• TheMother

Hur länge väntar ni efter mat med att ge Galviscon?

Sonen är 1 år. Fick rekommendationen att vänta en stund, ca 30 minuter, från att han ätit tills jag kan ge Galviscon. På kvällen är det en väldigt lång tid många gånger, så jag undrar nu om det är någon som inte väntar fullt så länge med att ge Galvisconen och den har hjälpt?
    När jag ändå frågar, så tänkte jag passa på att fråga om era också blir hårda i magen av Galvisconen? Och hur mycket ger ni/gång? På receptet står det 5-10 ml, och jag har gett 5ml gång, vilket gör att han blir otroligt hård i magen och har ganska stora problem med att bajsa. Har testat att sänka till 3-4 ml nu, men hur magen påverkas är för tidigt att säga ännu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-06 22:51
    Gaviscon menar jag förstås, inte Galviscon.

• Svar på tråden Hur länge väntar ni efter mat med att ge Galviscon?
  • Trulis78

Hej!

Jo, jag ger gaviscon till dottern. Just nu ger vi vid behov efter mat osv för hon medicineras med losec också, men tanken är att börja dra ner på losecen och öka på gavisconet och då kommer hon få 10 ml minst 4 ggr per dag. Hon kommer att få efter frukost, lunch, middag och innan sänggående. Jag tycker också att det är jobbigt att vänta en halvtimme, om man ska iväg eller på kvällen. Jag brukar ge med lite kortare intervall, kanske en tjugo minuter eller så och det verkar fungera bra tycker jag. Jag tycker snarare att resultatet blir sämre om man väntar fööör länge. På Lovisa verkar det vara så att om maten väl börjar hissa upp och ner så är det kört att få bukt med det, då kan man hälla i henne hur mycket gaviscon som helst utan att det hjälper.

Det där med att bli hård i magen ger mig lite panik känner jag för vi har haft väldiga problem med just det redan innan gaviscon kom in i bilden här men aldrig märkt av något i samband med gaviscon. Däremot ger ju inte vi gaviscon så ofta i nuläget så det skulle ju kunna bli så sen när vi ökar kanske. Får återkomma om det.

Har din son förresten testats för mjölkproteinallergi? Det är rätt vanligt att barn med gastroesofagal reflux lider av mjölkproteinallergi och av sådan allergi kan man även bli hård i magen (även om det är vanligare att man blir lös i magen). Men den hårda magen kanske har kommit bara i samband med gaviscon?

• TheMother
    Trulis78 skrev 2009-11-03 22:19:17 följande:
    Hej! Jo, jag ger gaviscon till dottern. Just nu ger vi vid behov efter mat osv för hon medicineras med losec också, men tanken är att börja dra ner på losecen och öka på gavisconet och då kommer hon få 10 ml minst 4 ggr per dag. Hon kommer att få efter frukost, lunch, middag och innan sänggående. Jag tycker också att det är jobbigt att vänta en halvtimme, om man ska iväg eller på kvällen. Jag brukar ge med lite kortare intervall, kanske en tjugo minuter eller så och det verkar fungera bra tycker jag. Jag tycker snarare att resultatet blir sämre om man väntar fööör länge. På Lovisa verkar det vara så att om maten väl börjar hissa upp och ner så är det kört att få bukt med det, då kan man hälla i henne hur mycket gaviscon som helst utan att det hjälper. Det där med att bli hård i magen ger mig lite panik känner jag för vi har haft väldiga problem med just det redan innan gaviscon kom in i bilden här men aldrig märkt av något i samband med gaviscon. Däremot ger ju inte vi gaviscon så ofta i nuläget så det skulle ju kunna bli så sen när vi ökar kanske. Får återkomma om det. Har din son förresten testats för mjölkproteinallergi? Det är rätt vanligt att barn med gastroesofagal reflux lider av mjölkproteinallergi och av sådan allergi kan man även bli hård i magen (även om det är vanligare att man blir lös i magen). Men den hårda magen kanske har kommit bara i samband med gaviscon?
    Å, vad skönt att få ett svar.
    Då ska jag nog testa att inte vänta fullt så länge som 30 min när han får nästa gång, nu på förmiddagen. Var lite orolig för att det annars skulle gå för kort tid så att Galvisconen blandar sig med maten annars och effekten försvinner.

Han är inte testad för mjölkallergi. Lös i magen är han vanligtvis, när han inte får Galviscon. Men det har jag antagit beror på att han bara äter välling, nästan bara iaf. Dock har jag funderat lite på mjölkallergi sista veckorna då han blivit väldigt röd i stjärten, men samtidigt så tror jag det kan komma av att det nog är tänder på väg (han tuggar väldigt mycket på saker just nu).

Har inte upplevt att vällingen åker som i hiss i halsen på honom, utan det är mer som så att han antingen får kväljning, t.ex för att han har fingrarna i munnen, eller att han äter mat med bitar i, då spyr han nästan oftast direkt när han sväljer biten.För detta brukar vi inte behandla med Galviscon. Nu är han dock förkyld och får då kväljningar väldigt lätt samt hosta. Då är det kört utan Galvisconen. Kallas det ändå för Reflux då, fast maten inte åker hiss?
  • Trulis78

Min dotter hade också de där symptomen som du beskriver på din son med att kvälja och kräkas av allt. Lovisa lärde sig inte svälja bitar förrän hon var rätt gammal och klarar än idag (hon är 3.5 år) inte att svälja så stora bitar, det går bättre för lillasyster som är 1.5 år. Jag antar att läkarna misstänker reflux på din son eftersom gaviscon är en medicin man använder för att behandla reflux? Mår din son bra i övrigt? Glad? Äter bra? Sover bra? Osv osv?

