Trulis78 skrev 2009-11-04 22:12:55 följande:
Men vad skönt att han mår så bra ändå! Att magmunnen inte sluter riktigt tätt är samma sak som att man har reflux. Men man kan ju ha det i olika grad förståss. Tror förresten man kan köpa Nestargel (förtjockningsmedel) utan recept och det är inte så dyrt. Mja, förhoppningen för dottern vet jag inte riktigt vad jag ska säga om. Oftast växer ju reflux bort när de är runt året eller i alla fall 18 månader. Dottern blev mycket bättre under den perioden men sen slutade det att gå framåt och numera förbättras hon inte längre något alls så jag är skeptisk men hoppas ju förståss ändå att det till slut ska växa bort. Läkarna säger att man kan hoppas att det växer bort under "barnaåren" men att man inte vet. Annars får man medicinera hela livet och jag har på något sätt vant mig vid tanken och kan leva med den numera för Lovisa mår så himla bra på medicin jämfört med utan.
Då får jag nog kolla upp den medicinen. Kan vara värt att testa.
Men då vet jag med reflux. Har inte riktigt koll på benämningarna på det hela, trodde att maten kanske var tvungen att åka upp och sväljas för att kallas reflux.
Det är så konstigt med sonens reflux. Första halvåret spydde han nån gång då och då. Var inte så farligt, för det var inte flera gånger per dag. Sen började han med mat och efter det vart det värre och värre. I början kunde han äta purreerna och vi började tids nog även med 8-månadersmat. Även om det där bara var pastarätterna som gick bra, resten fick vi mixa. Runt 10 månaders ålder så började han dock vägra mat och ville bara ha välling. Fick order av BVC att att bara erbjuda maten, inte ens vara påstridig med den. Jag kan förstå tankesättet, att maten inte ska bli otrevlig, men efter att jag inte envisades med att han iaf skulle smaka en tugga så har det bara gått utför.
Han har dock fått upp intresset för våran mat, men när han smakar av oss så spyr han ofta, vilket gör att jag drar mig för att låta honom smaka. Är rädd för att han ska koppla ihop även våran mat med att spy.
Även om han numera spyr och sen bryr han sig inte mer, även fast det oftast kommer floder av vätska. För oftast är det inte lite som kommer, utan massor :-/
Han har blivit smalare, men det tror jag beror på att han har börjat krypa.