• amazed

Vädret i Grekland/Rhodos i april?

Hejsan!
    Vi planerar vår första utlandssemester tillsammans.. Vi tänkte åka till Grekland i mitten på april.. Har fått lite klagomål ifrån en bekant som säger att hon skulle vilja följa med men isåfall i maj, för i april är det inte tillräckligt varmt.. Att hon har mage att klaga och försöka bjuda in sig själv på en resa som är till för att fira 2 år tillsammans mellan mig och pojkvännen är en annan femma, hon ska liksom bara inte med - absolut inte, men hon pratar på ändå och styr! och ÄVEN fastän jag kollat upp väderprognoser och är väldigt medveten om att det inte är LIKA varmt som på sommaren som i april, så har jag tänkt på de hon sa. Nu finns ju möjligheten att hon sa att de inte är varmt där för att hon bara kan i maj och vill att vi ska ändra oss.. hon är rätt sniken och jobbig så hon säger vad som.

Det är ju såklart varmare i maj, men det behöver ju inte vara KALLT i april?!

I april ska det vara cirka 21 grader på dagen och 17 grader i vattnet.. Vi är inte ute efter TROPISK hetta.. vi vill bara komma iväg till lite värme.. kunna gå omkring i bikini, bada, sola, äta på restaurang.. ta massa fina kort. bara ha det mysigt!
    jag har aldrig varit utomlands och kan bara jämföra med SVERIGES väder.. + att det är ju säkert blåsigt, kallt och massa snöslusk här i april.. så 21 grader är ju välkommet!

Min fråga är till er, som har varit i grekland/rhodos (eller kanske t.o.m faliraki, som vi tänkt åka till) i mitten/slutet av april: kunde ni ligga och sola och ha det trevligt, även om det såklart inte är lika varmt som på högsäsongen? var det KALLT?

Så trist att hon ska lägga sig i, och som sagt så har vi varit väl medvetna om väderprognoserna, och resan har ju rätt stor betydelse då vi ska fira 2 år, och så ska hon komma här och bete sig som att det är KALLT då... Hon har tydligen bara flugit/åkt förbi där någon gång och kan tydligen allt om stället och temperaturen, pfff...

• Svar på tråden Vädret i Grekland/Rhodos i april?
  • kattis b

Det är givetvis inte kallt. men för det mesta regnar det och är dåligt väder så tidigt på säsongen.

• Ccilla

april är inte direkt en "ligga på standen o bli brun" månad, d regnar ganska mycket som kattis säger.

• isisisis

Det brukar komma såna vårregn som kan vara rätt kraftiga.
    och högst uppe i bergen kan det ligga snö kvar.
    Jag har varit i början på maj på Kreta då snön legat kvar på topparna.
    Lite kyligt däruppe också.

April är ännu ostadigare.
    men det är fint för vandring i bergen.Mycket vårblommor och inte så varmt att gå

• kattis b

Semesteröar brukar vara stängt fram till slutet av maj, eftersom det är sånt busväder innan dess ändå.

• amazed

Finns avgång den 25e april också också och så kommer man hem 5e maj, men jag antar att de inte hinner värmas upp så mycket på den extra veckan :( Så svårt detta! Kollat på youtube på folks semestervideos ifrån just april i grekland, och i vissa videos så ser det varmt ut och folk ligger och solar.. på andra så ser det lite småmolnigt och grått ut.. sånt kan man ju inte förutspå :( och dyrare blir det ju mot juni juli och det förstår jag ju.. det är ju varmare o skönare då! samt semestertider.. och vi vill ju åka över 2årsdagen i april.. *suck*

• kattis b

Ni kanske kan välja en annan destination..?
    Turkiet, Spanien, Egypten..

• isisisis

kattis b skrev 2009-11-03 23:22:03 följande:

Ni kanske kan välja en annan destination..? Turkiet, Spanien, Egypten..
    Spanien är väl inte bättre?

Om du vill åka till Grekland är Kreta den sydligaste ön.
    Som sagt har jag varit där många gånger i början på maj.
    Du KAN sola,men regnet kan komma också någon dag.
    Du kan ligga vid poolen och det är hur varmt som helst.
    På kvällen kan det bli lite kyligare,och det kan vara lite disigt på morgonen.
    Och du behöver inte vistas i bergen om du inte vill.
Svar på tråden Vädret i Grekland/Rhodos i april?