• livet leker

Fråga Ridkläder till Barn.....

Jag behöver tips o råd om vad som är bäst till en 5 årig nybörjare?

Helskodda ridbyxor (glider mindre i sadeln?? )

Skor eller stövlar?

Vanlig täckjacka eller nån speciell ridjacka?

Säkerhetväst har jag köpt

• Svar på tråden Fråga Ridkläder till Barn.....
  • Stårschan

Så länge barnen är nybörjare skulle jag satsa på att använda kläder man redan har hemma. Vanliga gummistövlar med klack, en helt vanlig jacka som man inte är så rädd och och mjukisbyxor. Det kan ju visa sig efter tredje gången att det inte ALLS var så kul som femåringen trodde...

Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
  • Isnogood

Hej, håller med Stårschan...i början så är det bättre att hålla sig med fungerande kläder man har hemma...sedan, om intresset kvarstår så kan man satsa på "riktiga" ridkläder.

• livet leker

Tänkte köpa begagnat först sen i så fall satsa på lite "bättre" grejer.

Hon har ridit förrut o älskar det

Vill att hon ska ha ridkläder

• Isnogood

De flesta jackor fungerar, bara den inte är för lång eller "prasslar" för mycket.
    Tights är smarta att rida i då de minskar risken att klämma skinnet mellan sadel o stigläder.
    Sedan, när det blir aktuellt med riktiga ridbyxor så skulle jag välja mjuka bommulsridbyxor med tygskodda knän, mjuka o lätta att röra sig i. Helskodda blir gärna lite stela o kan bli klumpigt när hon är så pass liten.

• Sannalouise87

mjukisbyxor är väl ändå inte till att rekommendera, det blir ju väldigt halt.

Men hade jag varit 5 år och skulle börja rida, hade jag tyckt att det var kul med ett par ridbyxor, dock behöver det inte vara helskodda. Sen kan man ju ta tröjor som man har hemma, och även jacka. Antingen gummistövlar eller ridstövlar.

Det är mitt tips i alla fall!

• livet leker

tack för era inlägg, jag ska satsa på riktiga saker ändå, men frågan är om det är bäst med stövlar eller skor?

• Lundis

Min flicka har ridbyxor som är tygskodda vid knäna, hon sitter som gjuten i sadeln .
    Personligen så tycker jag inte själv om att ha skinnskodda men de är ju olika från person till person.
    Stövlar kan upplevas klumpigt så då hade jag hellre valt att köpa ett par gympa liknande ridskor.
    Lite tips iallafall

• Lycklig 4barnsmor

Eko har mycket ridkläder till barn med vetiga priser. Jag själv sätter på dem overall nu när de rider. Tycker det är för kallt för dem i sina ridkläder. Fleecefingervantar och en lite tunnare mössa under hjälmen har våra barn.

Våra ridkläder köpte vi oförskämt billigt i Ullared men som sagt eko har med.

Vissa ridskolor har förbud mot huvtröja för att de kan fastna i dem om de trillar av. Kna vara något att tänka på.

• livet leker

lycklig 3barnsmor skrev 2009-11-04 22:02:52 följande:

Eko har mycket ridkläder till barn med vetiga priser. Jag själv sätter på dem overall nu när de rider. Tycker det är för kallt för dem i sina ridkläder. Fleecefingervantar och en lite tunnare mössa under hjälmen har våra barn. Våra ridkläder köpte vi oförskämt billigt i Ullared men som sagt eko har med. Vissa ridskolor har förbud mot huvtröja för att de kan fastna i dem om de trillar av. Kna vara något att tänka på.
    Det är sant.. kanske är bättre med termobyxor.
  • NoMercy

Min sexåring har ridstövlar, hon vill helst ha det själv och hon får bättre stöd för benet då. Men jag har även ridskor till henne.
    Har "pullon" ridbyxor i bomull. Tror inte hon skulle gilla helskodda. Räcker gott med pull on. Har tänkt köpa termobyxorna dom har på Börjes nu till vintern då vi rider ute mkt.
    En jacka som är lite figurformad är att föredra tycker jag. Så den inte blir för bylsig.

Vad är Eko?

• livet leker
    NoMercy skrev 2009-11-04 22:21:36 följande:
    Min sexåring har ridstövlar, hon vill helst ha det själv och hon får bättre stöd för benet då. Men jag har även ridskor till henne. Har "pullon" ridbyxor i bomull. Tror inte hon skulle gilla helskodda. Räcker gott med pull on. Har tänkt köpa termobyxorna dom har på Börjes nu till vintern då vi rider ute mkt. En jacka som är lite figurformad är att föredra tycker jag. Så den inte blir för bylsig. Vad är Eko?
    vad menas med pull on byxa?
  • NoMercy

livet leker skrev 2009-11-04 22:36:55 följande:

vad menas med pull on byxa?
    En sån där som du bara drar på. Lite typ tights fast i kraftigare material. Kolla på ex

www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra&wts.ACTION=loginguest&p=k
  • Frelisac

Hör i Skellefteå finns inget Eko så jag kan inte jämföra priser, men ÖoB har också bra priser på ridkläder och ridartiklar. Jag tror inte det lönar sig för dig att jaga begagnade kläder med tanke på priserna på ÖoB - och kanske Eko då.

En egen ridhjälm tycker jag man kan satsa på. Jag har absolut ingen nojja vad gäller smuts och baciller, men det känns inte så fräscht att trä på ungen en insvettad och dammig ridhushjälm.

• nean82

Alltid ny hjälm i alla fall. Vet ju inte om en begagnad fått en smäll och kanske inte är så säker som den borde vara.

• tjejk

Det finns nästan alltid begagnade ridkläder på loppisar. Vi köpte helt ny hjälm 50kr på loppis.
    Ridbyxor, ridvantar, ridstövlar och termoridbyxor 80kr för allt. Termoridbyxorna och ridbyxorna såg inte ens använda ut.

• Sarah84

Vanliga enkla ridbyxor tror jag är smidigast då de e så pass små.
    Stövlar är bättre än skor. Iaf så har jag alltid tyckt de. Jacka spelar mindre roll, går med precis vad som i princip..

Svar på tråden Fråga Ridkläder till Barn.....