Sos är överbelastat. Jag har suttit som medlyssnare och ni anar inte vad folk ringer om....och jag lovar, det är inte om akuta ärenden...läser vid upprepade tillfällen i tidningen om folk som ringer och terroriserar SOS och sen blir anmälda för falsklarm.
Dom har rutiner att samtalet först kopplas till närmaste central och är det upptaget på alla linjer ska det kopplas vidare.
2 minuter är ingen acceptabel tid att få vänta, men jag förstår att det blir så.
Att det sen tog 25 minuter för ambulans är inte heller konstigt. 35% av alla transporter sker med patienter som inte behöver åka ambulans öht. När ambulansen sen ska lämna av på akuten får dom köa för att få rapportera över (den här pat som då eg inte behövde åka).
Visst kan samhället satsa ännu mer pengar på att öka upp bemanning osv (och borde verklgen göra det för att dom som verkligen behöver får vård snabbt, inte som nu, få vänta många timmar), men jag tror mkt ligger på oss svenskar också. Tänk en vända extra innan ni ringer, måste jag verkligen? För den gången man verkligen måste, kanske man inte kommer fram, för att folk roar sig med att beställa ambulans för att man druckit sprit och inte kan köra själv...typ...