• Anonym (misslyckad)

orkar inte ta tag i saker

Vet inte om jag ska placera detta på ekonomi eller psykisk ohälsa.

Känner mig så misslyckad. Jag är 20 år gammal och folk runtomkring mig, som gick i min klass osv gifter sig, får barn, har bra jobb osv. Eller bor hemma hos föräldrarna och har det bra, eller studerar för att bli något bra.

Men jag har redan skulder upp till öronen, arbetslös, förlorat alla mina vänner för att jag inte orkar träffa folk. Jag ligger hemma och sover bort mitt liv.

Mitt stora problem ligger i ekonomin. Vi kom efter med räkningar vilket skapar dubbla räkningar varje månad. Soc hjälper oss, och det är jag mycket tacksam för, men nu har det börjat dyka ner inkasso och kronofogdbrev.

Jag har tappat suget att leva. Jag orkar inte ens öppna mina brev. Jag har inte bokat tid hos socialen för jag orkar inte leva såhär. Allt är bara så jävligt. Min sambo har fått jobb nu, äntligen! Men jag har inte fått något jobb och det tär på mig väldigt mycket att alltid sitta hemma, inte ha pengar att åka någonstans heller.

Gnäll, gnäll, jag vet.... men jag orkar inte leva. Har självmordstankar varje dag, men ingen vet någonting. Utåt sett försöker jag vara stark och glad, när man träffar familjen men inuti dör jag långsamt.

• Svar på tråden orkar inte ta tag i saker
  • drömhus

För det första, gå till en husläkare! Få en diagnos och hjälp. Be om hjälp. Ring någon du litar på om nu inte din sambo kan hjälpa dig, att ta tag i kontakten med socialen och ringa inkassobolagen mm.

Be om hjälp! Be din sambo ringa din mamma eller en vän om du inte orkar!

Livet är för mycket värt för att ge upp, det kommer du att veta när detta är över, och det kommer att gå över!

• Anonym (misslyckad)

Men vad händer då jag som 20åring hamnar i kronofogdens register.. jag kommer inte kunna köpa hus, ha mobilabonnemang, linsabbonnemang osv? Hela mitt liv rasar

• drömhus

En betalningsanmärkning är inte kvar för evigt och när du har betalat av ev skulder till kronofogden, samt tiden för betalningsanmärkning gått ut så är du ren igen. Ingen fara för det.

Jag lovar, livet rasar snabbare om du inte tar tag i saker. Så ta en sak i taget. Försök.

• Jensan86

Det där med skulder och betalningsanmärkningar är egentligen mkt värre än vad det låter.. Visst är de inte helt enkelt, men jag är 22 år gammal har 7 st betalningsanmärkningar, jag kommer att vara prickfri i mars 2011. Det är ett par år tills dess, men just nu tittar vi på hus, jag har mobilabonnemang som jag tagit efter jag fick anmärkningar och fått bra jobb. Livet går vidare, jag vet dock hur dåligt man kan må då pengarna inte räcker till och räkningarna ligger på hög, och inkasso o kf är ute efter en.. Men jag tog tag i de till slut, börja ringa runt till alla du har skulder hos och hitta en lösning, det är en början, jag lovar att efter första samtalet kommer det att kännas bättre redan och dom brukar vara både snälla och förstående!
    Livet är inte slut för att du får en betalningsanmärkning, de innebär svårigheter och lite uppförsbacke ett tag framöver, men hallå gumman, du är bara 20 år gammal. Sätt igång nu så har du ju inte äns hunnit fylla 24 innan problemen är borta! Låt det här bli en läxa att lära dig av, de har ja gjort, och jag är ett bevis på att man kan lyckas utan större problem :) Lycka Till!

Svar på tråden orkar inte ta tag i saker