• derbart

Kronisk foglossning

När kan man säga att man har kronisk foglossning?

Det är nu 14 mån sedan jag fick mitt andra barn med kejsarsnitt pga av att han låg i säte. Mitt första fick jag för fem år sedan med vaginal förlossning. Jag har förtfarande ont i blygdbenet och ljumskarna när jag gått för långt eller lyft för tungt.

Hade ganska stora besvär under andra graviditeten, jag kunde röra mig för egen maskin men inte dammsuga eller liknande och lyfta benen i liggande läge och känner fortfarande av det.

Jag blir så frustrerad när jag vill göra saker, leka, busa, springa, shoppa, resa ( dvs hoppa in och ut ur bilar, tåg gå i trappor mm)men vet att jag får så ont sen att jag knappt kan röra mig.

Någon som har haft samma och varit med om att foglossningen bara gått över som genom ett trollslag så långt efter som alla pratar om att den gör efter förlossningen.

• Svar på tråden Kronisk foglossning
  • Meria

Jag vet faktiskt inte, jag har haft ont av foglossningar nonstop sen min första son föddes för 3 år sen. Efter andra sonen blev det värre och han är 11 månader nu. För mig känns det som att det aldrig kommer ge med sig

♥ Loke -06 & Isak -08 ♥
  • derbart

Om man söker på kronisk foglossning verkar det vara vanligt. Nån som vet vad man kan göra åt det. Har inte råd att gå på specialbehandlingar, eller träna på gym t o m sjukgymnastik blir ju dyrt i längden.

Meria skrev 2009-11-04 12:28:15 följande:
    Jag vet faktiskt inte, jag har haft ont av foglossningar nonstop sen min första son föddes för 3 år sen. Efter andra sonen blev det värre och han är 11 månader nu. För mig känns det som att det aldrig kommer ge med sig
    Då är vi två..
  • Karin W

Hej!

Jag vet hur det känns, men kan kanske ge lite tröst i mörkret. Jag har fött två barn med två års mellanrum och foglossningen gick aldrig över mellan dem, trots sjukgymnastikövningar och annat (men det blev successivt lite bättre). Var också sjukskriven för foglossning i ca 2 månader mot slutet av båda graviditeterna.

Men...nu är min minsting 1,5 år och jag kan både lyfta ungarna (och tyngre saker) och löpträna, vilket var en omöjlighet t.ex. ett halvår efter graviditeterna. Jag kan dock fortfarande känna av det om jag överbelastar alltför mycket. För mig har det varit en lång resa, med sjukgymnastikövningar, gå ned graviditetskilona (minska belastningen), tänka på hur man sitter, står, lyfter (vad man lyfter), hur långt man går, o.s.v. SAkta sträka upp kroppen igen, träna core-pass, cykla mycket, mjuk träning och sakta börja jogga, springa lite längre, os.v. och hela tiden lyssna på kroppen. Avbryta så fort det gör ont, vila upp kroppen och försöka igen.

Jag kan säga att jag var orolig att jag aldrig skulle komma tillbaka igen och tänkte på det väldigt många gånger per dag året efter födslarna, men tror faktiskt inte jag tänkt på det sista två månaderna.

Hoppas det kan vara likadant för dig. Kan tipsa om att om man är överrörlig som jag så kanske man får kämpa extra mycket för att komma tillbaka och då rekommenderas sjukgymnast (väldigt enkelt att få tid här när jag beskrev situationen). Lycka till!

• derbart

Tack så jättemycket Karin för tipsen. Jag får väl söka mig till en sjukgymnast, ju förr desto bättre.
    Har också fått höra att jag är överrörlig, dock av en numera pensionerad sjukgymnast som övertygade mig om att jag hade diskbråck när det är SI- lederna som hoppar ur sitt läge. Jag trodde det var diskbråck i två år och levde med smärtan tills jag kom till en annan sjukgymnast som kunde tala om vad det var på riktigt och rätade upp mig, nu har jag knappt aldrig ont längre.
    Problemen med SI- lederna hade jag under tio år och var på åtskilliga undersökningar och röntgen den tiden, ingen fattade vad det var..
    Jag har aldrig varit särskilt aktiv gått på gym eller sprungit pga mina tidigare smärtor för träning eller motion och jag tycker inte det är kul. Men några stackars övningar kanske jag göra om dagen. Allt jag vill är att kunna leva som förut utan att smärtan ska vara ett hinder.
    Tack igen.

