• StrawberryDaquiri

Sätt in tvättmaskin i lägenhet?

Jag och sambon funderar på att köpa en tvättmaskin och sätta in i badrummet. När vi flyttade in här för ca 1.5år sen fick vi fördragen el för tvättmaskin i badrummet men jag undrar hur man gör med vatten? Måste man boka någon rörgubbe som kommer och drar rör eller hur brukar det fungera?

• Svar på tråden Sätt in tvättmaskin i lägenhet?
  • StrawberryDaquiri

Puffar lite...

• aprilsill

Ja ni får inte koppla in den själva. En elektriker tror jag det är som brukar göra sånt.

• Brooke
    StrawberryDaquiri skrev 2009-11-04 14:45:35 följande:
    Jag och sambon funderar på att köpa en tvättmaskin och sätta in i badrummet. När vi flyttade in här för ca 1.5år sen fick vi fördragen el för tvättmaskin i badrummet men jag undrar hur man gör med vatten? Måste man boka någon rörgubbe som kommer och drar rör eller hur brukar det fungera?
    Ni måste ha någon behörighet som kan sitt jobb.. Prata med hyrsvärden om han har någon i åtanke =)
  • StrawberryDaquiri

Ja vi har fått förslag från hyresvärden på en elfirma och en rörgubbe, men eftersom vi redan har fått vår el fördragen i badrummet för tvättmaskin så borde vi väl inte behöva någon elfirma utan bara någon som fixar med vatten?
    Nån som satt in tvättmaskin som vet vad som måste göras när man gör det? Har ingen koll på sånt :)

• Barbabok

Nej elfirmor kopplar inte in vatten, VVSare är det som gör sånt. Finns ingen fastighetsskötare?

• StrawberryDaquiri
    wero73 skrev 2009-11-04 15:26:14 följande:
    Nej elfirmor kopplar inte in vatten, VVSare är det som gör sånt. Finns ingen fastighetsskötare?
    Fick nr till VVS, men visste inte var det var :) Då vet jag att de är de som sköter om vattnet!
  • SVejsan
    StrawberryDaquiri skrev 2009-11-04 15:12:26 följande:
    Ja vi har fått förslag från hyresvärden på en elfirma och en rörgubbe, men eftersom vi redan har fått vår el fördragen i badrummet för tvättmaskin så borde vi väl inte behöva någon elfirma utan bara någon som fixar med vatten?Nån som satt in tvättmaskin som vet vad som måste göras när man gör det? Har ingen koll på sånt :)
    Om det är en dosa där ni måste ansluta tvättmaskinen "fast" med avlastningsanordningar och skruvklämmor så skall en elektriker ansluta, är det en stickpropp får ni ansluta själva... Sen hur man gör det är upp till var och en. Alla vet inte vad som är nolla och fas och att jordkabeln bör vara lite längre, skall sträckas (och därmed lossna) sist om avlastningen släpper.

Om man behöver auktoriserad rörgubbe beror på fastighetsägare/bostadsrättsföreningens stadgar... Det viktiga är att ni måste VETA att ni gjort helt rätt om det blir något strul... Försäkringsbolagen är petiga med sånt.

Lagen bryr sig bara om el-arbeten på fast installation.
  • SVejsan

Fortsättning till mitt ovanstående inlägg
    Jag menar att man får egentligen inte enligt lagen göra en fast installation utan elbehörighet. Men om man ändå vet hur allt skall vara rent elsäkerhetsmässigt så är det upp till den personen om han/hon vill bryta mot lagen...

• Mirris

Men oftast kan man väl köpa den tjänsten av dom som säljer maskinen... eller är jag helt ute o cyklar?

Dom kommer, bär in maskinen och installerar allt som behövs.

Prata med dom ni tänker köpa maskinen av också.

När jag bodde hos hyresbolag som hade dom egna gubbar som kom och installerade. Kostade nån 1000 lapp. Men då kom även maskinen från hyresbolaget (tillval)

• StrawberryDaquiri
    SVejsan skrev 2009-11-05 14:23:52 följande:
    Om det är en dosa där ni måste ansluta tvättmaskinen "fast" med avlastningsanordningar och skruvklämmor så skall en elektriker ansluta, är det en stickpropp får ni ansluta själva... Sen hur man gör det är upp till var och en. Alla vet inte vad som är nolla och fas och att jordkabeln bör vara lite längre, skall sträckas (och därmed lossna) sist om avlastningen släpper.Om man behöver auktoriserad rörgubbe beror på fastighetsägare/bostadsrättsföreningens stadgar... Det viktiga är att ni måste VETA att ni gjort helt rätt om det blir något strul... Försäkringsbolagen är petiga med sånt.Lagen bryr sig bara om el-arbeten på fast installation.
    Vilket bra svar, tack :)
  • Elli47

Hos oss (både i hus och lägenhet) är det försäljaren av tvättmaskin som har fixat allting, så det bör ingå eller kunna köpas till...

• Inkalinka

Fick installerat både tvättmaskin och torktumlare nu i veckan. Vi betalade en summa till hyresvärden och sen skötte de allt.

• StrawberryDaquiri
    Inkalinka skrev 2009-11-06 09:07:57 följande:
    Fick installerat både tvättmaskin och torktumlare nu i veckan. Vi betalade en summa till hyresvärden och sen skötte de allt.
    Åh va skönt och praktiskt! Tyvärr så är det inte så här med våran hyresvärd, vill man sätta in får man fixa det själv. De har dock rekomenderat två firmor som känner till huset om vi behöver hjälp med vatten o el...
  • Brooke
    StrawberryDaquiri skrev 2009-11-06 11:09:07 följande:
    Åh va skönt och praktiskt! Tyvärr så är det inte så här med våran hyresvärd, vill man sätta in får man fixa det själv. De har dock rekomenderat två firmor som känner till huset om vi behöver hjälp med vatten o el...
    Fråga hur mkt allt kommer kosta så ni får er en prissumma.. Annars kan ni få en räkning som chockar er..
  • M Y L F

Det finns ju kranar med extra uttag för tvättmaskin på. Så det behöver inte bli att dra en massa rör om det inte behövs. Då är det ju egentligen bara ett byte av antingen vattenkranen vid handfatet eller dusch kranen.

• Suzy QX

När det gäller vatten och avlopp är det enklast om man har badkar. Avloppsslangen hakar man bara över kanten på badkaret och vattnet drar man från duschblandaren.

Dock så var det min far som drog elen och det var ingen höjdare. Efter något år så skakade det loss jorden något och badkaret blev ledande. Fast det kände man bara när man badade.. Hade en elektriker som kom och fixade det då.

• StrawberryDaquiri

Har fått reda på nu att vi visst hade både el och vatten fördraget redan, bara en liten kran man ska skruva upp och koppla ihop med nå "rör" till maskinen, det överlåter jag dock åt en fackman :) Tack för alla svar!

Svar på tråden Sätt in tvättmaskin i lägenhet?