mirakelasta skrev 2009-11-05 12:21:26 följande:
Nu har jag räknat på din länk. Och jag vidhåller att den är orealistisk eftersom den bortser helt från alla de förvaltningskostnader som tillkommer i ett
hus.Vi skulle få låna på våra inkomster 1 miljon mer till 6,5 % ränta. Eftersom jag har megakoll på ekonomin och jämför deras kalkyl med min när de fasta kostnaderna är betalda så är den helt orealistiskt om man bor i ett gammalt trähus som vårt.Man måste ju kunna spara pengar till bilinköp och däck, förvaltningskostnader, dvs färg, värmekällor, samfällighetsavgifter, dräneringar, vitvaror, takomläggningar, invändiga renoveringar etc.Det är inte hur mycket ni kan låna som är det viktiga utan hur mycket huset kommer att kosta er i förvaltningskostnader under den tid ni tänker bo där.
Jag är faktiskt också medveten om kostnaderna för ett hus.
Men det finns andra kalkyler man kan göra om man är intresserad av att räkna ut den budgeten.
SÅ.... tack för dina svar, och jag har förstått att du tycker den är orealistisk. Det kan den säkert vara, och jag är jätteintresserad av att höra alla svar om det, men jag är faktiskt bara intresserad av om den är orealistisk gentemot hur stort lån man kan tänkas få. Bankerna räknar med driftskostnaden, ofta 3000 kr, inte med underhållet av huset. Det får man tänka på själv som köpare.
Och jo, just nu är det viktiga hur mycket vi kan få låna!!! Sen är det upp till oss att vara så pass smarta att vi inte köper ett dyrare hus än vad vi kan klara av.