• maica75

Min son har feber, vad bör jag ge honom för mat?

Han är snart 18 månader och har gått på dagis, sedan dess har han ofta fått feber runt 38-39 grader. Jag ger honom vatten och allt han vill äta men han äter inte mycket. Är det ok om jag ger honom glass, Marie kex . . för dem kan han äta lite mer. Kan vi gå ut?

• Svar på tråden Min son har feber, vad bör jag ge honom för mat?
  • PixL

Jag är i samma sits. Dottern äter kalla smoothies, frukt, nypon och blåbärssoppa.
    Jag går inte ut med henne nu.

• Busbellan

Ge honom det han vill ha
    Saft är nästan bättre än vatten vid feber, då får han både vätska och lite energi.
    Välling har varit det enda som mina barn velat ha när de haft feber

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan

Förresten ang. att gå ut. Du kan absolut ta ut honom en runda i vagnen, men han bör inte vara ute och leka för aktivt när han har feber

Mamma till Nora, August och Ella
  • mianyckelpiga

Jag brukar försöka ge riktig mat, men vet ju själv att man inte är så pigg på att äta när man har feber, så jag brukar ge sådant som jag vet går ner. Extra viktigt med vätska när de har feber.
    När febern börjat dala brukar vi ta en promenad i vagnen för att vila en stund och själv tanka friskluft, men vi går aldrig ut om febern är hög och den nyligen kommit.

• FruMähler

friskluft är bra så länge de an ta det lugnt, de ska inte flängarunt å göra av med all ork men sitta i vagn på en promenad och sova ute är bra vid feber!

Det där med maten är svårt men ge det som går ner, finns inga fel egentligen...
    fast blåbärssoppan är jag lite lur på..eftersom blåbär är stoppande å vid feber får barnen inte i sig så mycket vätska så man kanse ska undvika det? safftsoppa och krämer å smoothies är ju bra alternativ så länge de får i sig vätska!

Ella och Linn! Mina sessor!
Svar på tråden Min son har feber, vad bör jag ge honom för mat?