Farligt att äta hästbajs?
Hade med mig ettåringen till stallet idag, o i ett obevakat ögonblick smakade han lite på bajset. Vet att kattbajs kan vara farligt men hur är det med hästbajs?
Hade med mig ettåringen till stallet idag, o i ett obevakat ögonblick smakade han lite på bajset. Vet att kattbajs kan vara farligt men hur är det med hästbajs?
Har egentligen ingen aning. Men jag kan tänka mig att det inte borde vara någon fara eftersom en häst i stort sett bara äter, gräs,hö,havre osv.. Medan en katt äter vad som helst...
:)
En katt äter verkligen inte "vad som helst", de är otroligt kinkiga. Det har inget att göra med vad djuret äter, avföring är det "avgaser", biprodukter och restavfall från vad djuret processat i magen, och är aldrig nyttigt att äta som människa, oavsett vilket djur det kommer ifrån. Sedan behöver det inte vara direkt farligt heller - att det är farligt med kattavföring har att göra med att vissa katter kan ha microber i sin avföring som är skadliga. Huruvida hästar kan ha samma mikrober eller något liknande vet jag inte. Ring sjukvårdsupplysningen.
Dorian Ertymexx skrev 2009-11-03 21:23:21 följande:
Det är nog ingen fara om inte hästen står på medicin!
Inte samma sak, men när våran hund hade magproblem så rekomenderade vet att ge hästbajs! Var som rena penicillinet!!