• lyckans jag

revisor ekonom revisorassistent

hej
    jag skulle vilja ha lite hjälp av någon som kanske är mer insatt än vad jag är,
    är så sugen på att jobba med bokföring och diverse annat runtomkring
    har läst företagsekonomi A och B jobbar idag som ekonomiassistent
    skulle gärna vilja läsa på distans då jag har småbarn och inte vill bo borta under veckorna
    är det någon som har tips på någon utbildning har sökt runt på nätet och hittat några men det är så svårt
    funderar på en KY utbildning som revisorekonom ev. på jensens folkhögskola
    men  vill inte läsa i onödan om ni förstår vad jag menar,,,vill efter skoltiden vara behörig revisorekonom/assistent kunna söka på dessa ämnen kurser pogram som man läst
    är rädd för att jag ska läsa något som sedan inte ger mig mer än det som jag redan har,
    läste på komvux in Ekonomi och data där ingick företagsekonomi A och B, juridik och lite av annat.
    tror inte att jag kan jobba med bokföring på revisorbyrå el. liknande med det jag läst hitills
    tacksam för råd!!!

• Svar på tråden revisor ekonom revisorassistent
  • Ametrin

Det beror ju lite på om du vill bli redovisningsekonom eller revisor. En redovisningsekonom jobbar med löpande bokföring, bokslut, årsredovsningar mm. Medan en revisors arbete innebär att granska bokföring, bokslut samt årsredovisning.
    För att bli redovisningsekonom krävs ingen specifik teoretisk utbildning, men kurser i ekonomi och redovisning är nog ändå en bra grund och något de flesta arbetsgivare kräver.
    För att bli revisor däremot finns det teoretiska krav, vilket innebär minst 3 års universitetsstudier i specifika ämnen. Innan man sen får avlägga prov för högre revisorsexamen måste man även ha arbetat som revisorsassistent i ett visst antal år. Mer information om revisorsexamen hittar du på Revisorsnämndens hemsida.
    www.revisorsnamnden.se
    Man får och kan jobba som revisorsassistent även om man inte har teoretisk behörighet för att avlägga högre revisorsexamen, men jag tror nog att det är nästintill omöjligt att få jobb på en revisorsbyrå utan behörigheten.

Svar på tråden revisor ekonom revisorassistent