• Mamma ica

Anis och fänkål

Är det någon mer som ger sin bebis avkok på anis och eller fänkål? Jag har provat nu ca en vecka och han pruttar mycket mer nu än tidigare, men bajsar inte lika ofta.....det verkar inte som att han får ont i magen av att bajsa mer sällan, men är det så? Är det avkoket som gör att han bajsar mindre.
    Jag helammar.

• Svar på tråden Anis och fänkål
  • Garderobshylla

Varför gör du det om jag får fråga?

• Mamma ica

Det ska vara kramplösande och vara skonsamt för magen, man kan även dricka det själv för att öka mjölkproduktionen.

• Mamma ica

Alltså om bebisen har knip i magen ( inte någon annan kramp)

• Garderobshylla

Mamma ica skrev 2009-11-03 19:25:56 följande:

Det ska vara kramplösande och vara skonsamt för magen, man kan även dricka det själv för att öka mjölkproduktionen.
    ah okej!

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men är det inte så att man ska prutta mindre och bajsa mer? Barn som helammar bajsar ju i regel rätt mycket, jämfört med de som äter ersättning.
  • Mamma ica

Jo, kanske det, men han har ju som sagt inte så mycket magknip nu, pruttarna kommer utan ansträngning.....bajset lika så, när det väl kommer.

• Garderobshylla

Mamma ica skrev 2009-11-03 19:30:59 följande:

Jo, kanske det, men han har ju som sagt inte så mycket magknip nu, pruttarna kommer utan ansträngning.....bajset lika så, när det väl kommer.
    Okej, då förstår jag
  • StoraD

hej, jag fick recept på ett anis- och fänkålste från min bvc (som är ett avkok exakt som du beskriver), men det var JAG som skulle dricka det för att ge bebisen mindre gaser - jag skulle inte ge det till bebisen! men vi har kanske fått olika bud? min knatte är 7 veckor.

• Maya1

Hur mycket ger du? och hur ofta? Hur mycket anis och fänkål låter du dra med hur mkt vatten? Jag ger fänkålste (hipp) till lillkillen, men om man kan göra eget så är ju det värt att testa. :)

• Misten

Hej!
    Jjag fick recept från BVC på kumminte till lillkillen och fänkål-aniste till mig själv!! Kumminte för kolik (nu har han inte kolik men mycket luft i magen!) och det andra teet för att öka mjölkmängden! Tyckte inte att det hjälpte så mycket något av det, tyvärr!

• cking

Detta är intressant tycker jag. Min bebis är tre veckor och jag misstänker att hon har gaser och därför inte kan sova så bra. En granne tipsade mig idag om att ge henne anis (pulver utspätt i vatten, några droppar). Jag hade aldrig hört talas om det förut. Funkar det och inte är skadligt på något sätt kan man ju testa. Men jag vill ju inte ge henne något som kan vara farligt...

Svar på tråden Anis och fänkål