• ÖnskanS

Förlossningsbrev - planerat kejsarsnitt!

En vecka kvar till mitt planerade kejsarsnitt nu och har börjat fundera rätt mycket på vad som kommer att ske kring snittet samt efteråt. Skulle verkligen önska att få vara tillsammans med min man och nyfödda bebis så mycket det går och är möjligt. Som jag har förstått det är dock rutinen att mannen och bebisen skall ner till förlossningen och invänta att jag blir sydd och fixad, jag skulle vilja ha dem med under denna fas om allt är bra med bebisen! Bara att de sitter på stolen bredvid mig skulle betyda så mycket.

Har nu tänkt mig att skriva ett förlossningsbrev som jag skall ta upp med läkarna på samtalet dagen innan snittet, få se hur mycket som går att anpassa utifrån mina önskemål. Någon som skrivit ett förlossningsbrev inför sitt planerade snitt som har lust att dela med sig?! Vore tacksam för idéer vad man kan ta upp och skriva om. Vill ju att detta skall bli en så fin upplevelse som möjligt då det trots allt handlar om mitt första barns födsel.

• Svar på tråden Förlossningsbrev - planerat kejsarsnitt!
  • Pirjo79

*puffar din tråd då jag snart är i samma sits*

Jag skulle gärna få chansen att amma om möjligt så snart efteråt det går...pga av det blev lite galet med min första vilket resluterade i att hon fick blodsockerfall och var helt hysterisk. Ska gå igenom utförligt med min Bm nästa vecka vad man kan tänkas begära osv...

• Bette
    Pirjo79 skrev 2009-11-03 11:36:54 följande:
    *puffar din tråd då jag snart är i samma sits* Jag skulle gärna få chansen att amma om möjligt så snart efteråt det går...pga av det blev lite galet med min första vilket resluterade i att hon fick blodsockerfall och var helt hysterisk. Ska gå igenom utförligt med min Bm nästa vecka vad man kan tänkas begära osv...
    Det vill jag också göra, alltså amma så snart det går efter mitt kejsarsnitt.

Bette
  • ÖnskanS

Litet utkast till mitt brev... Funderar på att ringa förlossningen i morgon och höra lite vad som gäller och hur mycket önskemål man kan ha... Läs gärna och kommentera vad ni tycker. Om det är något jag lika gärna kan ta bort eller något jag bör lägga till...

Förlossningsbrev ? planerat snitt
    Jag har rätt stort kontrollbehov och är rädd för att bli lämnad på operationsbordet utan att få snabb och regelbunden information om hur det är med bebisen.
    Skulle önska att bebisen och pappan får vara med i salen även vid ?efterarbetet?. Som jag har förstått det kommer de att försvinna ut ur rummet för kontroll av barnet i första läget. Om jag inte hinner se bebisen riktigt innan vill jag ändå få information direkt vad gäller tex kön, hår/hårfärg, stor/liten mm för att det skall kännas mer på riktigt. Om allt är bra med bebisen och de kan komma in till mig efter första kontrollen vill jag gärna få upp den på bröstet redan i det läget, om jag mår tillräckligt bra för att orka med det. Finns möljlighet skulle jag även gärna amma första gången redan på operationsbordet. Min önskan är även att pappan och bebisen kan sitta hos mig under hela tiden då jag sys mm och att vi sedan tillsammans kan förflyttas till uppvaket eller förlossningen. Jag känner oro för att känna mig utanför om jag inte får vara i närheten av mitt barn den första tiden.
    Skulle det uppstå komplikationer med mig eller bebisen har jag dock full förståelse för att ovanstående inte går att genomföra. Jag vill då få förklarat varför bebisen inte kan vara hos mig och vad som kommer att hända med den. Gärna för mycket information än för lite. Vill även ha kontroll på hur lång tid det planeras att jag skall ligga på operationsbordet, hur lång tid det tar mm. Förstår att det kan vara svårt att ge exakt information men håll mig så uppdaterad som det går.

• Hanna36

Det du beskriver är inte orimligt alls, utan så jobbar vi alltid! JAg jobbar själv på kk-op, och vi vill såklart att mamman, pappan och bebisen ska få vara tillsammans så mkt som möjligt! Om det bara finns förutsättningar, så det är det du skriver ett normalt tillvägagångssätt vid ett kejsarsnitt.
    Att amma på op-bordet kan bli lite knivigt, ibalnd är ont om plats upptill där alla sterila skynken är.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • mammat2

HEJ

när jag födde min son för 4 år sedan med kejsasnitt fick jag ha han hela tiden hos mig. Jag sa till redan från början att jag ville ha det. Och det var inga problem. Min man satt på en stol brevid och jag hade Simon på bröstet hela tiden.
    Fast det kanske har ändrats

• ÖnskanS

HannaPanna: Tack för informationen! Vart jobbar du? jag kommer snittas i Gävle, vet inte hur mycket det skiljer sig från ställe till ställe.

