• Anonym (add?)

Någon med ADD men som är allmänbildad?

Hej!

Går på utredning för ADD (är helt hundra på att det inte är ADHD iallafall då jag inte har hyperaktiviteten) och vid sista tillfället ställdes massa frågor gällande saker som "de flesta vet", alltså allmänbildningsfrågor. Jag är normal-allmänbildad (vet fakta ungefär som vem som helst) så det kanske inte är ADD isåfall? Varför är såna frågor med? Det var också om man kunde förklara olika ord och se likheter mellan ord och sånt...

Jag är mest rörig, slarvig, svårt att hålla reda på saker osv osv... när jag gjorde förberedande testet för att komma till utredning visade det "troligen ADD"...

men det kanske kommer andra frågor på nästa test?

Någon som har nåt att säga om detta?

• Svar på tråden Någon med ADD men som är allmänbildad?
  • Killarnas morsa

Människor med ADD/ADHD kan mycket väl vara lika allmänbildade som vem som helst. Jag tror att frågorna syftade till något annat, t ex utesluta annan problematik eller kontrollera om du hade svårt att förstå frågeställningen i frågorna.

Både min man och båda våra barn har ADHD och de har fått göra samma test. Det visade att de ibland kan ha svårt att veta vad frågan syftar till. Ett exempel är lästal i skolan. De kan lösa talet men förstår inte alltid vad frågeställaren vill veta. Med liknande tester kan man få fram svårigheter som man behöver jobba med och styrkor som man kan ha användning för.

Hoppas att du tycker att utvärderingen av testerna stämmer överens med din egen bild av situationen!

• Anonym (add?)

Hej!

Tack för ditt svar!

Det var inte text-förståelsefrågor alls, utan såhär:
    Man skulle säga vad två ord hade gemensamt (tex bil och båt =fordon osv)
    Man skulle svara på frågor av typen : Vem har skrivit boken Bröderna Lejonhjärta
    Man skulle repetera siffror som lästes upp.

Typ sånt, alltså direkta frågor som liksom inte kan misstolkas om du är med hur jag menar... vilken problematik utesluter man med såna frågor?

Jag har själv svårt att tex förstå lästal, som du nämnde, eller förstå innebörden i en text, däremot har jag inte alls svårt att ta till mig ren fakta eller så... som årtal, kungar, presidenter osv... och det var ju såna frågor som ställdes... får väl fråga sen när utredningen är klar, för blev ärligt talat nyfiken och kom inte att tänka på det förrän efteråt...

• Anonym (add?)

Det var som minst 2 siffor och som flest 5 siffror i rad.

Vad tänkte du på då?

Jag har skitlätt att komma ihåg siffror när jag ser dem i text men nu var det svårare när man bara hörde dem.

Har liksom "bildminne" (eller vad det heter) när det gäller siffror och kan komma ihåg telefonnummer och pesronnummer jag bara sett i text bara snabbt...

• Killarnas morsa

Jo, sifferserier syftar till att testa sekvensminnet, tror jag det heter.

Inom en del npf-diagnoser är det vanligt att man har problem med detta. Antingen koncentrerar man sig på att komma ihåg de första siffrorna och missar resten, eller tvärtom eller så kommer man ihåg dem i mitten. Det är skälet till att det behövs korta, tydliga instruktioner. Annars försvinner lätt något på vägen.

Min äldste son kom på i skolan att han kunde be kompisarna "tolka" lärarnas instruktioner. T ex i idrotten så har lärana en förmåga att tala om vad som först ska plockas fram, sedan vad de ska göra osv osv. När de kom halvvägs så var han redan borta. Sedan fick kompisarna ge honom en instruktion i taget.

Precis som du säger, ADD/ADHD har fördelar också. Tänk om jag hade haft ditt fotografiska minne, då hade jag varit överlycklig!
    Det finns alltid två sidor på allting. Min man är ganska ostrukturerad men å andra sidan så är han extremt flexibel osv

• Anonym (add?)

Ok!

Ja jag vet inte... vi får väl se vad det blir... hur är din man? Själv är jag extremt rörig och ostrukturerad, hemmet ser nästan alltid ut som sju svåra år , men också (som du sa att din man är) väldigt flexibel, tex helt plötsligt komma på att man ska göra nåt och så... tex om man har bestämt sig för att städa en lördag, men så kommer nåt roligare i vägen, då hoppar jag bara på det trots att jag hade bestämt göra annat tråkigt. förr hade jag väldigt svårt att komma i tid men nu när man har familj har man fått skärpa sig...

Har också svårt att förstå det underförstådda (eller hur man säger) i sociala situationer, kan vara att nån säger en sak, men alla andra förstår vad den menar, men jag svarar helt annat tex om en fråga ställs... helknasigt liksom...

Dagdrömmer mycket och drömmer mig ofta bort när det är nåt tråkigt på tal eller man ska läsa nån tråkig text osv... men är det nåt intressant då slukas det med hår och hull, men så kanske det är för alla?

Dock är mitt största problem röran och ostrukturen och då speciellt i hemmet... jag är föräldraledig nu och har ändå sju svåra år här hemma. Det blir ju jobbigt på det sättet att man inte kan ta emot besök och man får kritik från föräldrar och familjen och så... trist! Dock när jag vr gravid var det som att det försvann!! Då var det ordning och reda och pengarna på fredag minsann! Ungefär som det är nån hormon som tillförs då som man inte har i vanliga fall?

