• avregistrerad

Varför svarar ingen när jag ringer 112?

Det är ju helt vansinnigt att det tar flera minuter, ja MINUTER, innan någon svarar när man ringer 112. Jag ringde flera gånger när en olycka hade hänt och ingen jävel svarade. Det tog 2 minuter innan någon till slut svarade där på andra sidan. Helt oacceptabelt! Dessutom tog det 25 minuter innan en ambulans och polis kom och det var i en storstad ska jag tillägga. Pga det här så dog personen i fråga. Hur kan vi svenskar gå med på att ingen svarar när man ringer 112? Vart skickar jag en protest?

• Svar på tråden Varför svarar ingen när jag ringer 112?
  • iii

Har varit med om samma sak, och blev riktigt förvånad! Ringer man 112 så är det akut, det är inte alltid man har möjlighet att vänta flera minuter på att någon ska svara. Det är verkligen inte acceptabelt.

• Bam
    iii skrev 2009-11-04 22:52:15 följande:
    Har varit med om samma sak, och blev riktigt förvånad! Ringer man 112 så är det akut, det är inte alltid man har möjlighet att vänta flera minuter på att någon ska svara. Det är verkligen inte acceptabelt.
    Dom är väl underbemannade som alla andra. Är det besparingstider så är det.
    Sometimes when i´m alone i google myself.
  • Harmoni123

Då är det tyvärr nog det samma som hos polisen.. Man ringer och får vääääääänta.. är det super duper akut och man ringer 112 så tar det oxå låååång tid..

• MaNiMi

Bedrövligt, å beklagligt, samma hände här i stan när det blev en explosionsartad brand nästan brevid brandkåren och flera personer försökte larma, men kom inte fram, hade gått fortare för dem att gå och knacka på dörren till brandstationen ist,..
    De kom ju direkt sen när de väl fick larmet.
    Testa att ringa till sos och fråga vart man klagar, vet inte om de också går under HSAN eller om de har något annat.
    www.sosalarm.se/sv/Om-SOS-Alarm/

• Micke

Medelsvarstiden är 7 sekunder.

Det stora problemet är ju att 60% av alla samtal är felringningar.

• MaNiMi

Tror de ska svara inom 30 sek sen ska det koplas vidare till någon av de andra larmstationerna..vi fick lite såna fakta när jag gick "första hjälpenkurs"
    men det verkar ju uppenbarligen inte fungera så.

• NoMercy

Sos är överbelastat. Jag har suttit som medlyssnare och ni anar inte vad folk ringer om....och jag lovar, det är inte om akuta ärenden...läser vid upprepade tillfällen i tidningen om folk som ringer och terroriserar SOS och sen blir anmälda för falsklarm.
    Dom har rutiner att samtalet först kopplas till närmaste central och är det upptaget på alla linjer ska det kopplas vidare.
    2 minuter är ingen acceptabel tid att få vänta, men jag förstår att det blir så.
    Att det sen tog 25 minuter för ambulans är inte heller konstigt. 35% av alla transporter sker med patienter som inte behöver åka ambulans öht. När ambulansen sen ska lämna av på akuten får dom köa för att få rapportera över (den här pat som då eg inte behövde åka).
    Visst kan samhället satsa ännu mer pengar på att öka upp bemanning osv (och borde verklgen göra det för att dom som verkligen behöver får vård snabbt, inte som nu, få vänta många timmar), men jag tror mkt ligger på oss svenskar också. Tänk en vända extra innan ni ringer, måste jag verkligen? För den gången man verkligen måste, kanske man inte kommer fram, för att folk roar sig med att beställa ambulans för att man druckit sprit och inte kan köra själv...typ...

• miss Majs

Jag har bara ringt en gång i mitt liv och det var när min lilla snorunge till son ;) lärde sig klättra och i obevakat ögonblick klättra upp till medecinskåpet och käka en hel ask med vädigt starka migrän tabbleter!! tog typ 15-20sekunder innan dom svara. Men två minuter är väldigt lång tid

• RiNan

Mailade dem och fick ett bajs svar med statistik om att de har ett snitt på att besvara inom 8 sekunder och att 95% av samtalen besvaras inom 30 sekunder och att det ibland tar längre tid då många ringer in om samma ärende men då gör det ju inget om nummer tio i kön får vänta något.

Låter dumt tycker jag. Jag är inget geni på matte men om 95% av samtalen besvaras inom 30 sekunder låter det skumt att deras snitt ligger på 8sek. Fast iofs 8 sek är ju under 30 sek. Jobbigt bara om man är nummer 10 och samtalet inte gäller samma olycka.

Dumt svar tycker jag. Och skulle de svara inom 30 sekunder på 95% av samtalen skulle inte de flesta jag hört prata om detta säga att de fått vänta mycket längre än så.

Svar på tråden Varför svarar ingen när jag ringer 112?