• Hanna36
    ÖnskanS skrev 2009-11-03 22:00:51 följande:
    HannaPanna: Tack för informationen! Vart jobbar du? jag kommer snittas i Gävle, vet inte hur mycket det skiljer sig från ställe till ställe.
    Jag jobbar i Göteborg, vet inte heller  hur mkt rutinerna skiljer sig, men tror nog att vi jobbar mot samma mål!
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Cissi nu är det dax

Känns som att HannaPanna svarade på en hel del men jag tänkte ändå dela med mig lite om hur det gick till på mitt snitt.
    Jag snittades i v. 38+0, med tvillingar. Min man satt hos mig hela tiden. När första barnet kom fick jag se honom och pussa på honom en hel massa. När nästa barn kom tog maken det första barnet och en sköterska kom med det andra, så att jag fick hälsa och pussa även på honom. Sen försvann dom dock allihopa, då dom skulle kontrolleras, vägas mm. Då kändes det inte alls konstigt att bli lämnad (är själv lite av ett kontroll-freak...). Snarare tvärtom. Det kändes tryggt att min man var med mina barn och att han dessutom fick klippa navelsträngarna. Dom var ju så klart redan klippta men han fick också göra det.
    Sen kom alla tillbaks och vi åkte upp till uppvaket. Där fick jag båda barnen på bröstet och vi provade lite amning. Jag gjorde inte så mycket, man är rätt omtumlad men sköterskorna gjorde desto mer
    Sen fick jag ligga ensam ett tag, då dom ville kontrollera mig, ca 3 timmar tror jag. Jag fick hela tiden meddela vilken styrka på smärta jag kände, så att dom kunde reglera medicineringen. Under dom timmarna var jag rätt trött, omtöcknad och allmänt lycklig så det kändes inte alltför jobbigt att inte ha min familj hos mig.
    Och det var sååå underbart att få träffa dom igen.

Stort lycka till!!

• ÖnskanS

Tack för att du delar med dig, känns tyggt att du varit ifrån dem men ändå känner dig nöjd! Det ska jag ta med mig =) Ungefär hur lång tid tog det från att bebisen kom ut till att du fick åka tilluppvaket?

• Cissi nu är det dax

Tiden har jag lite svårt att svara på. Hela snitten, från öppning till stängning så att säga, tog ca 35 min. Det skiljde 1 min mellan tvilling 1 och 2. Säg att det kan ha tagit ca 15 min tills båda barnen var ute och resten till att sy ihop, ca! Medans dom gjorde det var ju barnen borta och kontrollerades.

• ÖnskanS

Okej, det var inte så lång tid... Som det lät på min BM skulle jag ligga och sys ihop i typ två timmar, det tyckte jag lät vääääldigt länge med tanke på allt jag har läst. Som vanligt kanske hon har lite fel

• Bette
    ÖnskanS skrev 2009-11-04 12:19:01 följande:
    Okej, det var inte så lång tid... Som det lät på min BM skulle jag ligga och sys ihop i typ två timmar, det tyckte jag lät vääääldigt länge med tanke på allt jag har läst. Som vanligt kanske hon har lite fel
    En doktor som är skicklig syr ihop på 15 minuter ca har jag fått berättat för mig, det tycker jag känns tryggt.

Bette
    Planerat kejsarsnitt 1/12, det blir en pojke så mysigt.
  • ÖnskanS

Skickade ett mail till landstinget där jag skall snittas igår och idag ringde en kvinna upp mig och gav svar på den del frågor. Hela operationen från början till slut tar ca 40 min, så det blir inte tal om så lång tid utan man och bebis! Känns genast mycket bättre...

• Bette
    ÖnskanS skrev 2009-11-04 18:28:58 följande:
    Skickade ett mail till landstinget där jag skall snittas igår och idag ringde en kvinna upp mig och gav svar på den del frågor. Hela operationen från början till slut tar ca 40 min, så det blir inte tal om så lång tid utan man och bebis! Känns genast mycket bättre...
    Det låter toppen tycker jag.

Bette
  • CatrinPlommon
    Bette skrev 2009-11-03 14:07:17 följande:
    Det vill jag också göra, alltså amma så snart det går efter mitt kejsarsnitt.Bette
    Det får du! Går allt som det ska och er pojke mår bra när han kommer ut lägger dom honom på ditt bröst. Där får han ligga medans dom syr ihop dig. Amma kan du börja göra när ni kommer till uppvaket då du ligger i en lite bättre lutning, svårt på op.bordet när man ligger helt platt
  • ÖnskanS

Hos oss kommer de gå iväg med bebisen till ett angränsande rum precis när den kommer ut, en första kontroll och fixa till navel mm, pappan följer med dit. Sen kommer de in igen så fort som möjligt och jag får ha bebisen på bröstet ett tag. Fick också infon att ammning sker sen på förlossning alt uppvaket beroende på vart det finns plats för mig..

• Bette
    CatrinPlommon skrev 2009-11-05 12:31:04 följande:
    Det får du! Går allt som det ska och er pojke mår bra när han kommer ut lägger dom honom på ditt bröst. Där får han ligga medans dom syr ihop dig. Amma kan du börja göra när ni kommer till uppvaket då du ligger i en lite bättre lutning, svårt på op.bordet när man ligger helt platt
    Jo det är lite komplicerat och ligga helt platt och amma, nog inte bra varken för mamma eller bebbe {#lang_emotions_wink}.

Bette
Svar på tråden Förlossningsbrev - planerat kejsarsnitt!