Nåja, det blev långt detta... men om du har lust kan du ju säga om det liknar din man eller hur din man är...

• gröna hönan

Jag gissar att du genomgått en psykologtestning och då ingår bl a frågor om ord och "skolkunskaper". jag tror inte det har ngt speciellt med ADD att göra, de ingår bara i testbatteriet så att säga.

• Killarnas morsa

Du kanske ska vara gravid jämt? Nä, skämt åsido, men det är lite lustigt.

Ja du, jag ska försöka förklara hur det är med min man (och barna i viss mån).

Han är ostrukturerad så tillvida att han gärna startar upp projekt men de blir sällan avslutade. Och ja, vi lever i ett halvfärdigt hus. Han kan börja plocka ur diskmaskinen och ta den nedre korgen och sedan gå därifrån med luckan öppen. Efter kommer jag o undrar vart han tog vägen. Då har han kommit på något annat han skulle göra.

Han har lite svårt att göra saker i "rätt ordning", t ex när vi ska städa. Han dammsuger gärna innan han torkar av bord osv men han dammsuger gärna igen.
    Vårt hem ser också ut men jag har gett upp. Om jag skulle jaga både min man och pojkarna så skulle jag inte få göra annat. Däremot har de alla tre vissa grejer som de tycker är jätteviktiga. Min man är väldigt noga med golven, att de ska vara rena. Men att man inte ser golven för alla grejer är inte viktigt...

De ser inte det övergripande liksom. Jag kan "röja undan" lite snabbt men det funkar inte med resten av familjen. Om jag ber min man plocka undan lite för att det ska komma någon eller så, så kan han lika gärna fastna på vägen och storstäda något skåp. Skåpet blir ju visserligen rent o snyggt men resten då?

Å andra sidan, arbetslusten och koncentrationen är total om det är något intressant det gäller. Min man och äldste sonen är väldigt intresserade av motorer av alla de slag. Ger man dem en motor som inte startar så kan de hålla på ett dygn i sträck, utan varken mat eller sömn.

Min familj är väldigt social, allihop, men visst blir det knasigt ibland. Barnen ffa kan misstolka signaler och kan inte läsa av det underförstådda. Jag behöver förekomma dem i varje situation.
    Det fick jag erfara i helgen när min 15-åring var på sin första fest och kom hem berusad. När vi pratade om det efteråt säger han:
    "Ja, men mamma, du sa ju inte när jag gick att jag inte fick dricka. I så fall hade jag inte gjort det!" Och jag tror honom, han är fantastiskt skötsam o lydig, OM jag säger till innan vad som gäller.

Detta blev långt!! Summa sumarum, rörigheten kan avhjälpas med medicin. Min man blev betydligt mer klarsynt och fick en helt annan planeringsförmåga.

• Anonym (add?)

Ja så är jag... måste ha precisa instruktioner... får man fråga vilken medicin din man tar? har gått på antideppressiva piller förut de hjälpte lite lite bara... tycker däremot att omega 3 hjälper lite... eller så är det inbillning...

• Killarnas morsa

Nu äter alla tre Strattera och det funkar jättebra för oss.

Killarna har prövet Ritalin och Concerta innan. Nackdelen var att verkan tog slut fram på eftermiddagen i skolan och att de är dopingklassade. Strattera byggs upp i kroppen under flera veckor så missar du en så är du inte utan verkan ändå. Eftersom de inte är narkotikaklassade så kan vilken läkare som helst skriva ut dem, t ex på VC. Ena sonen tävlar i motorsport och kan inte använda dopingklassade preparat. Dessutom är det en väldig fördel att verkan inte går upp o ner, utan är konstant.
    Självklart finns det dem som det inte funkar för med medicin men det är absolut värt att pröva.

• Anonym

jag har diagnosen asperger med drag av adhd och jag är rätt allmänbildad

• vampyria2

När mina döttrar gjorde sin utredning så sa de att alla som gör en sån först genomgår en så kallad IQ test, är det kanske en sån du har gjort?

Mina tjejer har ADHD, Asperger, Tourettes men har väldigt höga IQ ena ligger på 133 och den andra på 117 de är även väldigt allmänbildade och jag har aldrig hört att det skulle höra samman med någon av diagnoserna man kan få {#lang_emotions_dreamer}

• Kaldorei

Som det låter har jag gjort samma tester som du under min utredning, och fick ganska högt på dem. en bra bit över medel. Jag trodde också att jag bara skulle få ADD, men min hyperaktivitet sitter ju inuti huvudet och inte utanpå så att säga, som dem flesta förväntar sig att det ska göra, så jag fick ADHD som diagnos.

häng med i vår tråd här på FL, där vi som antingen redan har diagnos eller håller på att utredas håller till. Där kan du fråga och snacka om precis allt mellan himmel och jord =)

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m47499099.html

• Anonym (add?)

Aha ok då är jag med ska nog be om förklaringar inför varje test tror jag .

Kaldorei - ska absolut kika in!

Tack för era svar!

• Anonym (add, mé.)

Hänger inte ihop, dom vill bara utesluta låg intelligens. Att det är därför man glömmer saker lätt.
    (Som att stänga av spisen =)

Svar på tråden Någon med ADD men som är allmänbildad?