• Thinkerness

Choklad vid amning?

Jag har just fått en liten dotter och har således gett mig in i amningsdjungeln. Fick idag höra att man tydligen ska vara försiktig med choklad, men fick ingen förklaring till varför. Jag kan förstå att det exempelvis kan vara onödigt att äta mjölkchoklad om barnet är känsligt mot laktos eller mjölkprotein, men finns det andra orsaker till att just choklad skulle vara fel att äta när man ammar?

Jag har även hört att man ska vara försiktig med såväl jordnötter som kaffe, och det är ju av förståeliga skäl. Men finns det fler liknande saker som man bör tänka på?

• Svar på tråden Choklad vid amning?
  • Hannah76

Mina barn har inte reagerat på något jag har ätit när jag har ammat. Men vissa arn får magknip.

• Alexandra84

Det är från barn till barn. Mina två äldsta fick jätte ont i magen om jag åt choklad, apelsin, plommon, drack kaffe eller cola.

Det ända min minsta reagerade på var sesamfröna på hamburgare bröd...
    Så du märker vad du kan äta och inte.
    Blir din bebis jätte skrikig en dag/kväll/natt så fundera på vad du ätit och sålla ut produkter.

• MissCA

De där med choklad har jag oxå hört att man inte ska äta för att barnet kan bli lös i magen... men jag äter choklad och min pojk reagerar inte på de..

• Jossan15

Hrm, här sitter man framför datorn och smaskar choklad, har aldrig ens tänkt på att det kunde vara fel. Ammar fullt och på bb sa de att jag kunde äta vad jag ville.
    Min flicka är snart 6 månader och har fått en hel del choklad i sig kan jag säga...

• lugna gatan

Barnet kan få magknip. Samma sak med jordgubbar som kan ge ammande barn jättehård mage. Men det är olika från barn till barn. Märker du att ditt barn blir gråtigt utöver det vanliga, så vet du ju orsaken om du precis har ätit det. Är barnet som vanligt är det ju bara att smaska på ;o)

• BymBym

När jag lämnade bb sa de att man kunde äta vad som helst. Inget generellt man måste undvika. Man märker vad bebisen inte tål. Med första var det lök, med andra broccoli. Så choklad smaskade jag i mig

• BymBym

lugna gatan skrev 2009-11-03 21:26:37 följande:

Barnet kan få magknip. Samma sak med jordgubbar som kan ge ammande barn jättehård mage. Men det är olika från barn till barn. Märker du att ditt barn blir gråtigt utöver det vanliga, så vet du ju orsaken om du precis har ätit det. Är barnet som vanligt är det ju bara att smaska på ;o)
    Smaskade även jordgubbar utan problem
  • lugna gatan
    BymBym skrev 2009-11-03 21:27:57 följande:
    lugna gatan skrev 2009-11-03 21:26:37 följande:
    Smaskade även jordgubbar utan problem
    vad gott
  • BymBym

lugna gatan skrev 2009-11-03 21:46:20 följande:

vad gott
    Jättegott !
  • ysteresther

Jag käkar nog läskigt mycket choklad ibland.. dottern har inte reagerat på det vad jag har märkt och hon är 8 månader nu.Jordgubbar åt jag på min mammas födelsedagskalas på midsommar och då fick hon röda utslag i ansiktet så det har jag inte vågat mig på igen-säsongen är ju iofs över så till nästa år kanske jag kan smaka lite..

• korfu08

Jag åt choklad både som gravid och ammande och vår dotter snart 4 år mår prima. Så ät du din choklad, drack t om kaffe som gravid och det gick ju bra.

• Blåbäär

Min svärmor har oxå sagt att jag inte ska äta choklad eller apelsin och det för att tydligen kan det leda till allergi och ge utslag. Äter choklad ibland och har inte sett några utslag och pojken min verkar inte lida av att jag ätit choklad.
    Vet dock inte hur det är med apelsin för jag är själv lite allergisk mot det så:)

• thelifesaviour

En del reagerar, en del inte. Min dotter får enormt magknip när jag äter choklad, men märker du ingenting av det kan du äta hur mycket choklad du vill.

Synd för mig bara, som älskar choklad. :D

Svar på tråden Choklad vid amning?