• UnderYtan

Fel på graviditets-uträknaren?!

Jag är i vecka 14 och på min graviditetsuträknare står det fortfarande att jag är i trimester ett.

Enligt alla mina gravidböcker och flera andra sajter samt om man googlar så står det att man från och med vecka 13 går in i trimester två.

Det måste vara fel på min graviditetsuträknare?

• Svar på tråden Fel på graviditets-uträknaren?!
  • Fiyali
    UnderYtan skrev 2009-11-03 09:28:57 följande:
    Jag är i vecka 14 och på min graviditetsuträknare står det fortfarande att jag är i trimester ett. Enligt alla mina gravidböcker och flera andra sajter samt om man googlar så står det att man från och med vecka 13 går in i trimester två. Det måste vara fel på min graviditetsuträknare?
    Du är gravid i fyrtio veckor, sen delar man det på tre, som i tre trimestrar, då går du in i trimester 2 i vecka 13+3 eller 13+4 :)
  • Fiyali

Man brukar säga att månad 1-3 första trimestern, 4-6 andra trimester, 7-9 tredje trimestern, men alla månader är ju inte 28 dagar, så därför slår det lite grann när man räknar exakt på antalet veckor istället.

• UnderYtan

Aha då förstår jag. Tack så mycket för din förklaring :) Ja för jag säger ju att jag är i fjärde månaden nu och då trodde jag att man automatiskt var i andra trimestern. Men då går jag in i andra trimestern imorgon eller på torsdag då :)

• Fiyali
    UnderYtan skrev 2009-11-03 10:48:55 följande:
    Aha då förstår jag. Tack så mycket för din förklaring :) Ja för jag säger ju att jag är i fjärde månaden nu och då trodde jag att man automatiskt var i andra trimestern. Men då går jag in i andra trimestern imorgon eller på torsdag då :)
    Ja :) Härligt! Grattis
Svar på tråden Fel på graviditets-uträknaren?!