• Anonym (fundersam?)

Omvänd bolånekalkyl=realistisk?

Den summan som tex sbab (som ändå är en bank) räknar ut att man skulle klara att låna för ett husköp med hjälp av sk omvänd kalkyl är den någorlunda realistisk för vad man i verkligheten får låna?
    Jag menar alltså den man själv fyller i på internet.
    Sbab räknar med en ränta på nästan 7 % och vill veta inkomster, barnantal, övriga lån, studielån, kontantinsats mm mm.
    Sen finns det ju på en massa mäklarsidor också, men vet inte om de är lika seriöst.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-04 11:27
    Lägger in en länk om någon vill prova!
    www.sbab.se/coopCalculation/cooppartner/omvandbolanekalkyl/omvand_bolane_kalkyl_intro.jsp&partner=ica&WT.mc_id=993000&WT.mc_n=ICA

• Svar på tråden Omvänd bolånekalkyl=realistisk?
  • Susanne905

De kalkyler man gör på nätet stämmer sällan överens med verkligheten. Ofta är det glädjekalkyler och man bör räkna med högre kostnader. Ta en sådan enkel sak som driften på ett hus, många kalkyler kanske räknar på 2-2500 per månad och detta brukar tendera att ligga på mer än så.

• Anonym (fundersam?)
    Susanne905 skrev 2009-11-04 11:11:13 följande:
    De kalkyler man gör på nätet stämmer sällan överens med verkligheten. Ofta är det glädjekalkyler och man bör räkna med högre kostnader. Ta en sådan enkel sak som driften på ett hus, många kalkyler kanske räknar på 2-2500 per månad och detta brukar tendera att ligga på mer än så.
    Ja det är jag absolut medveten om! Jag vet vad vi klarar för boendekostnad. (Enligt den kalkylen skulle vi kunna låna bra mycket mer än vad vi i verkligheten ens skulle vilja, man vill ju leva också!)
    Men det är ju inte frågan.. utan om den kalkyl man själv kan göra överensstämmer något så när med hur mycket man brukar få låna?
    DET är intressant tycker jag, att ha ett hum innan man går till banken irl.
  • Miss Lau

Jag gjorde kalkylen och jag tycker den är rätt rimlig och bra. Den stämmer förmodligen överens med "verkligheten" rätt väl skulle jag tro.

• Anonym (fundersam?)
    Miss Lau skrev 2009-11-04 11:30:04 följande:
    Jag gjorde kalkylen och jag tycker den är rätt rimlig och bra. Den stämmer förmodligen överens med "verkligheten" rätt väl skulle jag tro.
    Du tror det??!! Ok, men då har vi nog stora möjligheter att kunna låna till att köpa ett hus i den prisklassen som vi själva anser att vi klarar av.. som är mycket lägre än deras summa!
    Dock ligger det lite längre fram i tiden, vi väntar på stambytet innan vi säljer vår lägenhet men till sommaren/hösten kanske!!!
  • Anonym (fundersam?)

Fler som vet..? *puffar lite*

• mirakelasta

Jag tycker inte att någon av de kalkyler som finns är särskilt realistiska eftersom de bara räknar på lån, inte vad det kostar att bo i hus.

Jag tycker att man ska göra en kalkyl på varje enskilt hus för att se vad det kostar att bo just där.

Schablonen 2500 kr i drift/månad var standard redan när vi köpte hus för 10 år sedan. Elpriser har gått upp, sophämtningsavgifter ändrats etc. Vi har bytt uppvärmningssystem eftersom de la ner gasen huxflux, vilket innebar att vi var tvugna att byte gasvärmare och spis mot ngt med el. Vi har idag fjärrvärme som i Göteborg följer elpriset, vilket det inte gör överallt i landet.

Vi kan inte elda eftersom miljöförvaltningen inte godkänner det, inte borra efter bergvärme eftersom det är för nära till grannar, olika slags värmepumoar fungerar inte pga husets planlösning.

