Du kanske ska vara gravid jämt? Nä, skämt åsido, men det är lite lustigt.
Ja du, jag ska försöka förklara hur det är med min man (och barna i viss mån).
Han är ostrukturerad så tillvida att han gärna startar upp projekt men de blir sällan avslutade. Och ja, vi lever i ett halvfärdigt hus. Han kan börja plocka ur diskmaskinen och ta den nedre korgen och sedan gå därifrån med luckan öppen. Efter kommer jag o undrar vart han tog vägen. Då har han kommit på något annat han skulle göra.
Han har lite svårt att göra saker i "rätt ordning", t ex när vi ska städa. Han dammsuger gärna innan han torkar av bord osv men han dammsuger gärna igen.
Vårt hem ser också ut men jag har gett upp. Om jag skulle jaga både min man och pojkarna så skulle jag inte få göra annat. Däremot har de alla tre vissa grejer som de tycker är jätteviktiga. Min man är väldigt noga med golven, att de ska vara rena. Men att man inte ser golven för alla grejer är inte viktigt...
De ser inte det övergripande liksom. Jag kan "röja undan" lite snabbt men det funkar inte med resten av familjen. Om jag ber min man plocka undan lite för att det ska komma någon eller så, så kan han lika gärna fastna på vägen och storstäda något skåp. Skåpet blir ju visserligen rent o snyggt men resten då?
Å andra sidan, arbetslusten och koncentrationen är total om det är något intressant det gäller. Min man och äldste sonen är väldigt intresserade av motorer av alla de slag. Ger man dem en motor som inte startar så kan de hålla på ett dygn i sträck, utan varken mat eller sömn.
Min familj är väldigt social, allihop, men visst blir det knasigt ibland. Barnen ffa kan misstolka signaler och kan inte läsa av det underförstådda. Jag behöver förekomma dem i varje situation.
Det fick jag erfara i helgen när min 15-åring var på sin första fest och kom hem berusad. När vi pratade om det efteråt säger han:
"Ja, men mamma, du sa ju inte när jag gick att jag inte fick dricka. I så fall hade jag inte gjort det!" Och jag tror honom, han är fantastiskt skötsam o lydig, OM jag säger till innan vad som gäller.
Detta blev långt!! Summa sumarum, rörigheten kan avhjälpas med medicin. Min man blev betydligt mer klarsynt och fick en helt annan planeringsförmåga.