• emelie20

herpes, medicin!

fick medicin mot herpes idag och har ätit 4 tabletter redan.
    tänkte höra om någon vet ungefär hur lång tid det tar för det att försvinna? dagar, veckor? beror det på hur kraftiga utslag man har? för jag har rätt så rejäla, massa blåsor och det är uppsvullet, känsligt och svider jättemycket när jag kissar.

• Svar på tråden herpes, medicin!
  • centerS

Jag gick till vårdcentralen igår efter att det kliade och sved, jag upptäckte nån blåsa. De skrev ut tabletter, vill bara ha bort mina besvär. Har aldrig varit med om något likande sådan fruktansvärd smärta, när jag kissar. Kan inte heller sova för att det sticker där nere. Kan knappt göra nummer två heller för att jag har en blåsa där med.

Någon som vet när blåsorna slutar och svida? orkar inte mer.

• centerS

Jag gick till vårdcentralen igår efter att det kliade och sved, jag upptäckte nån blåsa. De skrev ut tabletter, vill bara ha bort mina besvär. Har aldrig varit med om något likande sådan fruktansvärd smärta, när jag kissar. Kan inte heller sova för att det sticker där nere. Kan knappt göra nummer två heller för att jag har en blåsa där med.

Någon som vet när blåsorna slutar och svida? orkar inte mer.

• Anonym (m)

Har man blåsor så måste de läka innan man blir helt bra. Det kan säkert ta upp till en vecka men blir bättre för var dag. Med tabletter ska det gå lite snabbare och inga fler blåsor ska komma.

• VeraVera

När du börjat att ta tabletter så borde de kännas bättre efter två dagar. Efter en vecka borde du inte känna något men blåsorna kan ta någon extra dag till att helt läka. Men ska du verkligen ta 4 st på en dag?

• Anonym

Jag hade den värsta herpesen där nere. Ja kunde inte gå, kissa, ligga ner eller sitta, eller torka mig där nere, kunde inte göra nått. Ja kommer alltid ha de i mig men har nu efter 1½ år inget.
    Ja åt medicin mot herpes, åt 2 tabletter 2 ggr om dagen i 10 dagar. O efter en vecka kunde ja kissa o torka mig utan att vika mig o skrika ut i smärta. Sen har det inte varit nått nu är allt som de ska.

• Anonym

Visst kan man väl få behandling trots att man är gravid? Har hört att de gör kejsarsnitt om man har herpesblåsor när det är dags för förlossning....

• VeraVera
    Anonym skrev 2009-11-13 10:29:13 följande:
    Visst kan man väl få behandling trots att man är gravid? Har hört att de gör kejsarsnitt om man har herpesblåsor när det är dags för förlossning....
    Ja det finns medecin att få under graviditeten. Jag pratade med en läkare om förlossning och risker med om man hade ett utbrott just då, och hon sa att är de inte så många blåsor så kan man i vissa fall tejpa över dem, men annars är det snitt som gäller. Men vi gjorde också så att en vecka innan BF så tog jag en kur för säkerhets skull
  • Anonym (herpes sen ett å)

jag har haft det i ett år och får monster utbrott en gång i månaden. tar fem tabletter per dag i fem dagar och det brukar ta ca 7 dagar innan det är helt bra igen. tror det är rätt normal tid för utbrotten. 5% kortizon använder jag oxå men tycker inte de gör nån skillnad. nu är de bara 4 sömnlösa nätter kvar tills de e över!

• Anonym (Lantbrukare)

Jag tycker det kan kännas obehagligt under naglarna också efter utbrott. Det borde vara logiskt i och för sig eftersom det ibland kan vara lite hudrester kvar efter att krattat sönder blåsorna, men jag har alltid varit noga med att tvätta händerna efter haft sex eller runkat. Två av fingertopparna blir lite röda och ömma men det är inte så farligt som där nere. Jag har dock märkt att det kan läka lite snabbare på penis där jag oftast har på kanten av ollonet och hela förhuden om man kan stå ut  lite och tvätta blåsor och sår med sårsprit, rakvatten eller liknande. Då håller man bakterierna borta så att säga. Det gör ont som helvete gör det! Men väl värt eftersom det skyddar din partner om det trycker på. Bedövande salva är då också att föredra.

Herpes på könsorgan är väldigt vanligt förekommande men skall inte förväxlas med huvudlöss. Herpes är ett kvalster som orsakar svullnader och blåsor i huden. En läkare skriver i regel ut tenutex som man stryker på ett tunt lager på drabbade områden, i förebyggande syfte runt hela könet. Om man utav någon anledning inte vill gå till doktorn finns tenutex att köpa på nätet, har sett en del annonser på blocket men då kan det vara lite dyrare.

Tvätta alla sängkläder noga på det, så har det försvunnit inom en vecka ungefär! Lycka till   

Svar på tråden herpes, medicin!