• dokka

Nån här som äter kortison?

Finns det någon som INTe gått upp ivikt av kortisonet?
    Hur mycket äter du och hur länge?
    Hur har du gått upp i vikt av kortisonet?
    Hjälper det vätskedrivande något?

Ska äta 25 mg om dagen pga av min inflammation i njurarna. Och är livrädd för biverkningarna!

• Svar på tråden Nån här som äter kortison?
  • Houdini

Jag har ätit kortinson till och från i ett och ett halvt år.
    Första omgången gick jag upp i vikt men inte i de andra omgångarna då jag åt ett hälsokostpreparat som var vattendrivande.

jag har faktiskt inte haft några biverkningar av kortisonet plus att jag hade ju varit väldigt mycke sjukare om jag inte ätit kortison.
    Jag har Crohns en magtarm sjukdom.

• dokka
    Houdini skrev 2009-11-05 03:09:33 följande:
    Jag har ätit kortinson till och från i ett och ett halvt år.Första omgången gick jag upp i vikt men inte i de andra omgångarna då jag åt ett hälsokostpreparat som var vattendrivande.jag har faktiskt inte haft några biverkningar av kortisonet plus att jag hade ju varit väldigt mycke sjukare om jag inte ätit kortison. Jag har Crohns en magtarm sjukdom.
    Du har alltså inte fått vätskedrivande på recept ifrån läkaren?
    Jag har en daglig dos på 80 mg vätskedrivande, samt att jag kan ta mer vid behov.

Men jag har hört att en biverkning är ökad aptit, samt minskad fettförbränning. Vilket har lett till att jag nu är smått hysterisk med vad jag stoppar i mig. Märkte du av något sådant eller var det bara vatten du gick upp av?
  • Houdini

Ingen aptitökning här inte trots att jag är väldigt överviktig så har jag ingen vidare aptit, kanske därför.

Nej jag får inget vätskedrivande av läkaren för jag äter en medicin mot överaktiv blåsa . Och det var bara första omgången kortison jag gick upp i vikt av.
    Bara vätska tror jag att det var för det försvann efter ett tag.

jag märkte som sagt inga biverkningar alls, viket jag blev glatt överaskad över då jag brukar få de mest skumma biverkningar av mediciner.

Försök att inte oroa dig för mycket, du skulle inte fått kortisonet om du inte behövde det.

och var inte hysterisk med maten undvik onyttigheter bara ;)

Svar på tråden Nån här som äter kortison?