• ako12

har också två barn. hade foglossning med båda o var sjukskriven nån mån innan. kunde knappt gå. nu r den minsta 3 år och det är kvar än.. är med väldigt rörlig i leder och har tränat mycket innan barnen. verkar vara svårt att få bort det..

• Schamponären

Min dotter är 9 år och min son 7. Särskilt med min dotter hade jag väldigt stora problem med foglossningar. Jag kunde inte gå fem steg rakt fram på plan mark. Fick kryckor och kände mig väldigt fånig! Först för ca 1 år sedan började jag känna att jag kunde bete mig någorlunda normalt igen. Jag körde sjukgymnastik i vatten och allt möjligt under det första året efter min sons födelse men det hjälpte inte. Det enda som hjälpt var tiden. Det tog tid men läkte till slut.

Nu har jag precis blivit gravid med barn nr 3 och jag bävar för vad som komma skall...

• Schamponären

Glömde att säga: Det bästa jag gjort för foglossningarna var att skaffa en VÄLDIGT mjuk säng. Det var min räddning under alla år!!

• derbart

Tack till alla som delat med sig.

Mjuk säng.. ?okej ska fundera på det, svårt att hitta bara. Ikea har inte nån säng som är sådär supermjuk. Var hittade du din?
    Min bm sa till mig med mitt andra barn, när jag sa att det blir väl bara värre och värre för varje barn, att det inte är säkert. Hon hade varit med om en del som haft jättebesvär med 1:an och 2:an men inga med 3:an. Så hoppas, hoppas.

• Schamponären

Vi köpte superdyra sängar (vi tyckte i alla fall att typ 30 000 för 7 år sedan var väldigt mycket pengar för oss), minns inte just nu vilket märke och jag är inte hemma. Jag specialbeställde min eftersom den egentligen inte fanns som "mjuk" utan bara "medium". Men för mig har det helt klart hjälpt till för jag hade svårt att sova i en hårdare säng. Det gjorde ont, ont, ont. Jag har fortfarande svårt att lägga mig på ett golv för att göra t.ex sit-ups. Det är i alla fall ett svenskt märke. Ska kolla när jag kommer hem.

Det var klar skillnad med barn nr 2, inte alls lika ont. Så jag hoppas såklart att nr 3 blir en drömgraviditet

• derbart

Jag sover för det mesta på mage, ibland på rygg. Har jag legat på sidan en stund så känner jag ju att bäckenet blivit snett och det gör skitont. Nä ligga på golvet går ju inte.
    Fast det kunde jag iofs inte innan jag fick barn heller, pga mina bäckenproblem

• Cam78

Tråkigt att vi är så många som fortfarande har problem med bäckenbesvär/foglossning lång tid efter förlossning. Jag hade hela tiden tron att det skulle gå över av sig själv, fick sjukgynastik och det hjälpte inte heller. Nu snart 2 år efter förlossning har jag mycket ont vid ansträngning. Jag vill gärna träna som vanligt och tar nog i för mycket vilket resulterar i stora smärtor. Nu böjar jag oroa mig för hur det skall bli om vi skaffar ett barn till, dvs börja en ny graviditet när man redan har bäckenbesvär. Under första graviditeten så hade jag besvär i 3:e och 9:de månaden. Efter förlossningen som blev akutsnitt så har det inte gått tillbaka.
    Kommer jag att bli sjukskriven och hamna i rullstol?
    Varför ses detta inte som ett problem eller en vanlig skada inom sjukvård och företagshälsovård?

Svar på tråden Kronisk foglossning