvärk. jag fick det vid min förlossning av nåt hål (av ca 30) i ryggen. det kommer sig tydligen av att de sticker för långt eller nåt. den ska läka ut av sig själv inom någon vecka eller så, gör den inte det så sätter de en bloodpatch över hålet som tar bort "susningen".
    men det är extremt ovanligt på BB att överhuvudtaget NÅN vet vad det är. jag hade tackochlov några väldigt erfarna BM, de hade sett 4-5 fall på 30 år. däremot på provtagningen så är det vanligare - när man tar ryggmärgsprov så är det en vanligare komplikation, eftersom syftet är att skapa ett hål märgen.

men prata med den som satte dit bedövningen, då får ni veta mera vad som gäller. BM har tyvärr ofta begränsad kunskap när det gäller ovanliga komplikationer. i mitt fall var det huvudnarkosläkaren på sjukhuset som varit framme och stuckit, och han fick komma till min sjuksäng och förklara sig...

jag hade fler grejjer, men VÄRST var spinalhuvudvärken, den toppar MIN vad-gör-ondast-lista...

• Paschan

Jaa... när jag satt på förlossningspallen (vilken jag inte ville sitta på men blev nästan tvingad:( så fick jag som sendrag/kramp i högra höften, sen när jag skulle ställa mig upp så vek sig foten under mig. Till saken hör att precis innan så försökte de lägga eda på mig men lyckades inte... Då jag redan var öppen 10 cm så sa jag åt läkaren att sluta. Så hon stack mig alltså flera gånger utan att "HITTA" rätt och utan att spruta in bedövning... Sen foten vek sig under mig har jag gått med "droppfot". Jag är sjukskriven sen när jag kom hem från BB den 12 september och 1 månad till. Jag kan ju inte bära mitt barn med risk för att ramla! Min sambo måste därför vara hemma från jobbet för att jag kan ju inte ens ta mitt barn till skötbordet mm... Det är en stor sorg, tänk vad mysigt vi hade kunna haft det tillsammans om inte detta hade hänt... Det har blivit bättre men det går vääääldigt långsamt. En nerv har blivit klämd av "okänd" anledning. Och en nerv måste självläka och det tar tid. Imorgon ska jag få en skena som hjälper att hålla upp foten när jag går. Kan inte sätta ner hälen eller lyfta upp tårna. Det som varit mest irriterande är att jag fått tjata till mig ett läkarbesök ´för att få nån klarhet i det hela. Vid bb vistelsen så var det säkert 10 barnmorskor och 5 läkare + 1 arbetsterapeut som visste om detta men man ska inte tro att nån vill befatta sig med problemet! Det var en läkare som undersökte min sons brutna nyckelben som såg till att det började hända nåt! Dåligt DS!!!
    Har hopp om att det ska bli bra till slut i alla fall! Nä nu måste jag amma! Hej hopp Kram Maria :)

• only Gizmo

oj, låter som jag haft tur... mig stack dom i ryggen ca 30 gånger innan dom kallade in en ny läkare som klarade det på första försöket tack o lov jag har sned rygg det va därför läkaren inte fick dit edan först.

• Stumpan2

tänkte tipsa er som fått komplikationer med att söka ersättning från PSR (PersonSkadeRegleringen), där kan man söka ersättning om man fått skador inom sjukvård eller felmedicinering. Jag har fått nästan 7000 kr från dom sammanlagt (även för förlorad inkomst då sambon var hemma med föräldrarpeninng då jag var sjukskriven). Man är inte garanterad att få ersättning, men det är ju alltid bra att söka ifall att!

Svar på tråden Någon som fått komplikationer av ryggmärgsbedövning i och med förlossning?