• challe 1

    vad är skillnaden på frieri och förloving?

    har alltid trott att det är samma sak. men ju mer man läser här på fl tex så är det tydligen inte så enligt folk.

    så vad är skillnaden? jag trodde man friade och på så sätt blev för-lovade till varandra innan man blev vigda.

  • Svar på tråden vad är skillnaden på frieri och förloving?
  • challe 1
    NorrVimpel skrev 2009-11-04 16:03:37 följande:
    Är inte fireri själva frågan/uppvaktningen? Förlovad när båda är överens om giftermål.
    ja precis. men läste något typ.. det är ju inget frieri vi ska ju bara förlova oss. förstod inte skillnaden. trodde det liksom var samma.
  • Airlee

    Frieri är frågan om den andra vill gifta sig, sedan är man förlovade.

    Folk har börjat hitta på nya varianter vilket jag tycker är lite tråkigt när de går under samma namn och skapar förvirring.

  • sstv

    Frieri är väl när man frågar "Vill du gifta dig med mig" vilket då oftast leder till en förlovning och sedan bröllop.

    Sedan finns det väl en del människor som tycker att det räcker att förlova sig utan att ha planer på att gifta sig.

  • Pretty Banana

    Ja, att fria är när man ställer själva frågan om den andra vill gifta sig, och svarar den då ja så är man förlovad. Men nu för tiden har det blivit så konstigt, det verkar till exempel som om folk planerar att de ska förlova sig. Jag har hört flera människor säga att "ja, i helgen ska jag förlova mig". Men om man vet att man ska förlova sig så måste ju frågan redan ställts, och då är man ju redan förlovad. Det är konstigt, tycker jag. Och sedan har det blivit vanligt att folk förlovar sig fast de inte tänker gifta sig, det tycker jag också är lite märkligt.

  • UpsyDaisy

    Först friar man...efter frieriet är man förlovada tills bröllopet...efter det är man gifta :) Simpelt!

  • Mandragora

    Det är i princip samma sak. Att folk sedan hittar på massa annat runt omkring är helt ovidkommande.

    //folklivsforskaren


    shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • Stårschan

    Jag håller helt med om definitionen att ett accepterat frieri leder till att man blir förlovade med varandra. Det blev bara lite trist när det visade sig att min nuvarande man inte alls hade samma uppfattning. Så det slutade med att vi förlovade oss (var överens om att vi skulle gifta oss), och ett år senare friade han - för det tyckte han liksom inte att han hade gjort på riktigt - och sedan gifte vi oss. Så det blev ju helt OK. Ibland får man släppa lite på principerna. Hade jag inte gjort det så hade jag ju gått miste om ett romantiskt frieri!


    Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
  • JTA
    UpsyDaisy skrev 2009-11-04 16:12:08 följande:
    Först friar man...efter frieriet är man förlovada tills bröllopet...efter det är man gifta :) Simpelt!
    Du glömde: Till slut skiljer man sig.
  • Menhir

    En gång i tiden var det så att man först var förlovad och sedan gifte sig. Om kvinnan tex blev gravid under förlovningstiden räknades man ändå som gift om mannen tex dog. Så det var ofta inte så hinkigt som vi tenderar att tro (ialla fall inte för allmogen).

    Nuförtiden har inte förlovningen någon "status", man kan gifta sig utan att vara förlovad först. Och för all del vara förlovad utan att planera att gifta sig.

    För min egen del är det så att förlovningen var när vi lovade att vara tillsammans livet ut, nu var det "vi två" och egentligen var det allt vi behövde. Nu höll ju inte det juridiskt så efter många år och ett par barn gifte vi oss. För vår del var själva äktenskapet bara juridik, det romantiska var förlovningen (och så var det kul att samla släkterna för en stor fest förståss!).

    Bland våra vänner verkar det vara en vanlig uppfattning, få av våra vänner är gifta men de flesta är förlovade. Både vi o vännerna är runt 40 så vi är inte purunga direkt.

  • Joico

    Frieri, att fria, är att föreslå ett äktenskap, vanligen med frasen Vill du gifta dig med mig? Ett accepterat frieri betraktas vanligen som en förlovning och följs av utbyte av en förlovningsring

    Förlovning är ett tillkännagivande av att en parrelation avser att leda till äktenskap eller registrerat partnerskap. Efter att ena partnern _friat_ till den andre, och denne svarat ja, är paret förlovade fram till dess att vigseln eller registreringen har fullbordats. Av tradition växlar man vid förlovning förlovningsringar.

  • Tecken
    JTA skrev 2009-11-04 16:30:12 följande:
    Du glömde: Till slut skiljer man sig.
    Eller så dör någon. Oavsett så upplöses äktenskapet alltid på något sätt, förr eller senare.

    Och jag håller med de flesta i tråden:
    - Frieri = Frågan
    - Förlovning = Om man erhållit ja på frieret. Tillståndet fortgår till äktenskap eller upplösning.
  • Caysa

    Till er som säger att det inte är någon skillnad så vill jag referera till våra prinsessor: Kronprinsessan Victoria och Prinsessan Madeleine blev friande till och dom svarade ja! Men förlovningen är den officiella förlovningen när man beslutat att det blir ett giftemål!

    "Idag den 24 februari 2009 har förlovning eklaterats på Kungliga slottet mellan Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling. "

  • Trill

    Fria = Frågan om man vill gifta sig
    Förlovning = infaller direkt efter att någon svarat jag på frieriet

  • Trill

    D.v.s. När man svarat ja på ett frier så är man förlovad

  • Menhir

    Min förloning "eklaterades" inte. Den skedde i badkaret och meddelades föräldrarna via telefon...


    Caysa skrev 2009-11-05 14:27:30 följande:
    Till er som säger att det inte är någon skillnad så vill jag referera till våra prinsessor: Kronprinsessan Victoria och Prinsessan Madeleine blev friande till och dom svarade ja! Men förlovningen är den officiella förlovningen när man beslutat att det blir ett giftemål!"Idag den 24 februari 2009 har förlovning eklaterats på Kungliga slottet mellan Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling. "
  • amasonas

    För mig är det "samma" sak, de hör ihop.

    Min numera make friade och jag sa ja (han frågade alltså aldrig om jag ville förlova mig med honom utan om jag ville gifta mig med han.) & vi blev ringmärkta, sen gifte vi oss några år senare.

  • Free Spirit
    Trill skrev 2009-11-05 14:29:33 följande:
    D.v.s. När man svarat ja på ett frier så är man förlovad
    Exakt!!
Svar på tråden vad är skillnaden på frieri och förloving?