• kaffeberoende

Hur lång tid behöver man för att planera dop?

Min son är 4 månader och vi har varit lite i valet o kvalet om vi ska döpa eller inte. Nu har vi bestämt att vi ska det så jag känner lite panik nu eftersom han är så gammal redan. Vill helst ha dopet innan jul. Men hur mycket tid behöver man för att planera ett dop?

• Svar på tråden Hur lång tid behöver man för att planera dop?
  • Lördagkväll

Inte så mycket tid alls, det som kan vara krångligt är att fixa präst..
    Sen väljer man själv vad man vill bjuda på, osv..

• kriols

Då gäller det ju att få ut inbjudningar och boka prästen så fort som möjligt! :))

• HemmaHosSofi

Så värst gammal är han väl ändå inte? Vi planerade medvetet in dotterns dop när hon var 6mån.

• norgesessan

Boka prest först och främst, sen beror det på hur ni vill ha det..Har ni massa gäster som bor långt bort? Läs gröt på dop tråden, det verkar ju jättemysigt om ni döper i december.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • kaffeberoende

Nej han kommer vara 5 månader om vi hinner innan jul men det "normala" är väl att döpa vid 3 månader? Sen vill jag ju att dopklänningen ska passa oxå.

Hur långt innan brukar man skicka inbjudan då? Tänker på att folk är ju ganska stressade innan jul kanske.

HemmaHosSofi skrev 2009-11-04 14:06:33 följande:
    Så värst gammal är han väl ändå inte? Vi planerade medvetet in dotterns dop när hon var 6mån.
  • Annanym

Ni kan ju också välja att döpa utan att blanda in en massa folk. Om det är vitigt att välkomna den nya lilla medborgaren in i den kristna gemenskapen så kan ni ju göra det bara ni. Och om det är så att ni vill visa upp/ära er bebis så kan ni ju ha ne fest senare utan att döpa. Fundera på vad det är ni vill med dopet så löser sig nog resten.

• Spinnelin

Hej! Vi var i samma situation! Vi ringde och kollade först med de viktigaste gästerna (föräldrar och syskon) vilka datum de kunde, och ringde dagen efter till olika församlingar för att boka kyrka och präst, vi ville ha en egen ceremoni en lördag istället för vid gudstjänst på söndag, så vi fick ta en kyrka några mil bort men det gör ju inte så mycket.
    De flesta dopklänningar är i stl 68 och det kanske ditt barn kan ha även efter jul?

• norgesessan

Har döpt en 4 mån och en 5 månaders, ettan var drygt 2 månader. Hans dopklänning passade precis för den var gjort till maken, som var jätteliten när han föddes, men tvåans klänning passade bra, den var i 68. Trean hade en festdräkt (norsk) som var jättestor..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Kristyr

döpte min son när han var 6 mån och det var inga problem alls. Lånade klänning från kyrkan och den passade bra.

Svar på tråden Hur lång tid behöver man för att planera dop?