• Anonym (Trött)

Någon som lever med deprimerad partner?

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden.

Jag lever med en man som är deprimerad (och som inte får någon hjälp för det)
    Jag älskar honom, eller kanske ärligare att säga att jag älskar den han kan vara. Jag vill vara med honom men min ork börjar ta slut. Vet inte om jag klarar av att ständigt behöva "lyfta upp" honom, ständigt stå ut med hans konflikträdsla, ständigt behöva "övertala" honom om att vi hör ihop varenda gång han bara ser allt svart och vill sluta med allt.
    Vet inte om jag orkar med att inte få spontan bekräftelse, inte få spontana förslag på något vi kan hitta på, inte känna att det jag gör räcker till.

Jag arbetar inom psykiatrin och ibland känns det ärligt talat som att jag gör det dygnet runt. Jag kan inte komma hem och få energi för den tas ifrån mig. Han har mycket svårt att ge mig stöd eller peppning de få gånger jag försöker ta upp något som tynger mig (tuff dag på jobbet, ovän med en vän eller så).
    Relationen blir helt enkelt väldigt ojämn.

Hur klarar ni andra det? Har ni några tips?

• Svar på tråden Någon som lever med deprimerad partner?
  • Anonym

har tyvärr själv blivit tvungen att avsluta min relation på grund av hans depression. Känner igen mig så otroligt i det du skriver. Jag älskar honom, den han är när han inte är deprimerad, och jag skulle göra vad som helst för att hjälpa honom. När han är deprimerad är han otrogen mot mig och säger att vi inte borde vara tillsammans, etc etc... till saken hör att vi dessutom hade ett distansförhållande vilket inte gör saken lättare.

Vill han inte ha någon hjälp eller har han inte hittat något som passar?

• Anonym (Mmm)

Jag mår dåligt för att min sambo mår dåligt... Jag ska inte behöva äta lyckopiller för att han mår skit. Därför valde jag att dra med honom på familjeterapi. Om han vägrar se sitt eget behov av kuratorhjälp så får jag dra med honom till ett gemensamt möte tänkte jag. Kanske funkar för er också? Om du har kollegor inom psykiatrin, som du vill ska vara utanför ert privatliv så går det väl alltid att boka samtal på annan ort?

• Anonym (Ida)

Jobbigt, men jag förstår att du har velat kämpa i och med att du älskar honom. Som du berättar låter det som att han tar mycket av din energi och kanske blir det inte bättre av att du jobbar inom psykiatrin i detta fall... Men det kanske är bra att vara själv ett tag för att få tillbaka din kraft som du kan lägga på bättre saker. Funderar mycket på detta själv just nu när jag har lite upp och ner med min kille vilket tar energi. Nu har vi det ganska bra, men hur blir det om en månad? Kanske är det bra att sluta lidandet nu, men det älskar jag honom för mycket för. Det är jobbigt att älska en människa ibland, man ställer upp på mycket som man i praktiken inte tycker är okej. Hoppas du kommer fram till det beslut som du är nöjd över. Lycka till!

• Anonym (Trött)
    Anonym skrev 2009-11-05 00:06:23 följande:
    har tyvärr själv blivit tvungen att avsluta min relation på grund av hans depression. Känner igen mig så otroligt i det du skriver. Jag älskar honom, den han är när han inte är deprimerad, och jag skulle göra vad som helst för att hjälpa honom. När han är deprimerad är han otrogen mot mig och säger att vi inte borde vara tillsammans, etc etc... till saken hör att vi dessutom hade ett distansförhållande vilket inte gör saken lättare. Vill han inte ha någon hjälp eller har han inte hittat något som passar?
    Det hade nästan kunnat vara jag som skrev det. Vi lever oxå i ett distansförhållande och när han mår som sämst har han vänt sig till andra för att få bekräftelse (trots att jag dagligen ger mänger...betydligt mer än vad han ger mig) Han har dock aldrig varit fysiskt otrogen.
    Ena dagen vill han ha hjälp och säger att han ska skaffa hjälp, andra dagen blir han arg om jag tar upp det, tredje dagen orkar han inte fixa hjälp o.s.v.
  • Anonym (Trött)

