• Juno

Hjälp med färger i mitt hem

Vi står inför en uppfrächning av vårt hem och jag vill verkligen göra något åt det färgkaos som råder hemma hos oss. www.familjeliv.se/Forum-5-87/m48437048.html

Jag har en "plan" och vill gärna ha era synpunkter på den

Hall: Vita väggar med mörklila fondvägg, ekparkett, ljusgrå klinker innanför dörren, svarta möbler, accentfärg vitt och lila

Kök, Björkluckor, vita väggar med gråblå fondvägg, ekparkett,

Matrum/allrum: Vita väggar, fondvägg tapet i grått och vitt, möbler i björk och vitt, kamin i en hörna,  accetfärg mörklila

Vardagsrum: Gråa väggar, ekparkett, grå soffa, vita möbler, accetfärg mörkrött

Sovrum: Vita väggar, ekparkett, brunsvarta möbler, accetfärg ?

Flickrum 1: Vita väggar med lila fondvägg, vita möbler, accentfärg lila och vitt

Flickrum 2: Vita väggar med rosa fondvägg, vita möbler, accentfärg rosa och äppelgron

Toa 1: Grått kakel och klinker, accentfärg blå

Toa 2: Grått kakel och klinker, accentfärg ceris

Badrum: Vit kakel, sandfärgad klinker, accentfärg turkos

Är det för många olika färger ändå för att skapa ett lugnt och luftigt intryck?

• Svar på tråden Hjälp med färger i mitt hem
  • mamma0104

Personligen tycker jag det är fär många färger.
    Tycker det är fint om ma inte har för mkt olika accentfärger utan att nån färg ska gå som en röd tråd genom huset.

• Ann Nelly

Många färger var det men det kan ju ändå bli jättebra.
    Jag vet inte hur ditt hem ser ut men att hålla ungefär samma färgskala i de rum som "hänger ihop" är att föredra för det blir mer harmoniskt.
    Exempelvis kök - matsal eller matsal - vardagsrum eller hall - vardagsrum. Beroende på hur öppen planlösning du har.
    Annars kan du "binda ihop" rummen genom att ha samma väggfärg överallt men bryta av med olika accenter.
    Men att ha helt olika färger i alla rum kan göra att huset känns mindre än det är.
    Barnrummen spelar ingen roll eftersom de oftast inte är "genomfartsrum".
    Färgskalan för vardagsrummet låter jättebra men det kan bero på att jag själv älskar rött :)
    Till ert sovrum skulle jag inte välja vita väggar. Ta ljust sandfärgade eller liknande för det ger en varmare känsla och det gör ganska stor skillnad för ett sovrum.
    Accentfärg i sovrummet beror ju lite på stilen ni har.
    Lantlig stil = gammelrosa, grönt eller mörkrött.
    För indisk stil = grönt, plommon eller orange.
    Klassisk stil = mörkblått eller vinrött.
    Modern stil = silver, plommon, turkost.

Lycka till!

Svar på tråden Hjälp med färger i mitt hem