• Cherry Cupcake

Hur är Andersberg - egentligen?

Försöker hitta lägenhet i halmstad vilket visat sig vara en mindre mardröm..
    I Andersberg finns det massor av lägenheter.. Är området verkligen så illa som ryktet säger?
    Vad bor det egentligen för folk där?
    Finns det bättre och sämre delar i Andersberg?
    Hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-06 08:41
    Hur är vallås att bo i?

• Svar på tråden Hur är Andersberg - egentligen?
  • Tecken

Läste bara rubriken - kom att tänka på Andersberg i Gävle och Skellefteå. Hur kommer det sig att Andersberg inte är något trevligt område, oavsett stad? Är det verkligen slumpen?

• Cherry Cupcake
    Tecken skrev 2009-11-03 21:03:05 följande:
    Läste bara rubriken - kom att tänka på Andersberg i Gävle och Skellefteå. Hur kommer det sig att Andersberg inte är något trevligt område, oavsett stad? Är det verkligen slumpen?
    oj finns det där också och är dåligt..
  • Lysmasken

Tja du. Är du en " äkta" halmstadbo eller en som ska flytta hit?

För det första det finns hur mkt som helst som händer på Andersberg. Skottlossning, knark, människo smuggel mm... Läst HallandsPosten.

Dom som bor där är väl mest utlänningar.

Skulle aldrig flytta dit.

• susst6

Jag är uppvuxen på Andersberg och när jag växte upp på 1980-talet så var det ett ganska hyfsat område, ett område där det bodde "arbetare". Området har under senare delen av 1990-talet fått en massinvandring och därmed (tyvärr) uppstod också alla dessa problem som numera kvarstår. Dessutom var det ganska lätt att få lägenhet och socialtjänsten kunde gå i borgen för missbrukare och andra "problemfolk".

Hur det är idag vet jag inte, mer än det jag läser i tidningen som så många andra. Mamma bor kvar i Halmstad men i ett annat bostadsområde. Om man är i behov av lägenhet (oavsett var) så bör man ju ta den man får och sedan därifrån söka en annan bostad. Varför vill du flytta till denna ljuvliga sommarstad?

• susst6

Jo, kan tillägga att på min tid så var det bättre att bo på Norra Andersberg men hur det är idag vet jag inte. Jag inbillar mig att så fortfarande är fallet men jag vet som sagt inte. Höghusen tillhör Södra Andersberg och de vill man nog undvika, de var lite stökiga redan på min tid.

• Cherry Cupcake

kommer inte från halmstad från början.
    flyttar då min fästman har börjat plugga där.
    vi har en lägenhet som iof är bra, dock är den i stoort behov av en rejäl renovering. något våran hyresvärd skiter fullständigt i..
    letar febrilt lägenhet men det känns omöjligt, i klass med sthlm..
    vill inte bo i andersberg men när det drar extra kallt i lägenheten känns det trots allt lockande..

• Cherry Cupcake
    Lysmasken skrev 2009-11-05 20:24:18 följande:
    Du kanske har kollat www.hfab.se?
    jajamen.. men där måste man ju ha runt 2000 poäng för att få nåt bra, vi har 200 :P
  • Cherry Cupcake

Nån som vet hur vallås är att bo i?

• Prill

Kan inte rekommendera Andersberg. Det är nog ett ganska trevligt område, men det händer mycket hemskheter där.

Vad tror du om Vallås? Det har blivit mycket bättre på kort tid. Eller Linehed? Sen finns det lägenheter inne i stan, men de kostar....

• Cherry Cupcake

ja.. har sett på akeluis att de har lägenheter för typ 11 000/månad lediga :P har tyvär ingen möjlighet att köpa bostad nu..
    men vallås är bättre säger du, har det varit stökigt? finns det bättre och sämre områden där också kanske,,?

• Lysmasken

Har tidigare själv varit hfab kund men köpte hus förra året & flyttade in mars-09. Hade faktiskt ingen aning att dom har gjort om systemet.

Vallås är ju bättre att bo på.

• Kem

Jag är uppvuxen på Vallås, nu är detta ju tag sedan men då var det väldigt bra där. Har också bott en vända på Andersberg när jag flyttade hemifrån för ca 10 år sedan. Min första lägenhet som låg i Höghusen var jätte bra och det var så lugnt i trappen, trevliga grannar som man knappt märkte. Sedan flyttade jag en snabb vända in i en större lägenhet i samma hus men några trappor längre bort och då trivdes jag inte alls. Var då tvungen att gå förbi centrum som ibland var fullt med stökiga människor. Så det är väll ett oroligt område vilket är synd då det ligger rätt bra, nära stan, stranden och köpcentrat.
    Har fortfarande familj och vänner kvar i HAlmstad och det är en underbar stad

• Pernillaa

Vart bor du i dagsläget?
    Jag bor nämligen på Vallås just nu och ska förhoppningsvis flytta bort till Oskarström snart. Trivs helt okej här men vill ha hus så :)

Har du hfab som värd idag?
    För i så fall tror jag man kan byta inom bolaget så att säga utan 3månaders uppsägning.

• Cherry Cupcake
    Pernillaa skrev 2009-11-08 21:47:38 följande:
    Vart bor du i dagsläget? Jag bor nämligen på Vallås just nu och ska förhoppningsvis flytta bort till Oskarström snart. Trivs helt okej här men vill ha hus så :)Har du hfab som värd idag? För i så fall tror jag man kan byta inom bolaget så att säga utan 3månaders uppsägning.
    ja jag skulle faktiskt få ta över en lägenhet från en tjej som skulle flytta från hfab, men det godkände inte hfab eftersom jag hyr privat..
    :P men en fin tanke!
  • Pernillaa

Cherry Cupcake skrev 2009-11-09 16:07:49 följande:

ja jag skulle faktiskt få ta över en lägenhet från en tjej som skulle flytta från hfab, men det godkände inte hfab eftersom jag hyr privat.. :P men en fin tanke!
    Aha, det var ju tråkigt =/.
    Jag har hört att vissa delar utav Andersberg är bättre än andra och att man inte har några problem om man inte är en bråkstake själv :P.
  • LunaTone

Min pojkvän bor på Andersbergsringen 73 och där är det ganska bra tycker jag. Han bor nämligen i den ytterst trappuppgången så man slipper gå in i området.
    Däremot vet jag inte om jag hade velat bo där som ensam tjej, men det är säkert ingen fara. Mest en känsla.

Svar på tråden Hur är Andersberg - egentligen?