• Ellih73

Goda kolakakor!?

Hej hej!

Jag efterlyser ett recept på goda kolakakor ;) Har gjort efter nåt recept, men tycker inte de blir så goda. Så har ni några smarriga tips? ;)
    Jag är gravid och detta är nya cravingen ;)

Tack så länge :)

• Svar på tråden Goda kolakakor!?
  • Rydia

från boken "Två systrars söta", en av världens bästa kakböcker. kakorna måste ut i tid, annars blir de inte lika goda så kolla noga och ta dem precis när (helst precis innan) de sjunker ihop. alla som smakat dem ääälskar dem!

200 g rumsvarmt smör/margarin
    2,5 dl socker
    4 msk sirap
    2,5 dl vetemjöl
    2 dl grahamsmjöl
    1 tsk bakpulver
    2 msk vaniljsocker
    1,5 dl solrosfrön (kan uteslutas i min värld i alla fall)

sätt ugnen på 175 grader.
    rör smör o socker poröst. tillsätt sirapen och rör om.

blanda de torra ingredienserna och rör tillsammans alls till en smidig deg.
    rulla ut degen på ett mjölat bord till längder. lägg längderna på en bakplåt med bakplåtspapper. strö ev över några solrosfrön och platta till längderna något (obs att alla inte får plats på en plåt, de flyter ut).

grädda i ugn i ca 15 min. ta ut dem samma sekund som de börjar sjunka ihop lite!!!!
    skär dem i diagonala snittar när de svalnat lite och låt dem sedan svalna på galler.

• Ellih73

Tack för ditt svar :)

Någon annan som sitter inne med något smarrigt recept? ;)

• kokos

Jag puffar då mina smakar bakpulver tycker jag....
    Min farmor gjorde alltid så goda men tyvärr lever hon inte längre så jag kan inte få fatt på receptet

• Ellih73
    kokos skrev 2009-11-12 07:28:44 följande:
    Jag puffar då mina smakar bakpulver tycker jag....Min farmor gjorde alltid så goda men tyvärr lever hon inte längre så jag kan inte få fatt på receptet
    Ja vi får se om det kommer nåt finfint recept ;)
  • Snuttjulla

leila´s recept... har du provat dem? Jag hade samma som henne innan jag fick hennes bok, fast med lite mindre sirap (tipsar) De är iaf jättegoda, och härligt knäckiga...

• kokos
    Snuttjulla skrev 2009-11-12 12:03:23 följande:
    leila´s recept... har du provat dem? Jag hade samma som henne innan jag fick hennes bok, fast med lite mindre sirap (tipsar) De är iaf jättegoda, och härligt knäckiga...
    Åh snälla vill du länka eller skriva receptet åt oss??
  • Thursday

Have no fear, räddning är här!

Det här är världens godaste kolakakor, så goda att jag typ åt upp hela burken själv. Men de ska bakas på smör, inte en massa annat trams.

200 gram smör rös ihop med 175 gram socker en typ 1 msk sirap (gärna mörk). Blanda i ca 250 gram mjöl, 1 msk vaniljsocker och 2 tsk bakpulver. Knåda ihop till en deg, dela i fyra delar och gör långa korvar av dem. Lägg på plåt och platta ut dem lite (inte så himla petigt, det blir en stor fet kakak av alltihop i vilket fall). Grädda mitt i ugnen eller möjligen ett snäpp ner på 175 grader i ca 12-15 minuter. Låt svalna en liten stund på plåten och skär till lagoma bitar när de fortfarande är varma. Låt dem svalna helt på galler.

• kokos
    Snuttjulla skrev 2009-11-12 12:11:35 följande:
    recept.nu/1.148064/leila_lindholm/efterratter... kör som sagt med lite mindre sirap, tror jag, mäter aldrig exakt med sirap, utan höftar i. Dessutom skippar jag ingefäran. Tipsar även om att prova smaksätta med 2 1/2 msk kakao, för kladdkake-smakande kakor, eller med 1-2 dl kokos...
    Tusen tack! Det blir morgondagens bak
  • Snuttjulla
    kokos skrev 2009-11-12 12:21:20 följande:
    Tusen tack! Det blir morgondagens bak
    hm, se till att du har mycket plats bara... vi bakade det igår, skulle bara baka en sats, men det blev fyra olika satser... + lite annat bak. Men barnen var så glada över att baka, och gubben var glad över att provsmaka...
  • Ellih73

Hej!
    Tack för era recept :) Ska prova dessa en dag.
    Vi har kalas för sambons 5 åring imorgon och den goda sockerkakan jag alltid brukar göra, sjunk ihop, luktade konstigt och såg väldigt oätligt ut .. :/ Så nu tappade jag baklusten lite ;) kladdkakemuffinsen jag gjorde blev iaf toppen :)

• kokos
    Ellih73 skrev 2009-11-13 09:41:44 följande:
    Hej!Tack för era recept :) Ska prova dessa en dag.Vi har kalas för sambons 5 åring imorgon och den goda sockerkakan jag alltid brukar göra, sjunk ihop, luktade konstigt och såg väldigt oätligt ut .. :/ Så nu tappade jag baklusten lite ;) kladdkakemuffinsen jag gjorde blev iaf toppen :)
    Åh vill du ge receptet på kladdkakemuffinsen??
  • Ellih73
    kokos skrev 2009-11-13 09:49:57 följande:
    Åh vill du ge receptet på kladdkakemuffinsen??
    Hej!
    Jag har ett recept från icas egna, men hittar inte det receptet på deras sida nu :/
  • Snuttjulla
    kokos skrev 2009-11-13 10:18:26 följande:
    Tack så jättemycket! Behöver ha lite nya recept här hemma känner jag
    Annars slår jag ett slag för leilas kladdkakemuffins även här...
  • Ellih73
    kokos skrev 2009-11-23 08:14:44 följande:
    Shit vad goda dom var!!
    :) Sambons son älskar dem :)
Svar på tråden Goda kolakakor!?