Varje enskilt hus har sina egna kostnader och det kan skilja tusenlappar i månaden mellan olika hus.

• Anonym (fundersam?)
    mirakelasta skrev 2009-11-04 17:08:50 följande:
    Jag tycker inte att någon av de kalkyler som finns är särskilt realistiska eftersom de bara räknar på lån, inte vad det kostar att bo i hus.Jag tycker att man ska göra en kalkyl på varje enskilt hus för att se vad det kostar att bo just där.Schablonen 2500 kr i drift/månad var standard redan när vi köpte hus för 10 år sedan. Elpriser har gått upp, sophämtningsavgifter ändrats etc. Vi har bytt uppvärmningssystem eftersom de la ner gasen huxflux, vilket innebar att vi var tvugna att byte gasvärmare och spis mot ngt med el. Vi har idag fjärrvärme som i Göteborg följer elpriset, vilket det inte gör överallt i landet.Vi kan inte elda eftersom miljöförvaltningen inte godkänner det, inte borra efter bergvärme eftersom det är för nära till grannar, olika slags värmepumoar fungerar inte pga husets planlösning.Varje enskilt hus har sina egna kostnader och det kan skilja tusenlappar i månaden mellan olika hus.
    Eehh ok... ja som sagt är jag medveten om det men det var inte det jag frågade.
    Är ej intresserad av just driftskostnaden för olika hus utan enbart om kalkylen för hur mycket man kan få låna är realistisk.
  • Anonym

Personligen tycker jag den kalkylen från SBAB är rena rama glädjekalkylen. Enligt din länk skulle vi kunna låna 4,5Mkr...

...det skulel jag verkligen inte vilja göra. Det som framförallt saknas i SBAB kalkyl är någorlunda seriös amortering.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-11-04 22:51:58 följande:
    Personligen tycker jag den kalkylen från SBAB är rena rama glädjekalkylen. Enligt din länk skulle vi kunna låna 4,5Mkr... ...det skulel jag verkligen inte vilja göra. Det som framförallt saknas i SBAB kalkyl är någorlunda seriös amortering.
    40-årig serieamortering.
  • Anonym (fundersam?)
    Anonym skrev 2009-11-04 22:51:58 följande:
    Personligen tycker jag den kalkylen från SBAB är rena rama glädjekalkylen. Enligt din länk skulle vi kunna låna 4,5Mkr......det skulel jag verkligen inte vilja göra. Det som framförallt saknas i SBAB kalkyl är någorlunda seriös amortering.
    Nej, vi skulle också få låna en drömsumma! Långt över vad vi anser att vi VILL klara av.
    Men mina funderingar kvarstår.. Är det på det sättet banker räknar, och är då SBABs kalkyl något man kan så smått gå efter? (OM man har den insatsen vill säga, som de räknar ut att man ska ha, vilket vi kommer vi ha)
    Hur menar du att amorteringen är oseriös?
  • mirakelasta

Nu har jag räknat på din länk. Och jag vidhåller att den är orealistisk eftersom den bortser helt från alla de förvaltningskostnader som tillkommer i ett hus.

Vi skulle få låna på våra inkomster 1 miljon mer till 6,5 % ränta. Eftersom jag har megakoll på ekonomin och jämför deras kalkyl med min när de fasta kostnaderna är betalda så är den helt orealistiskt om man bor i ett gammalt trähus som vårt.

Man måste ju kunna spara pengar till bilinköp och däck, förvaltningskostnader, dvs färg, värmekällor, samfällighetsavgifter, dräneringar, vitvaror, takomläggningar, invändiga renoveringar etc.

Det är inte hur mycket ni kan låna som är det viktiga utan hur mycket huset kommer att kosta er i förvaltningskostnader under den tid ni tänker bo där.

• ardath bey

En kalkylmetod som en bank erbjuder på nätet borde väl stämma väl överens med vad samma bank internt beräknar och erbjuder att man ska få låna av dem.
    Sen kanske bankens interna kalkyl tar hänsyn även till andra saker? Sparhistorik, andra krediter m.m.?

