• Titti och mini

Erfarenhet av feber som inte går ner trots alvedon eller bara går ner lite???

Vi var hos läkaren igen idag o lillen har öroninflammation - igen

Jag har gett alvedon nu kl 20:00 men redan vid 23:00 så var febern tillbaka... Har inte varit med om detta förut o man ska ju inte ger mer än var fjärde timme högst..

Nån som har erfarnehet av detta?
    Är det för att han skulle ha väldigt hög feber om jag inte gav?

Lite orolig....

• Svar på tråden Erfarenhet av feber som inte går ner trots alvedon eller bara går ner lite???
  • Vitsippa

Hur menar du med att febern inte går ner? Ändrar den sig inte alls? Någon gång när min pojke var sjuk tyckte jag att alvedonen inte hjäpte och ringde sjukvårdsupplysningen. De menade att om febern får ner en halv grad (tex från 40,0 till 39,5) så har alvedonen hjälpt och det är ok. Hur hög feber har han?

• AnnaGBG

Stackars liten... Min son har oxå precis varit sjuk och haft feber och jag mår nog sämre än han gjorde... Stackars små älsklingar, inget kan man göra....

Ger du suppar eller flytande? Effekten avtar ju efter ett tag så antagligen skulle han haft ännu högre feber utan Alvedonet. Men han har fått peniccilin, eller? Då blir de ju friska himla snabbt...

• Jossan74

Det där hände med vår äldsta flicka - hon fick alvedon men hon blev aldrig riktigt feberfri ändå. Sjukvårdsupplysningen sa att det inte var någon fara, hon skulle haft mycket högre feber om vi inte gett henne någonting alls.

Tydligen är det dygnsdosen som är det viktiga, inte nödvändigtvis 4-timmarsregeln. Men jag har bara 2:ahandsuppgifter på det så jag vet inte om det stämmer till 100%.

Jag tycker inte att du ska oroa dig, det är säkert ingen fara. Ge gärna nezeril mot öronen också, det verkar avsvällande i innerörat. Var uppmärksam på allmäntillståndet och ge gärna alvedon i samband med måltiderna - typ 30 minuter före det är dags för mat för då är de som piggast när de ska äta och kan få i sig mer än om de är sjukdomspåverkade.

Hoppas han kryar på sig snart

• Zannis

Han skulle säkert ha haft ännu högre feber utan alvedonet, för effekten avtar ju efter ett tag.

Hoppas han kryar på sig!!

• Titti och mini

Jo den går ner. Vet ej exakt hur mkt men han kändes normal i kanske 1-2 h men sen kom den tillbaka igen så fort alltså medan alvedonen fortfarande ska verka. Jag ger suppar o såg att de tar längre tid på sig att verka, mellan 2-3 h för full effekt, ngt som dock gjorde mig mer konfunderad eftersom det ju är efter ca 2-3 h som han får TILLBAKA febern...

Men ni tror inte det är ngt farligt då? Är så nojig att han ska få urmkt feber...

Han har fått Kåvepenin o ätit det 2 ggr idag, första kom lite upp igen, m hoppas se verkan imorgon

TACK för svar också

• Vitsippa

Nej, jag tror absolut inte att det är farligt! Lars H Gustafsson (känd barnläkare) skirver i sin bok "Ungen är sjuk" om feber och kommer med lugnande besked om att barns feber kan verka jättehög, men att så länge barnet inte är slött och medtaget, och inte vägrar dricka så behöver man trots allt inte vara orolig.

Jag tor föresten aldrig att jag har varit med om att alvedon har tagit bort febern helst hos min son, och absolut inte i fyra timmar... Jag tror att du kan vara lugn. (Men det är ju lätt för mig att säga, eller hur?)

Kram!

• Vitsippa

Appråpå medicin som kommer upp igen: Ge samma dos igen, så att han får i sig det han ska. Om det forstsätter att komma upp kan ni behöva byta sort.

• AnnaGBG

Jag får tvångsmata Noel med flytande, fast han kräks av det ( det är en jädra pärs för den lille stackaren ) därför att han trycker ut suppen. Han tar i så han blir blå... Jag håller ju ihop skinkorna på honom en stund men han blir hysterisk av dem... JO; för att komma till saken; de kan ju trycka ut en del av suppen och alltså inte få full dos.

Varför tar de längre tid på sig att verka? Andra typer av suppar tar man ju av den enkla anledningen att de tas upp snabbare i kroppen???

• ekko

Vi har samma problem när Filip får feber, den går nästan aldrig ner med bara alvedon... och jag vet hur det känns... jättejobbigt! Men vi fick läkarordination på att ge Ipren var annan gång och Alvedon var annan gång, så var 6:e timme Alvedon supp, och var 6:e timme en halv Ipren supp, så totalt var 3:e timme gav vi febernedsättande... Hoppas ni förstår hur jag menar. Men observera att Ipren till barn under två år kräver läkarordination, så detta är inte en allmän rekommendation!!

Själv är jag egentligen/i grunden emot att ge dem febernedsättande, då de behöver febern för att kroppen ska bestrida de bakterier/virus de fått, men det är ju så mycket "skönare" när de inte har feber!

Hoppas febern går ner och att ni får vara friska framöver!

• themom

Hej hinner inte läsa alla svar men om du ger flytande alvedon kan du ge lite (inte mkt) mer än vad det står eller ev prova ipren. Sen högläge, nezeril, renesans och vätska. Lycka till.

Svar på tråden Erfarenhet av feber som inte går ner trots alvedon eller bara går ner lite???