Hej!
Jag har också haft samma dilemma och tänkt hit o dit om hur man ska förklara
för barnet varför pappa inte kommer o hälsar på, eller bor här som de flesta av hennes kompisas pappor gör.
Min dotter är tre år. Hon började fråga lite om sin pappa när hon var två. Vi satt och läste bok och hade det jättemysigt. Jag sa "pappa är ingen snäll människa (100% sant) för han bryr sig bara om sig själv och därför är det mycket bättre för oss att han inte bor här." Och så tillade jag lite om att det finns många barn som bara har en mamma eller en pappa och att vi hade det så fint bara hon och jag osv. Sen rablade jag upp alla som älskar henne, mormor, morfar osv.
Detta hade jag övervägt noga innan, att säga som det är för att hon inte ska tro att det är nåt fel på henne. Om barnet får höra att pappan är jättefin och bra, så vad ska hon tro när han inte vill komma o hälsa på? Jag vill inte att hon bygger upp en falsk bild på en drömpappa och sedan blir förtvivlad när hon förr eller senare kommer på att han inte är det.
Jag är såklart inte helt säker på att detta är det bästa, men utifrån erfarenhet med andra i liknande sits, så är detta sätt bättre...vad tycker ni?