• Anonym (fundersam?)
    mirakelasta skrev 2009-11-05 12:21:26 följande:
    Nu har jag räknat på din länk. Och jag vidhåller att den är orealistisk eftersom den bortser helt från alla de förvaltningskostnader som tillkommer i ett hus.Vi skulle få låna på våra inkomster 1 miljon mer till 6,5 % ränta. Eftersom jag har megakoll på ekonomin och jämför deras kalkyl med min när de fasta kostnaderna är betalda så är den helt orealistiskt om man bor i ett gammalt trähus som vårt.Man måste ju kunna spara pengar till bilinköp och däck, förvaltningskostnader, dvs färg, värmekällor, samfällighetsavgifter, dräneringar, vitvaror, takomläggningar, invändiga renoveringar etc.Det är inte hur mycket ni kan låna som är det viktiga utan hur mycket huset kommer att kosta er i förvaltningskostnader under den tid ni tänker bo där.
    Jag är faktiskt också medveten om kostnaderna för ett hus.
    Men det finns andra kalkyler man kan göra om man är intresserad av att räkna ut den budgeten.
    SÅ.... tack för dina svar, och jag har förstått att du tycker den är orealistisk. Det kan den säkert vara, och jag är jätteintresserad av att höra alla svar om det, men jag är faktiskt bara intresserad av om den är orealistisk gentemot hur stort lån man kan tänkas få. Bankerna räknar med driftskostnaden, ofta 3000 kr, inte med underhållet av huset. Det får man tänka på själv som köpare.

Och jo, just nu är det viktiga hur mycket vi kan få låna!!! Sen är det upp till oss att vara så pass smarta att vi inte köper ett dyrare hus än vad vi kan klara av.
  • limetto

Jag har nyligen tagit över en hel bostadsrätt i en separation och var då på banken för att räkna på kostnader osv. Och den kalkylen som du har länkat till stämmer väldigt bra överens med hur min bank räknade. Nu är det iofs en bostadsrätt, men ändå...

• Anonym

Denna uträkning stämmer bra för oss. Vi fick lån på lite mindre än den summa som jag fick fram i uträkningen, och den summa vi lånade är/var nog i det mesta laget bankerna var villiga att låna till oss (och som vi kände var absolut i mesta laget som vi kunde tänka oss att låna).

• hannis

Jag tyckte den stämde rätt bra med verkligheten. Vi skulle få låna lite högre än vad vi vill men vi skulle absolut klara av ett större bolån än det vi har idag.

• majlinsa

"Ni kan köpa en bostadsrätt för maximalt 860 000 kr. " Vi köpte en för 760 000kr och har i lån strax under 700 000kr.

• Joual

Oj.... för oss stämde den verkligen inte. Vi skulle, enligt kalkylen, kunna köpa hus för runt 3,5 miljoner. Vi satte vår egen maxgräns vid 1,8 och köpte till slut ett hus för under 1.5... helt lagom för oss.

• Anonym (fundersam?)

Verkar som många tycker den stämmer med vad BANKERNA tycker, men inte med vad de själva anser sig VILJA låna? Ungefär vad jag hoppades på då.
    Enligt den kalkylen hamnar vi strax under 4 miljoner (!!!!!!!!!!!!) men vi har räknat fram och tillbaka, räknat med högre ränta, lägre inkomst, fler barn (allt kan ju hända) och känner att vi skulle klara ett lån på 2 milj ca, max 2,5. Då har vi en kontantinsats på 10-15 % också, minst.
    Då kanske man kan börja hoppas, drömma och så smått planera!!!

• Mirris

Jag la in amortering på 3500 (som jag betalar idag) i driftskostnaden och då hamnade jag på ett belopp lite under det som banken ansåg vara max för mig.

Då stämde det lite bättre... innan jag gjorde det så hamnade jag på 1,4 miljoner.. på en liten inkomst *hmmm*

Svar på tråden Omvänd bolånekalkyl=realistisk?