• Anonym (Orolig vän)

Relation med borderlinepersonlighet

är det något ni avråder från?

Har en kompis som blivit som besatt av en av mina bekanta (en nära barndomsvän till min bror), en kille med klar borderlineproblematik. Hans liv är en lång räcka uppbrott från kvinnor: Han är fullständigt omöjlig att leva med och har ett allmänt struligt liv, även ekonomi. Har lämnat kvinnor och 4 barn efter sig i en lång rad smärtsamma separationer.

Trots detta lyckas han pga sitt utseende och sitt gränslösa beteende göra kvinnor hela tokiga i honom. Det är alla mogna starka och framgångsrika kvinnor som faller för hans filosofiska snack om att han ändrat sig bla bla bla. Men jag har ju sett hur han sårar dem gång på gång. Nu har min kompis varit som besatt av honom under ett helt år och trots mina "varningar" fortsätter hon sukta efter honom. Hon träffar honom då och då trots att han bara ger dubbla signaler. All hennes energi går åt för att tolka honom och vad han egentligen "vill" med deras möten.

Min väninna påstår att man kan bli "frisk" från borderline. Stämmer det? Jag ser inga sådana tendenser i den här mannens liv även om han kanske inte har så mycket av det mer våldsamma i sig längre nu vid dryga 40.

Kan man få det att fungera med en människa med borderlinepersonlighet utan att fullständigt göra slut på sig själv för att tillfredsställa ett stort bekräftelsebehov? Är det jag som är för negativ?

• Svar på tråden Relation med borderlinepersonlighet
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Om det är så att han har en borderlinepersonlighet så kan inte din väninna göra någonting för att hjälpa honom. Han blir inte heller frisk utan behandling. Det är den krassa verkligheten. En sådan störning i personligheten behöver behandlas med psykoterapi och det kräver motivation samt lång behandlingstid. Att leva med en person med dessa problem är oerhört krävande.
    Du är nog orolig att din väninna gör sig själv illa genom att behålla denna relation. All hennes energi går åt att tänka ut hur hon skall hantera honom. Om din väninna är intresserad så kan hon skaffa sig information om borderline på olika sätt. Det finns ganska mycket skrivet. Sedan kanske hon bättre kan ta ställning till vad som är bra för henne.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Relation med borderlinepersonlighet