• TheMother

De har inte sagt något om reflux egentligen. Bara att övre magmun inte sluter tätt ännu. Därav Galvisconen.
    När han var förkyld så kollade en läkare i halsen och den var då lätt rodnad, men det menade han på antagligen berodde på förkylningen. Jag hoppas verkligen inte att magsyra tränger upp i halsen så han får ont.

I övrigt mår han bra, fast han har varit lite gnälligare ett tag nu, men jag tror att det är mer tillfälligt. Att det antagligen är tandsprickning på gång och liknande, för han biter på sina fingrar hela tiden, eller bitringen när han får den. Går gärna med den så han ser ut som en liten tjur
    Sover gör han faktiskt helt okej. Vaknar en gång/natt och vill ha välling. Vanligtvis är han inte speciellt upprörd då, bara den sista veckan det varit lite mer skrik.

Det ska visst finnas nåt förtjockningsmedel man kan ha i flytande mat. Funderar på att begära det, för att kunna nyttja på kvällen. Om det nu räcker, risken är ju att han spyr ändå.

Vad har ni för förhoppningar när det gäller din dotters reflux? Kommer det att växa bort? När brukar det göra det i så fall?

• Trulis78

Men vad skönt att han mår så bra ändå! Att magmunnen inte sluter riktigt tätt är samma sak som att man har reflux. Men man kan ju ha det i olika grad förståss. Tror förresten man kan köpa Nestargel (förtjockningsmedel) utan recept och det är inte så dyrt.

Mja, förhoppningen för dottern vet jag inte riktigt vad jag ska säga om. Oftast växer ju reflux bort när de är runt året eller i alla fall 18 månader. Dottern blev mycket bättre under den perioden men sen slutade det att gå framåt och numera förbättras hon inte längre något alls så jag är skeptisk men hoppas ju förståss ändå att det till slut ska växa bort. Läkarna säger att man kan hoppas att det växer bort under "barnaåren" men att man inte vet. Annars får man medicinera hela livet och jag har på något sätt vant mig vid tanken och kan leva med den numera för Lovisa mår så himla bra på medicin jämfört med utan.

• TheMother
    Trulis78 skrev 2009-11-04 22:12:55 följande:
    Men vad skönt att han mår så bra ändå! Att magmunnen inte sluter riktigt tätt är samma sak som att man har reflux. Men man kan ju ha det i olika grad förståss. Tror förresten man kan köpa Nestargel (förtjockningsmedel) utan recept och det är inte så dyrt. Mja, förhoppningen för dottern vet jag inte riktigt vad jag ska säga om. Oftast växer ju reflux bort när de är runt året eller i alla fall 18 månader. Dottern blev mycket bättre under den perioden men sen slutade det att gå framåt och numera förbättras hon inte längre något alls så jag är skeptisk men hoppas ju förståss ändå att det till slut ska växa bort. Läkarna säger att man kan hoppas att det växer bort under "barnaåren" men att man inte vet. Annars får man medicinera hela livet och jag har på något sätt vant mig vid tanken och kan leva med den numera för Lovisa mår så himla bra på medicin jämfört med utan.
    Då får jag nog kolla upp den medicinen. Kan vara värt att testa.

Men då vet jag med reflux. Har inte riktigt koll på benämningarna på det hela, trodde att maten kanske var tvungen att åka upp och sväljas för att kallas reflux.

Det är så konstigt med sonens reflux. Första halvåret spydde han nån gång då och då. Var inte så farligt, för det var inte flera gånger per dag. Sen började han med mat och efter det vart det värre och värre. I början kunde han äta purreerna och vi började tids nog även med 8-månadersmat. Även om det där bara var pastarätterna som gick bra, resten fick vi mixa. Runt 10 månaders ålder så började han dock vägra mat och ville bara ha välling. Fick order av BVC att att bara erbjuda maten, inte ens vara påstridig med den. Jag kan förstå tankesättet, att maten inte ska bli otrevlig, men efter att jag inte envisades med att han iaf skulle smaka en tugga så har det bara gått utför.

Han har dock fått upp intresset för våran mat, men när han smakar av oss så spyr han ofta, vilket gör att jag drar mig för att låta honom smaka. Är rädd för att han ska koppla ihop även våran mat med att spy.

Även om han numera spyr och sen bryr han sig inte mer, även fast det oftast kommer floder av vätska. För oftast är det inte lite som kommer, utan massor :-/
    Han har blivit smalare, men det tror jag beror på att han har börjat krypa.
  • Trulis78

Hm, det låter ju himla besvärligt det där! Jag skulle definitivt stå på mig för en vettig allergiutredning också om jag var du. Eftersom kräkorna bara blir värre och värre! Titta in hos oss i refluxtråden, där finns massa kunskap om reflux men också en hel del om allergier och särskilt då mjölkproteinallergi.

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47475352.html

• Nalle Puh73

Hej. Har en pojke som medicineras med Gaviscon i snart 3 år nu. Fick också höra att det skulle gå 30 minuter men sa till läkaren att det funkar inte när han är på dagis och dom ska sova efter lunchen.
    Fick då till svar att det är ok att ge efter 5 minuter. Började ge så och det funkade precis lika bra. Nu tar han det direkt efter maten dom gånger han behöver och det verkar gå bra det med.
    Hur mycket ska ni ge era barn?

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
Svar på tråden Hur länge väntar ni efter mat med att ge Galviscon?