Anonym (Mmm) skrev 2009-11-05 00:09:07 följande:

Jag mår dåligt för att min sambo mår dåligt... Jag ska inte behöva äta lyckopiller för att han mår skit. Därför valde jag att dra med honom på familjeterapi. Om han vägrar se sitt eget behov av kuratorhjälp så får jag dra med honom till ett gemensamt möte tänkte jag. Kanske funkar för er också? Om du har kollegor inom psykiatrin, som du vill ska vara utanför ert privatliv så går det väl alltid att boka samtal på annan ort?
    Han bor inte där jag bor så jag skulle absolut kunna boka in något sådant. Grejen är att han har ett stort bagage från det förflutna som han verkligen behöever ta itu med, men även vi behöver hjälp eftersom vi inte kan prata. Han "flippar ut".
    Och jag känner som du att jag oxå börjar må dåligt.
  • Anonym (Trött)

Anonym (Ida) skrev 2009-11-05 00:19:31 följande:

Jobbigt, men jag förstår att du har velat kämpa i och med att du älskar honom. Som du berättar låter det som att han tar mycket av din energi och kanske blir det inte bättre av att du jobbar inom psykiatrin i detta fall... Men det kanske är bra att vara själv ett tag för att få tillbaka din kraft som du kan lägga på bättre saker. Funderar mycket på detta själv just nu när jag har lite upp och ner med min kille vilket tar energi. Nu har vi det ganska bra, men hur blir det om en månad? Kanske är det bra att sluta lidandet nu, men det älskar jag honom för mycket för. Det är jobbigt att älska en människa ibland, man ställer upp på mycket som man i praktiken inte tycker är okej. Hoppas du kommer fram till det beslut som du är nöjd över. Lycka till!
    Tack.
    Ja visst är det så att man ställer upp på mycket som man egentligen inte tycker är okej. Och det tär på mig.

Just nu försöker jag umgås mycket med vänner som ger mig energi och göra roliga saker med dom. Men jag vill ju få energi av honom oxå. Vill hitta på kul saker med honom!
  • Anonym (#2)

Ja, det där att han inte vänder sig till MIG, fast jag är den som vill hjälpa honom! Herregud vad det sårar, särskilt som han sen gör det. Det känns så otroligt ledsamt att relationen tar så mycket stryk av något YTTRE, för det känns verkligen inte som att det är _han_ som är ett svin utan sjukdomen som får honom att bete sig så. Samtidigt har man ju alltid ändå ett ansvar för hur man beter sig...

Usch så tråkigt att höra att våra situationer är så lika, även om det på något sätt känns bra att prata med någon som förstår hur det är.

• Anonym (Trött)

Exakt så känner jag. Jag ger allt, kämpar, uppmuntrar, stöttar, älskar, ger komplimanger och ändå vänder han sig till andra för att få det.
    Snacka om att man känner sig oduglig! Han har lovat att inte göra om det men hur ska jag kunna lita på det? Nej, jag litar inte på honom när han är såhär. Vågar inte vara "jobbig" för då bryter allt ut och han vill antingen ge upp oss eller så söker han bekräftelse någon annanstans.

Ja, det är tråkigt men samtidigt skönt att prata med folk som vet vad man går igenom.

• Anonym (#2)

Ja, deras depressioner verkar verkligen ta sig lika uttryck... jag är också så trött på det där, att alltid vara den som är stark, att behöva få honom att inse hur bra vi faktiskt hade det, att kanske låta bli att säga något som kan ses som det minsta negativt eller som tiggande av bekräftelse eftersom det bara sätter igång hans negativa beteende... Och det handlar ju faktikst inte om att han inte älskar mig utan om hur depressionen får honom att tänka och bete sig.

Vad gäller oss klarar jag det helt enkelt inte mer. Jag hade nog velat försöka om han bara hade sagt NÅGOT som fick mig att tro att han ville något annat än det han håller på med nu, men det gör han inte, och jag fixar det inte längre... fast jag älskar honom så himla mycket.

Svar på tråden Någon som lever med deprimerad partner?